Langkau ke kandungan utama

Post Pertama!!

Shalom dan selamat sejahtera,
Post Pertama!

Ada banyak perkara yang mendorong saya membina blog ini, seperti kerinduan untuk menyatakan Berita Baik kepada orang yang belum mendengar-Nya, bersaksi tentang Yesus di dalam kehidupan saya, menyatakan pendapat tentang Kristianiti hari ini dan banyak lagi.

Namun, perkara yang menjadi pendorong utama kepada wujudnya Blog ini adalah Tajuk blog ini sendiri iaitu 1 Tesalonika 5:21, "Ujilah segala sesuatu dan peganglah yang baik."
Seperti yang tertulis di tepi blog ini, saya seorang yang skeptikal. Lingkungan skeptikaliti saya termasuk Alkitab dan Kristianiti itu sendiri. Walaupun begitu, ke-skeptik-an ini banyak membantu saya dalam memahami iman saya dengan lebih baik lagi. Ternyata Roh Kudus boleh menggunakan apa sahaja untuk menyatakan kemuliaan-Nya, termasuk ketidak-percayaan.

Apologetik

Seperti yang dinyatakan di sini, blog ini lebih bersifat apologetik. Mungkin akan ada yang bertanya, apa itu apologetik?

Apologetik adalah terbitan dari perkataan Greek, apologia.

Terma ini digunakan oleh Paulus di dalam Kisah Para Rasul 26:2
"Ya raja Agripa, aku merasa berbahagia, karena pada hari ini aku diperkenankan untuk memberi 1pertanggungan jawab di hadapanmu terhadap segala tuduhan yang diajukan orang-orang Yahudi terhadap diriku,
dan Petrus di dalam 1 Petrus 3:15.
Tetapi kuduskanlah Kristus di dalam hatimu sebagai Tuhan! Dan siap sedialah pada segala waktu untuk memberi 2pertanggungan jawab kepada tiap-tiap orang yang meminta pertanggungan jawab dari kamu tentang pengharapan yang ada padamu, tetapi haruslah dengan lemah lembut dan hormat,
Bahasa Yunani (Greek) yang digunakan untuk perkataan bold di atas adalah 1απολογεομαι = apologeomai, dan 2απολογια = apologia.

Perkataan ini membawa maksud
1απολογεομαι = apologeomai
1) to defend one's self, make one's defence
2) to defend a person or a thing
3) to give a full account of
 3a) to calculate or consider well (Sumber)

2απολογια = apologia
1) verbal defence, speech in defence
2) a reasoned statement or argument (Sumber)

Apologetik, ialah suatu disiplin di dalam Teologi Kristianiti yang memberikan penjelasan secara rasional terhadap iman Kristian.

Dan itulah tujuan blog ini, memberikan penjelasan secara rasional terhadap sebarang persoalan tentang Kristianiti.

Ulasan