Langkau ke kandungan utama

Kebolehpercayaan kitab Kisah Para Rasul secara sejarah

Siri post ini adalah terjemahan artikel tulisan James Hickey yang boleh dibaca di sini (dalam bentuk PDF).

Sokongan dari sumber utama di luar Alkitab

Adakah dokumen Alkitab -- Kitab Kisah Para Rasul -- boleh dipercayai secara sejarah? Kitab ini mendakwa telah mencatatkan peristiwa sejarah penting di awal permulaan Kristianiti di dalam dunia Yahudi dan Greek-Roma. Namun, adakah ia adalah sejarah yang benar-benar telah berlaku?

Kita akan melihat peristiwa-peristiwa tertentu, individu-individu, tempat-tempat, dan elemen-elemen lain di dalam kitab Kisah Para Rasul, yang mana juga dicatatkan di dalam sumber kuno di luar Alkitab. Walaupun terdapat banyak sumber -- seperti batu bersurat, arca, lokasi geografi, artifak, dan lain-lain -- yang menyokong ketepatan kitab Kisah Para Rasul, kita hanya akan melihat kepada salah satu dari semua itu: catatan dokumentasi.

Bagi Kristian yang komited, ini akan memberikan keyakinan yang lebih kukuh terhadap kebolehpercayaan kitab Kisah Para Rasul. Bagi yang bukan-Kristian: telusuri ke mana bukti-bukti yang ada akan membawa anda!

Perlu ditekankan juga, walaupun artikel ini boleh dianggap sebagai sebuah penulisan yang agak panjang, ia bukanlah suatu penulisan yang menyeluruh. Jumlah rujukan di dalam penulisan ini tidak mewakili semua rujukan yang telah saya temui -- ini adalah penulisan dengan rujukan yang diringkaskan. Maka, saya menyarankan kepada anda yang tertarik dengan penulisan ini untuk menyelidikinya sendiri dengan lebih lanjut!

Terakhir, semua petikan ayat Alkitab adalah diambil daripada Alkitab Berita Baik B.M.
(Artikel asal menggunakan terjemahan New English Translation atau NET)

Klik ayat-ayat berikut untuk melihat sokongan sumber luar Alkitab yang ada.

Ulasan