Langkau ke kandungan utama

Siri Keilahian Yesus: Dosamu sudah diampunkan.


Soalan: Siapakah yang layak dan berkuasa untuk mengampunkan dosa kita?

Jawapan: Hanya Tuhan yang layak dan berkuasa untuk mengampunkan dosa kita.

Markus 2:1-12,
"1 Beberapa hari kemudian Yesus kembali ke Kapernaum dan tersebarlah khabar bahawa Yesus di rumah. 2 Banyak sekali orang datang berkumpul di situ, sehingga tidak ada tempat. Bahkan di pintu pun penuh sesak dengan orang. Lalu Yesus memberitakan perkhabaran daripada Allah kepada mereka. 3 Sementara Yesus berkata-kata, datanglah empat orang yang mengusung seorang lumpuh. 4 Tetapi kerana terlalu banyak orang, mereka tidak dapat membawa dia kepada Yesus. Oleh itu mereka membuka bumbung rumah yang terletak tepat di atas tempat Yesus. Kemudian mereka menurunkan orang lumpuh yang terbaring di atas tikar. 5 Yesus melihat bahawa mereka sangat beriman. Oleh itu Dia berkata kepada orang lumpuh itu, "Anak-Ku, dosamu sudah diampunkan." 6 Beberapa orang guru Taurat yang duduk di situ berkata dalam hati, 7 "Alangkah beraninya dia mengkufuri Allah! Tidak seorang pun boleh mengampunkan dosa kecuali Allah!" 8 Pada ketika itu juga Yesus mengetahui apa yang difikirkan mereka, lalu Dia berkata kepada mereka, "Mengapa kamu berfikir demikian? 9 Manakah yang lebih mudah: mengatakan, ‘Dosamu sudah diampunkan’ atau ‘Bangunlah, angkat tikarmu, dan berjalan’? 10 Tetapi kepada kamu Aku akan membuktikan bahawa di atas bumi ini Anak Manusia berkuasa mengampunkan dosa." 11 Lalu Yesus berkata kepada orang lumpuh itu, "Bangunlah, angkat tikarmu, dan pulanglah!" 12 Di hadapan mereka semua, orang lumpuh itu bangkit, mengangkat tikarnya, dan segera keluar. Semua orang di situ tercengang-cengang lalu memuji Allah. Mereka berkata, "Belum pernah kami lihat perkara seperti ini!" (Alkitab TMV Bahasa Malaysia)
Ulasan
Di dalam kisah ini, Yesus telah melakukan suatu perbuatan yang mana hanya layak dilakukan oleh Tuhan sahaja, iaitu mengampunkan dosa. Malah, para guru Taurat yang mendengar dan melihat Yesus berkata demikian tahu bahawa Yesus telah mengkufuri Tuhan kerana mendakwa diri-Nya boleh mengampunkan dosa seperti Tuhan!

Apa respon Yesus apabila mengetahui fikiran mereka? Dia tidak menafikannya malah mengatakan bahawa Dia berkuasa mengampunkan dosa manusia. Dan sebagai bukti bahawa kenyataan-Nya adalah benar, Yesus kemudian menyembuhkan orang lumpuh tersebut.

Maka, sangat jelas di dalam kisah ini, Yesus telah menyatakan keilahian-Nya melalui perbuatan-Nya iaitu mengampunkan dosa dan kemudian membuktikannya melalui mukjizat kesembuhan yang dilakukan-Nya.

Ulasan