Langkau ke kandungan utama

Sebuah Dialog Kristian-Muslim - 2

Baru-baru ini saya telah berinteraksi dengan seorang Muslim di ruangan komen post ini. Berikut saya paparkan semula dialog kami.

Anda sebagai pembaca boleh menilai sendiri setiap poin yang ditimbulkan di dalam dialog tersebut.

Tiwas (Kristian), tandzul khanzul (Muslim)

tandzul khanzul: awak tu bodoh, klau mcm 2 kau kuat2 lah sembahyang depan salib ya,,, 
--------------------------
Tiwas:
Hai tandzul khanzul,
Terima kasih kerana meluangkan masa memberikan komen.

Cuma, perlu diperbetulkan. Kristian sebenarnya tidak sembahyang di depan salib. Tidak ada di dalam Alkitab yang mengajar Kristian untuk berdoa/sembahyang di depan salib.

Mungkin anda salah faham dengan "perbuatan kebanyakan penganut Kristian" dan "ajaran Kristian Alkitabiah yang sebenar".

Berdoa/sembahyang di depan salib adalah "perbuatan kebanyakan penganut Kristian" dan ia adalah perbuatan yang tidak berdasarkan Alkitab.
---------------------------
tandzul khanzul:
ooo. ya kah... sorix3.... tapi kan kalau tidak ada dalm alkitab tu, jadi kenapa penganut smbahyang depan2 mesti ada salib.... lepas tu masa membuat peperangan dengan setiap kerajaan muslim dahulu tentera kristien semangat siap dengan panji2 salib lagi tu... oo ya bagi kami muslim ada tersebut dalam kitab suci al-qur'an nulqarim, hanya agama islam sahaja yang di terima olehNya Yang Maha Besar Allah (S.W.T) manakala Nabi Muhammad adalah RasulNya atau NabiNya yang mana adalah PesuruhNya yang terakhir selepas Nabi Isa (a.s), penyambung bagi ummat manusia sejagat bagi menyampaikan Nur (cahaya) ... ok Tiwas Tiwasok saya ingin bertanya ya.... dari mana wujudnya agama kristien dan siapa yang membawa agama kristien itu sendiri? kalau bagi muslim Islam itu sudah wujud sebelum Nabi Adam (a.s) lagi.... dan bagaimana pula apa pula kaitan kristien dengan agama Yahudi? dan satu soalan lagi... adakah dalam Alkitab atau Nabi Isa (a.s) itu sendiri menyebut "wahai ummat ku agama kamu adalah kristien atau Yahudi atau apa lah yang berkenaan membawa agama? ooo ya sori ada satu lagi soalan... dalam kitam Injil Barbanas kalau tidak saya silap, awak rasa2 lah kan lengkap kah atau ada apa?... sebab di dalam kitab Injil tersebut banyak cerita2 berkenaan kewujudan yang akan datangnya Muhammad iaitu Nabi Muhammad (S.A.W) serta sifat2 Rasulullah (S.A.W)!!!!!!
--------------
Tiwas:
Hai tandzul khanzul,
Berdasarkan dua komen anda ini, agak jelas anda tidak begitu tahu tentang kepercayaan Kristian yang sebenar. Apa yang anda persoalkan adalah kepercayaan yang anda sangkakan adalah kepercayaan Kristian. Anda juga nampaknya belum menyelidiki tentang sejarah "perang salib" yang sebenar.

Tentang sembahyang di depan salib, untuk menjelaskannya, saya berikan persoalan ini kepada anda:
"Mengapa Muslim sembahyang menghadap kaabah? Adakah Muslim menyembah kaabah yang berisi batu hitam tersebut?"

Anda berkata:
"bagi kami mislim tersebut dalam kitab suci al-qur'an nulqarim, hanya agama islam sahaja yang di terima olehNya Yang Maha Besar Allah (S.W.T) manakala Nabi Muhammad adalah RasulNya yakni PesuruhNya yang terakhir selepas Nabi Isa (a.s), penyambung bagi ummat manusia sejagat bagi menyampaikan Nur (cahaya)"

Soalan saya:
1. Bagaimana anda tahu hanya agama Islam yang diterima Allah?
2. Bagaimana anda tahu Nabi Muhammad adalah Rasul-Nya dan pesuruh-Nya yang terakhir?

Sekarang, respon kepada soalan2 anda,
"dari mana wujudnya agama kristien dan siapa yang membawa agama kristien itu sendiri?"

- Melalui soalan anda ini, jelas anda salah faham tentang maksud "Kristian" yang sebenar. "Kristian" sebenarnya bukanlah sebuah agama, sebaliknya adalah gelaran yang diberikan kepada mereka yang percaya kepada Yesus Kristus sebagai Tuhan dan Juruselamat.
- ia dipanggil sebagai agama Kristian hanyalah untuk membezakannya dengan kepercayaan yang lain di dalam dunia ini.
- Konsep kepercayaan Kristian adalah jauh berbeza berbanding konsep kepercayaan anda sebagai Muslim.

Anda mendakwa:
"kalau bagi muslim Islam itu sudah wujud sebelum Nabi Adam (a.s) lagi"

- Apa bukti anda bahawa Islam sudah wujud sebelum Nabi Adam lagi?

Soalan anda:
"dan bagaimana pula apa pula kaitan kristien dengan agama Yahudi?"

- Yesus adalah seorang Yahudi dan Dia adalah Mesias (Al-Masih) yang ditunggu-tunggu oleh bangsa Israel.

Soalan anda:
"adakah dalam Alkitab atau Nabi Isa (a.s) itu sendiri menyebut "wahai ummat ku agama kamu adalah kristien atau Yahudi atau apa lah yang berkenaan membawa agama? "

- Sekali lagi, persoalan anda ini berdasarkan salah faham tentang maksud sebenar "Kristian".
- Yesus tidak datang membawa agama, Dia datang membawa keselamatan melalui pengorbanan-Nya di kayu salib untuk menebus manusia dari dosa.
- Kedatangan Yesus tidak sama seperti Nabi Muhammad yang mendakwa membawa agama baru yang dipanggil sebagai Islam.

Soalan anda:
"dalam kitam Injil Barbanas kalau tidak saya silap, awak rasa2 lah kan lengkap kah atau ada apa?"

- Tidakkah anda tahu bahawa Injil Barnabas telah dibuktikan sebagai palsu oleh ramai pengkaji sejarah sama ada Kristian atau bukan?

Dan, satu nasihat saya untuk anda. Sekurang-kurangnya, cuba selidiki/pelajari/baca tentang isu yang hendak anda perkatakan sebelum memperkatakannya. Kerana agak jelas anda tidak begitu bersedia berdasarkan komen anda yang penuh dengan kekeliruan dan salah faham.

tandzul khanzul,
Satu perkara lagi, apa pendapat anda tentang artikel tentang "Nama 'Muhammad' di dalam Kidung Agung 5:16"?
----------------------------
tandzul khanzul:
terima kasih banyak kerana memberi saya kekuatan dalam memnguatkan lagi syariat saya dan kaum muslim di dunia dengan lafaz kalimat la illa ha illawa muhammad da rasullulah

ok kamu kata: 
"Kristian" sebenarnya bukanlah sebuah agama, sebaliknya adalah gelaran yang diberikan kepada mereka yang percaya kepada Yesus Kristus sebagai Tuhan dan Juruselamat. 
......
__--macam ini, gelaran kepada orang2 yang percaya kepada yesus kristus sebagai Tuhan dan Juruselamat adalah kristian... jadi orang2 yang bangsa israel percaya kah dengan yesus kristus? kalau bangsa israel percaya kenapa gelaran diorang pula bukan kristian agama Yahudi pula... lepas tu pula kristian ni apa agama lah nya? kan orang yang tidak beragama itu sama macam orang PAGAN...

Jadi awak percaya kah yesus kristus itu Tuhan? dan bagaimana pula yesus kristus itu boleh jadi tuhan sedangkan dia manusia biasa...?

........... 

Ia dipanggil sebagai agama Kristian hanyalah untuk membezakannya dengan kepercayaan yang lain di dalam dunia ini.

__--tadi kamu cakap ia bukan satu agama cuma gelaran kepada mereka yang percaya yesus kristus Tuhan dan JUruselamat... sekarang boleh jadi satu agama pula.... hai pelik lah kristian ne..

......
- Konsep kepercayaan Kristian adalah jauh berbeza berbanding konsep kepercayaan anda sebagai Muslim.

__-memang betul jawapan saudara... konsep Kristian dengan konsep Islam jauh berbeza....... salah satunya yang paling jelas sekali adalah dari segi konsep ketuhanan..... Islam percaya Tuhan Hanya Satu, Yang Maha Besar, Yang Maha Agung, Yang Maha Pencipta, pendek kata Tiada Tuhan Melainkan Satu Allah (S.W.T).. Yang Mencipta Sekalian Alam Dan Sekalian Makhluk Di Dalam Alam Semesta.... Tapi Kristian Percaya Yesus Kristus Tuhan ada pula Anak Tuhan....

Soalan Saya Pula!!

adakah tuhan boleh sakit dan boleh pula mati?

......
dan kamu kata juga:
- Yesus tidak datang membawa agama, Dia datang membawa keselamatan melalui pengorbanan-Nya di kayu salib untuk menebus manusia dari dosa.


__- tidak apa lah saya minta Tiwas Tiwasok jawab ini soalan!!!

Yesus tidak datang membawa agama, Dia datang membawa keselamatan melalui pengorbanan-Nya di kayu salib untuk menebus manusia dari dosa apa dan manusia sebelum dia kah manusia pada masa dia kah atau pun manusia pada masa sekarang atau pun manusia selepas kita ini?

satu lagi soalan bonus!!!

Yesus tidak datang membawa agama, Dia datang membawa keselamatan melalui pengorbanan-Nya di kayu salib untuk menebus manusia dari dosa.

petikan di atas ini siapa yang keluarkan adakah si Yesus Kristus?

ok. sekarang say jawab soalan anda..

--awak cakap saya agak jelas tidak begitu tahu tentang Kristian yang sebenar, tapi rupanya awak lagi langsung tidak tahu tentang Islam...dan tentang perang salib yang sudah selidik itu sebenarnya sudah di putar belitkan oleh sesetengah pihak yang inginkan kemenangan di dunia ini, tapi bagi ummat Islam sendiri Alhamdulillah ada sejarah tersemat di sanubari yang benar..

--Kaabahtullah bukan lah berisi batu hitam.. awak sampai baru awak tahu sendiri betapa Esa Nya Allah( S.W.T)..

--aduhai Tiwas Tiwasok,.. rupanya awak lagi langsung tidak tahu tentang Islam...

Sesungguhnya agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam. Dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama Islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka. Dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah Amat segera hitungan hisabNya.(A-li'Imraan 3:19)

--saya tahu sebab saya Islam jadi awak tidak tahu sebab awak bukan Muslim.... sudah termaktub dalam Kitab Suci Al-Qur'an...dan juga dalam kitab2 lain juga siapa2 pula orang 2 yang mendapati kitab injil barnabas palsu... ini yang pelik ni kalau sesuatu tu adakah kebenaran sebenar jadi palsu pula atau jadi salah cetak pula,.. aduh.. sakit ni punya cerita... sedangkan dalam Al-Qua'an semuanya disebut...


--------------------------
Tiwas:
Hai tandzul khanzul,
Anda menulis:
"macam ini, gelaran kepada orang2 yang percaya kepada yesus kristus sebagai Tuhan dan Juruselamat adalah kristian... jadi orang2 yang bangsa israel percaya kah dengan yesus kristus? kalau bangsa israel percaya kenapa gelaran diorang pula bukan kristian agama Yahudi pula.."

- Sebenarnya, orang-orang Kristian yang pertama adalah bangsa Israel/orang Yahudi sendiri. Maka, soalan anda di atas sebenarnya menunjukkan anda kurang tahu dengan sejarah permulaan Kristian.

Anda menulis:
"Jadi awak percaya kah yesus kristus itu Tuhan? dan bagaimana pula yesus kristus itu boleh jadi tuhan sedangkan dia manusia biasa...?"

- Ya, saya percaya Yesus adalah Tuhan, yang telah masuk ke dalam dunia manusia dengan menjadikan diri-Nya sebagai manusia.
- Mungkin anda kurang jelas dengan apa yang saya maksudkan sebagai "masuk ke dalam dunia manusia dengan menjadikan diri-Nya sebagai manusia".
- Saya ada memperkatakan tentang perkara ini di sini.

Tentang panggilan 'agama' Kristian, yang saya maksudkan adalah secara umum. Tetapi, menurut maksud sebenar Kristian, ia adalah gelaran kepada mereka yang percaya kepada Yesus Kristus.

Anda menulis:
"adakah tuhan boleh sakit dan boleh pula mati?"

- Soalan anda ini berdasarkan salah faham tentang sifat Yesus ketika Dia berada di dalam dunia ini.
- Saya ada memperkatakannya di sini. Saya juga sedang menyiapkan satu artikel khusus memperkatakan tentang hal ini. Mungkin anda boleh membacanya pada masa akan datang.
- Atau anda boleh mencari sendiri maksud "hypostatic union" untuk anda lebih jelas tentang hal ini?

Anda menulis:
"Dia datang membawa keselamatan melalui pengorbanan-Nya di kayu salib untuk menebus manusia dari dosa apa dan manusia sebelum dia kah manusia pada masa dia kah atau pun manusia pada masa sekarang atau pun manusia selepas kita ini?"

- Untuk seluruh umat manusia, sepanjang zaman.

Anda menulis:
"Yesus tidak datang membawa agama, Dia datang membawa keselamatan melalui pengorbanan-Nya di kayu salib untuk menebus manusia dari dosa.

petikan di atas ini siapa yang keluarkan adakah si Yesus Kristus?
"

- Ya, sila baca contoh ayat Alkitab berikut:
Matius 20:28, Markus 10:45, Lukas 9:22.

tandzul khanzul,
Anda menulis:
"dan tentang perang salib yang sudah selidik itu sebenarnya sudah di putar belitkan oleh sesetengah pihak yang inginkan kemenangan di dunia ini, tapi bagi ummat Islam sendiri Alhamdulillah ada sejarah tersemat di sanubari yang benar.."

- Adakah anda sedar bahawa anda hanya memberikan andaian kononnya ia telah diputar belit tanpa sebarang bukti?
- Sedangkan sejarah tentang Perang Salib ini diteliti oleh bukan sahaja pengkaji Kristian, tetapi juga oleh pengkaji bukan Kristian.

Sebelum ini saya bertanya soalan berikut:
"1. Bagaimana anda tahu hanya agama Islam yang diterima Allah?
2. Bagaimana anda tahu Nabi Muhammad adalah Rasul-Nya dan pesuruh-Nya yang terakhir?
"

Anda menjawab:
"saya tahu sebab saya Islam jadi awak tidak tahu sebab awak bukan Muslim.... sudah termaktub dalam Kitab Suci Al-Qur'an."

- Mungkin anda perlu belajar untuk memberikan argumen yang logik.
- Adakah anda sedar jawapan anda itu tidak relevan dan sangat lemah?
- Biar saya demonstrasikan kelemahan jawapan anda.
- Katakan anda bertanya kepada saya, "bagaimana anda tahu Kristian itu benar?"
- Kemudian, saya menjawab, "Saya tahu Kristian itu benar kerana saya Kristian, anda tidak tahu kerana anda bukan Kristian".
- Adakah jawapan itu logik dan masuk akal?
- Jika demikian, bagaimana jika seorang Hindu atau penganut Buddha mengatakan, "saya percaya Hindu/Buddha itu benar kerana saya seorang Hindu/Buddha"?

- Satu lagi masalah di dalam jawapan anda.
- Anda mengatakan anda tahu Islam itu benar kerana "sudah termaktub di dalam Kitab Suci Al-Quran".
- Persoalannya, bagaimana anda tahu apa yang termaktub di dalam Al-Quran itu benar?
- Apa yang anda lakukan adalah memberikan kesilapan logik yang dipanggil sebagai "circular reasoning", iaitu penjelasan yang berputar-putar.
- Untuk penjelasan, sila lihat contoh berikut,
A: Saya tahu kepercayaan saya adalah benar.
T: Bagaimana anda tahu kepercayaan anda benar?
A: Kerana kitab kepercayaan saya mengatakan demikian.
T: Bagaimana anda tahu apa yang dikatakan di dalam kitab kepercayaan anda benar?
A: Kerana saya tahu kepercayaan saya adalah benar.
T: Bagaimana anda tahu kepercayaan anda benar?
A: Kerana kitab kepercayaan saya mengatakan demikian.
T: ....

Atau lebih ringkas,
S: Saya seorang nabi.
H: Bagaimana anda tahu anda seorang nabi?
S: Kerana saya telah menerima wahyu yang mengatakan saya seorang nabi.
H: Bagaimana anda tahu wahyu anda itu benar?
S: Kerana saya seorang nabi.
H: Ya..tapi bagaimana anda tahu anda seorang nabi?
S: Kerana saya telah menerima wahyu yang mengatakan saya seorang nabi.
H: ....

Tentang Injil Barnabas,
Maaf, hakikatnya, telah terbukti bahawa kitab Injil Barnabas adalah palsu dan ditulis sekitar abad ke-16. Mungkin anda perlu meneliti dahulu topik ini kerana agak jelas anda tidak tahu. Saya sarankan post berikut 
sebagai permulaan untuk anda menilainya sendiri.

tandzul khanzul,
Hampir terlepas pandang, tentang kaaba dan batu hitam. Mungkin, anda yang perlu menilainya kembali. Berikut saya lampirkan link tentang batu hitam tersebut, juga dipanggil sebagai Hajar Aswad.


Dalam Bahasa Melayu
Dalam Bahasa Inggeris


--------------------------
tandzul khanzul:
sejarah permulaan kristian saya tidak tahu demikian juga anda tidak mengetahui sejarah KEWUJUDAN ISLAM SEBENAR...

sebabnya anda DISINI cuba menegak kan Agama Kristian kah atau agama Yahudi...atau.. belum pasti lagi yang anda mendapat gelaran KRISTIAN YANG TIDAK BERAGAMA...

Ops... sori ya... petikan tadi di atas (KRISTIAN TIDAK BERAGAMA).. saya terbuat petikan diatas sebab anda bilang KRISTIAN BUKAN SATU AGAMA TAPI SATU GELARAN BAGI YANG PERCAYA YESUS KRISTUS KAH BEGITU....!!!

dalam konsep Islam ada menyebut RUKUN ISLAM 5 PERKARA:
1.MENGUCAP DUA KHALIMAH SYAHADAT
2.MENGERJAKAN SOLAT 5 WAKTU SEHARI
3.BERPUASA DI BULAN RAMADHAN
4.MEMBAYAR ZAKAT UNTUK DI AGIH-AGIHKAN PADA ANAK2 YATIM DAN GOLONGAN FAKIR MISKIN DAN YANG BERHAK MENDAPATKANNYA
5.MENUNAIKAN IBADAT FARDHU HAJI DI MAKKAH BAGI ORANG2 YANG MAMPU 

RUKUN IMAN 6 PERKARA:

1.BERIMAN DAN PERCAYA ADANYA TUHAN YANG SATU
2.PERCAYA KEPADA KEWUJUDAN PARA MALAIKAT
3.PERCAYA KEPADA KEWUJUDAN PARA RASUL DAN NABI
4.PERCAYA KEPADA KITAB SUCI AL-QURAN
5. PERCAYA PADA HARI QIAMAT AKAN TIBA NANTI
6.PERCAYA KEPADA QADA DAN QADAR.. 

---namanya KOTA SUCI MAKKAH yang didalam nya ada KAABAHTULLAH dan di dalam nya BAITULLAH... BATU HAJARAL ASWAD tu bukan nya di sembah en. Tiwas Tiwasok, tapi tanda sebagai untuk memulakan kan TAWAF … tapi anda tahu kah sejarah batu hitam itu yang dipanggil batu HAJARUL ASAWAD... cuba2 lah anda tengok-tengok kan dalam mana pautan yang berkenaan ya...

Pasal soalan agama yang diterima Allah itu... Saya berpegang kepada kandungan AL-QU'RAN itu sendiri sebagai pedoman Umat Islam.. seperti dalam surah AL-KAFIRUN dan RASULULLAH BERSABDA: 
KAMU TIDAK AKAN SESAT SAMA SEKALI SEKIRANNYA KAMU BERPEGANG KEPADA DUA PERKARA IAITU: 
AL-QUR'AN DAN HADIS SAHIH..

oah ya... jangan lupa jenguk dan teliti maksud dalam Surah AL-KAFIRUN ya....
itu lah pendirian kami semua Umat Islam di dunia ini dari mula hingga akhirnya... dan tidak ada paksaan sama sekali dalam menganut Agama Islam dan Allah dalam FirmanNya di dalam AL-QUR'AN cukup lengkap dari segi semua aspek sebelum RASULULLAH, SEMASA ZAMAN RASULULLAH DAN SELEPAS ZAMAN RASULLAH DAN JUGA PADA HARI INI DAN JUGA PADA MASA AKAN DATANG kita sebagai manusia hanya tinggal membuat penyelidikan, pengkajian,mengetahui, memahami, menghayati,dan sebagainya... Rasulullah sendiri hanya menyampaikan dan mengerjakan segala suruhanNya tidak lebih seperti mana yang dikerjakan oleh Rasul2 dan Nabi2 terdahulu sebelum RASULULLAH sebagaiman mengerjakan dan menyampaikan utusan-Nya kepada setiap Ummat yang memerlukan... ALLAH MAHA ESA.. KEESAANNYA TIADA BANDINGAN KEPADA MANA2 PUN KERANA DIA LAH MAHA PENCIPTA TIDAK BERANAK DAN TIDAK PULA DI PERANAKKAN.. ZATNYA DI LUAR KEFAHAMAN MANUSIA MAHU PUN MAKHLUK2LAIN SEPERTI MALAIKAT SENDIRI ADALAH CIPTAAN-NYA.. KEWUJUDAN-NYA TIDAK MEMERLUKAN BUKTI NYATA BAGI PENGLIHATAN SEMUA MAKHLUK CIPTAAN-NYA... KERANA DIA ZAT ALLAH.. MELAINKAN DI SYURGA NANTI SEPERTI JANJI ALLAH DI DALAM AL-QUR'AN NUL'QARIM.....

dan akhir sekali en. Tiwas Tiwasok tolong selidik mengenai AL-QUR'AN sama ada bertepatan dengan semua aspek atau tidak.. seperti hal2 suami isteri... ALLAH (S.W.T) BERFIRMAN:
“Dan mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), mengenai (hukum) haid. Katakanlah: “Darah haid itu adalah kotoran dan mendatangkan mudarat”. Oleh sebab itu hendaklah kamu menjauhkan diri dari perempuan (jangan bersetubuh dengan isteri kamu) dalam masa datang darah haid itu, dan janganlah kamu hampiri mereka (untuk bersetubuh) sebelum mereka suci. Kemudian apabila mereka sudah bersuci maka datangilah mereka menurut jalan yang diperintahkan oleh Allah kepada kamu. SesungguhNya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat, dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri.” (Surah Al-Baqarah 2:222)
(cuba selidik dalam kajian sintis dunia apa mudarat atau keburukan melakukan seks semsa wanita dalam haid)

sebenarnya banyak lagi... benda2 dan perkara2 yang dilarang atau di beritahu dalam AL-QU'RAN semakin lama semakin mendapat perhatian setiap kali ada penyelidikan sehinggakan Kitab Suci AL-QU'RAN menjadi rujukan selepas sintis membuat kajian dan penyelidikan...

demikian juga mengenai perubatan,, RASULULLAH sudah pun memberitahu dalam sabda-sabdanya sepertu sup2 labu, MADU LEBAH, sen=hinggakan RASULULLAH mencari Ilmu sampai ke negeri CHINA, kerana terbukti di sana ada khasiat minuman HERBA2 dan TEH HERBA dan sebagainyua... banyak lagi kebenaran Islam ini tapi, entah lah kenapa masih banyak yang menyangkal kebenaran Islam... PADERI2 TERTINGGI EN TIWAS TIWASOK DI SELURUH DUNI DULU DAN HARI INI TAHU BENAR KEBENARAN ISLAM... NANTI JENGUK2 LAH YA... BABBAI


-------------------------
Tiwas:
Hai tanzdul khanzul,
Berdasarkan kedua-dua respon anda ini, nampaknya anda tidak dapat memberikan penjelasan kepada persoalan yang telah saya ajukan kepada anda, iaitu:
1. Bagaimana anda tahu hanya agama Islam yang diterima Allah?
2. Bagaimana anda tahu Nabi Muhammad adalah Rasul-Nya dan pesuruh-Nya yang terakhir?


Termasuk satu lagi soalan yang belum anda jawab:
Anda mengatakan:
"kalau bagi muslim Islam itu sudah wujud sebelum Nabi Adam (a.s) lagi"
Soalan saya:
Apa bukti anda bahawa Islam sudah wujud sebelum Nabi Adam lagi?
---------------------------------
Dan tentang batu hitam, nampaknya anda salah faham, pernahkah saya mengatakan batu hitam tersebut disembah oleh Muslim? Cuba anda lihat semula komen2 yang telah kita sama-sama berikan.
1. Pada mulanya, anda mengatakan Kristian sembahyang di depan salib, dan anda seterusnya mengandaikan bahawa Kristian menyembah salib.
2. Saya kemudian menjelaskan bahawa anda salah faham kerana Kristian tidak menyembah salib.
3. Kemudian, saya menggunakan contoh bagaimana Muslim juga sembahyang menghadap kaaba dan batu hitam untuk menjelaskan, "sepertimana Muslim tidak menyembah kaaba walaupun sujud menghadap kaaba, begitu juga Kristian tidak menyembah salib walaupun kadangkala ada salib di depan gereja."
4. Namun, anda salah faham pula dengan menuduh bahawa kononnya saya mengatakan Muslim menyembah kaaba dan batu hitam tersebut.
---------------------------------
Tentang Al-Quran,
Anda nampaknya cuba menunjukkan keajaiban yang ada di dalam Al-Quran. Namun, tahukah anda, menurut Al-Quran:
- Matahari terbenam di dalam lopak air yang keruh dan berlumpur. (surah Al-Kahf ayat 86)
- Sperma terhasil dari bahagian tulang 'sulbi' lelaki iaitu tulang bahagian rusuk yang bersambung dengan tulang belakang. (surah At-Tariq ayat 6-7)
- Komet atau tahi bintang adalah 'peluru' yang menghalau syaitan yang cuba mencuri dengar perbualan di syurga. (surah As-Saffat ayat 6-10)
- Suami diperbolehkan untuk memukul isteri jika dia ingkar kepada kehendak suami. (surah An-Nisaa ayat 34)

Ada banyak lagi, termasuk di dalam hadis, yang mana adalah bertentangan dengan sains dan nilai moral zaman ini.
---------------------------------
Nampaknya anda kekal melakukan "circular reasoning", dengan cuba menggunakan Al-Quran sebagai bukti bahawa Islam itu benar. Tidakah anda sedar?
1. Nabi Muhammad mendakwa telah menerima wahyu dari Allah, iaitu Al-Quran.
2. Apabila anda ditanya apa bukti bahawa wahyu tersebut adalah benar, anda mengatakan ia benar kerana ada tercatat di dalam Al-Quran bahawa ia benar.
3. Tahukah anda bahawa Mormon juga berkata demikian? Maka, adakah itu menjadikan Mormon benar?

Katakan, di dalam Alkitab ada ayat yang berbunyi "Alkitab adalah benar". Adakah itu menjadikan Alkitab itu benar?
---------------------------------
Dan tentang surah Al-Kafirun,
Tahukah anda ada surah di dalam Al-Quran yang bercanggah dengan surah Al-Kafirun ini?

Lihat ayat ke-6 surah Al-Kafirun,
"Bagi kamu ugama kamu, dan bagiku ugamaku"

- Ayat ini menunjukkan kita bebas memilih agama yang kita ingin anuti.

Masalahnya, di dalam surah At-Taubah ayat 29,
"Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak beriman kepada hari akhirat, dan mereka pula tidak mengharamkan apa yang telah diharamkan oleh Allah dan RasulNya, dan tidak berugama dengan ugama yang benar, iaitu dari orang-orang yang diberikan Kitab (kaum Yahudi dan Nasrani), sehingga mereka membayar “Jizyah” dengan keadaan taat dan merendah diri."

- Dalam ayat ini pula, Muslim diperintahkan untuk memerangi bukan Muslim hanya kerana kepercayaan yang berbeza.

Maka, mana satu yang perlu anda ikuti?
Membiarkan orang lain dengan agama mereka
atau
memerangi mereka sehingga mereka tunduk?

------------------------------------
Dan terima kasih kerana sudi meluangkan masa berinteraksi di dalam blog ini.
Tuhan memberkati.

tandzul khanzul,
Satu perkara lagi, terima kasih dengan kejujuran anda kerana anda mengakui bahawa anda tidak tahu sejarah permulaan Kristian.

Semoga anda akan menyelidiki sejarah permulaan Kristian.
Tuhan memberkati.

tandzul khanzul,
Satu lagi perkara, saya hampir terlepas pandang,
Anda menulis,
"seperti dalam surah AL-KAFIRUN dan RASULULLAH BERSABDA:
KAMU TIDAK AKAN SESAT SAMA SEKALI SEKIRANNYA KAMU BERPEGANG KEPADA DUA PERKARA IAITU:
AL-QUR'AN DAN HADIS SAHIH
"

- Jika anda tidak keberatan, bolehkah anda memberikan sumber kepada ungkapan ini kerana ia menimbulkan 2 masalah:
1. Pada zaman kehidupan Nabi Muhammad, hadis belum wujud.
2. Maka, bagaimana Nabi Muhammad boleh mengatakan untuk berpegang kepada Hadis sedangkan ia belum wujud?

- Adakah ia diungkapkan oleh Nabi Muhammad? kerana surah Al-Kafirun tidak mencatatkan ayat tersebut.
------------------------
tandzul khanzul:
---Sehingga apabila ia sampai ke daerah matahari terbenam, ia mendapatinya terbenam di sebuah matair yang hitam berlumpur, dan ia dapati di sisinya satu kaum (yang kufur ingkar). Kami berfirman (dengan mengilhamkan kepadanya): "Wahai Zulkarnain! Pilihlah sama ada engkau hendak menyeksa mereka atau engkau bertindak secara baik terhadap mereka".
(Al-Kahfi 18:86)

rupanya cetek nya pemikiran anda dalam membuat tafsir...
"Matahari terbenam di dalam lopak air yang keruh dan berlumpur. (surah Al-Kahf ayat 86)"
itu maksudnya bukannya matahari dalam lopak air yang keruh dan berlumpur..... nampaknya anda tidak boleh mentafsir... alahai...

ini kenyataan anda...
- Sperma terhasil dari bahagian tulang 'sulbi' lelaki iaitu tulang bahagian rusuk yang bersambung dengan tulang belakang. (surah At-Tariq ayat 6-7)
...pandai2 saja anda menambah2 ya... jadi apa yang saya pertikaikan selama ini terbuktilah kan... maksud saya korang ini memang bersifat hipokrit lah.. sudah tahu benda tu betul di terbalikkan lagi jadi tidak betul... lain yang tertulis lain yang di cetak balik, lain yang di sampaikan laon pula yang di kasi sampai bengan orang ;lain... kan itu boleh jadi satu fitnah... fitnah dalam hukum kristian ada kah Tiwas Tiwasok....

ini ayat yang betul...
-Ia diciptakan dari air (mani) yang memancut (ke dalam rahim) - (At-Taariq 86:6
-Yang keluar dari "tulang sulbi" lelaki dan "tulang dada" perempuan. (At-Taariq 86:7)
-Sesungguhnya Allah Maha Kuasa untuk mengembalikannya (hidup semula sesudah mati), (At-Taariq 86:8)
.........
apa pendapat anda tentang teori darwins tentang kejadian manusia...?
.....
Dan (ingatlah juga peristiwa) ketika Nabi Isa ibni Maryam berkata: "Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku ini Pesuruh Allah kepada kamu, mengesahkan kebenaran Kitab yang diturunkan sebelumku, iaitu Kitab Taurat, dan memberikan berita gembira dengan kedatangan seorang Rasul yang akan datang kemudian daripadaku - bernama: Ahmad". Maka ketika ia datang kepada mereka membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata, mereka berkata: "Ini ialah sihir yang jelas nyata!"
(As-Saff 61:6)
........

Dan tidak ada yang lebih zalim daripada orang yang mengada-adakan perkara dusta terhadap Allah, sedang ia diajak kepada memeluk Islam; dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang zalim.
(As-Saff 61:7)
...............
Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).
(As-Saff 61:8)
.....
Dia lah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad s.a.w) dengan membawa hidayah petunjuk dan agama yang benar (agama Islam), supaya Ia memenangkannya dan meninggikannya atas segala agama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya.
(As-Saff 61:9)
....
Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?
(As-Saff 61:10)

.....
Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya. Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukulah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar.
(An-Nisaa' 4:34)

Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak beriman kepada hari akhirat, dan mereka pula tidak mengharamkan apa yang telah diharamkan oleh Allah dan RasulNya, dan tidak beragama dengan agama yang benar, iaitu dari orang-orang yang diberikan Kitab (kaum Yahudi dan Nasrani), sehingga mereka membayar "Jizyah" dengan keadaan taat dan merendah diri.
(At-Taubah 9:29)

. Bagaimana anda tahu hanya agama Islam yang diterima Allah?

Dia lah yang telah mengutus RasulNya (Muhammad) dengan membawa petunjuk dan agama yang benar (agama Islam), untuk dimenangkan dan ditinggikannya atas segala agama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya.
------------------------
Tiwas:
Hai tandzul khanzul,
Anda menulis:
"itu maksudnya bukannya matahari dalam lopak air yang keruh dan berlumpur..... nampaknya anda tidak boleh mentafsir... alahai..."

- Baiklah, jika demikian, apa kata anda berikan tafsiran surah Al-Kahf ayat 86 tersebut.
- Mengatakan saya tidak boleh/tahu mentafsir belum cukup.
- Atau, apa kata kita lihat tafsir daripada pentafsir Islam sendiri iaitu Ibn Abbas, juga adalah sepupu kepada Nabi Muhammad sendiri.

Ibn Abbas mentafsikan surah Al-Kahf ayat 86 seperti berikut:
"(Till, when he reached the setting place of the sun) where the sun sets, (he found it setting in a muddy spring) a blackened, muddy and stinking spring; it is also said that this means: a hot spring, (and found a people thereabout) these people were disbelievers: (We said: O Dhu'l-Qarnayn!) We inspired him (Either punish) either kill them until they accept to believe that there is no deity except Allah (or show them kindness) or you pardon them and let them be." (sumber)

terjemahan
"(Sehingga apabila ia sampai ke daerah matahari terbenam,) tempat di mana matahari terbenam, (ia mendapatinya terbenam di sebuah matair yang hitam berlumpur) mata air yang hitam, berlumpur dan berbau busuk; ia juga bererti bahawa ia adalah: mata air panas, (dan ia dapati di sisinya satu kaum)orang-orang ini adalah kaum kafir: (Kami berfirman: Wahai Zulkarnain!) Kami memberinya wahyu (Pilihlah sama ada engkau hendak menyeksa mereka) sama ada mereka dibunuh sehinggalah mereka menerima untuk percaya tidak ada Tuhan selain Allah (atau engkau bertindak secara baik terhadap mereka) atau engkau mengampunkan dan membiarkan mereka."

- Perhatikan bahagian yang ditebalkan, ia merupakan tafsir daripada Ibn Abbas. Dengan jelas, Ibn Abbas sendiri mentafsirkan kenyataan tersebut secara literal/harafiah, iaitu matahari benar-benar terbenam di dalam sebuah mata air yang hitam, berlumpur, dan berbau busuk, serta panas.
- Nampaknya, pemahaman saya tentang surah Al-Kahf ayat 86 adalah sama dengan Ibn Abbas sendiri, yang mana hidup sezaman dengan Nabi Muhammad, malah adalah sepupu kepada Nabi Muhammad sendiri.
- Maka, secara logiknya, tafsiran mana satu yang perlu saya percaya? Penafian anda atau pengesahan Ibn Abbas?

Selain itu, contoh ayat Al-Quran lain yang telah saya berikan (surah At-Tariq ayat 6-7, surah As-Saffat ayat 6-10, surah An-Nisaa ayat 34) juga mempunyai tafsiran yang pastinya akan mengejutkan anda. Malahan, tafsir kepada ayat-ayat tersebut dilakukan oleh ahli tafsir Islam awal, iaitu mereka yang hidup di awal permulaan Islam itu sendiri.

Jujur saya katakan, saya berasa kasihan dengan anda, kerana anda jelas kelihatan tidak tahu tentang kepercayaan anda sendiri.

Beginilah, nasihat saya, apa kata anda selidiki dahulu atau belajar lagi kerana setakat ini, anda masih belum memberikan sebarang argumen yang munasabah, hujah anda juga berdasarkan salah faham.

Jika anda mahu memberikan respon kepada komen saya ini atau mahu terus memberikan komen/pendapat, silakan, namun, saya mungkin tidak akan membalasnya, melainkan anda memberikan argumen yang lebih berisi dan teratur.

Kerana interaksi kita nampaknya semakin kehilangan fokus kerana anda kerap mengelak persoalan yang saya ajukan serta tidak memberikan respon kepada argumen yang saya berikan.

Sekian dulu untuk kali ini, Tuhan memberkati.
------------------------
tandzul khanzul:
memang sah anda dan penganut kristian.. terpedaya dengan penyalewengan orang2 terdahulu yang sah benar memutar belit dan menyelewengkan kitab2 Allah SWT yang diturukan kanNya untuk Umat manusia melalui Para Rasul dan Para Nabi...

beginilah,, tolong bagi komen bagaimana anda membersihkan diri dan mensucikan diri dalam beramal dan kehidupan seharian pada umumnya?

..........

Surah Al-Ikhlaas

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;
(Al-Ikhlaas 112:1)

"Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;
(Al-Ikhlaas 112:2

"Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan;
(Al-Ikhlaas 112:3

"Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya".
(Al-Ikhlaas 112:4)

.........
Dan kalau kamu ada menaruh syak tentang apa yang Kami turunkan (Al-Quran) kepada hamba kami (Muhammad), maka cubalah buat dan datangkanlah satu surah yang sebanding dengan Al-Quran itu, dan panggilah orang-orang yang kamu percaya boleh menolong kamu selain dari Allah, jika betul kamu orang-orang yang benar.
(Al-Baqarah 2:23)

(cari lah manusia pada zaman ini yang serba moden dan maju dari segi pendapat dan pemikir untuk membuat seperti Kitab Suci Al-Qur'ar Nulqarim...

Bertaubat lah segera seperti Paderi2 Kristian Tertinggi sebelum anda dan pada masa kini yang sebenarnya tahu sangat dengan kebenaran Islam dan Alqur'an dan Rasulullah SAW... sekian ..Allah Hu Akbar x3.. LAA ILLA HA ILLAWA MUHAMAD DA RASULULLAH Itu lah kunci kebenaran Al-Qur'an Dan Islam...
------------------------

Ulasan

Unknown berkata…
.Tiwas Tiwasok

Ayat ini memberitahu kita bahawa Allah telah membantu pengikut-pengikut Yesus untuk berhadapan dengan orang-orang Yahudi yang menolak Yesus. Dan melalui bantuan Allah, pengikut-pengikut ini akhirnya menjadi “orang-orang yang menang”. Oleh itu, siapakah pengikut-pengikut Yesus ini yang telah menang ke atas orang-orang Yahudi tersebut? Muslim tidak boleh mengatakan bahawa yang dibantu oleh Allah adalah pengikut-pengikut “Muslim” Yesus kerana walaupun kita beranggapan kumpulan tersebut wujud, sangat jelas mereka tidak menang ke atas sesiapa pun. Ini kerana kita tidak mempunyai sebarang catatan tentang kewujudan mereka. Sama ada mereka telah menyimpang dari pengajaran asal atau telah dilenyapkan sepenuhnya. Orang-orang Kristian yang “telah menang” ke atas orang-orang Yahudi adalah Kristian daripada empayar kerajaan Rom. Akan tetapi, orang-orang Kristian ini percaya kepada kematian, kebangkitan, dan keTuhanan Yesus, yang mana menurut Islam adalah doktrin palsu. Maka, jika kita percaya kepada Al-Quran, kita hanya boleh menyimpulkan bahawa Allah telah membantu menyebarkan versi Kristianiti yang telah ‘korup’! Maka, mengapa Kristianiti hari ini adalah kepercayaan yang terbesar di dunia? Al-Quran memberitahu kita Kristianiti berhasil kerana bantuan Allah!

...............tandzulkhanzul.....
Di situ lah kesilapan anda,,, yang wujud di tidak di wujudkan... wah.. anda memang salah seorang penganut kristian yang amat mentati Yesus Kristus... Tapi anda tahu kah di setiap akhir anda berdoa ada AMEN... tapi ketahui lah kawan bahawa paderi2 tertinggi anda yang lebih mentaati kristian di seluruh dunia amat tahu benar tentang KEBENARAN ISLAM...


Tiwas Tiwasok...
Siapa yang telah mengubah Kitab Injil? Fakta-fakta yang telah kita selidiki memberikan kita hanya dua pilihan. (1) Allah telah mengubah Kitab Injil dengan memulakan kepercayaan palsu tentang penyaliban Yesus, atau (2) Nabi Muhammad telah mengubah Kitab Injil, dengan mengubah mesej tentang kemenangan dan kasih yang rela berkorban kepada kisah yang tidak munasabah tentang Tuhan yang memperdaya dan Mesias yang gagal. Memandangkan adalah tidak wajar dan tidak bermoral jika kita menuduh Tuhan sebagai penipu, kita mesti menyimpulkan bahawa Nabi Muhammad adalah nabi palsu.

...........tandzulkhanzul........
Anda rupa2nya lagi silap dalam membuat tafsiran sama ada dalam Injil mahupun Al-Quran itu sendiri,, anda tahu tak,, ...Yesus Kristus bagi kristian sebnarnya apa? Tuhan kah atau anak Tuhan kah atau Bapa Tuhan kah dan Tuhan anda itu Yesus Kristus kah atau Allah... jangan silap bagi umat Islam gelaran Tuhan bukan hanya Allah, TAPI ALLAH S.W.T...

Dalam potongan ayat Suci Al-Quran dalam Surah Yunus (10):94-95 yang anda paparkan dalam artikel (SIAPA YANG MENGUBAH KITAB INJIL) ,, sebenarnya anda tidak dapat mentafsir dengan benar seperti juga anda sekalian penganut kristian salah tafsir isi kandungan Kitab Injil sebenar.. dan apa yang maksud telah di ubah ialah..

ALLAH SWT BERFIRMAN..:
Kecelakaan besar bagi orang-orang yang menulis Kitab Taurat dengan tangan mereka (lalu mengubah Kalam Allah dengan rekaan-rekaan mereka), kemudian mereka berkata: "Ini ialah dari sisi Allah", supaya mereka dengan perbuatan itu dapat membeli keuntungan dunia yang sedikit. Maka kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka, dan kecelakaan besar bagi mereka dari apa yang mereka usahakan itu.
(Al-Baqarah 2:79)



ALLAH SWT BERFIRMAN LAGI:

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai sekalian manusia! Telah datang kepada kamu kebenaran (Al-Quran) dari Tuhan kamu. Oleh itu sesiapa yang mendapat hidayah petunjuk (beriman kepadanya), maka faedah hidayah petunjuk itu terpulang kepada dirinya sendiri; dan sesiapa yang sesat (mengingkarinya) maka bahaya kesesatannya itu tertimpa ke atas dirinya sendiri dan aku pula bukanlah menjadi wakil yang menguruskan soal (iman atau keingkaran) kamu".
(Yunus 10:108) |
Unknown berkata…
........tandzulkhanzul...

TAPI TIDAK APA LAH KAWAN.. NASIHAT SAY ANDA JANGAN LAH SESEKALI CUBA HENDAK MAHU JADI ORANG YANG CERDIK PANDAI DALAM MEMBUAT TAFSIRAN MENGENAI KITAB SUCI AL-QURAN.. ANDA TAFSIR LAH SEPUAS-PUASNYA KITAB ANDA SENDIRI.. DAN RAJIN2 LAH BERTANYA KEPADA PADERI2 TERTINGGI KRISTIAN DI SELURUH PELUSUK DUNIA YA...

ORANG ISLAM SENDIRI TAHU BENAR KEBENARAN ISLAM ITU...(MAKA DENGAN ITU KUKUH KEISLAMAN UMAT MUSLIM DI DUNIA DAN JARANG SEKALI YANG DIGELAR MURTAD MELAINKAN SESETENGAH MUSLIM ITU TERSESAT DAN TERGODA OLEH IBLIS YANG MANA IBLIS SENDIRI MENGAKU MEMUSUHI MANUSIA SEMENJAK NABI ADAM a.s HINGGA LAH PADA HARI QIAMAT... DAN KETAHUI LAH BAHAWA TERLALU RAMAI PENGANUT2 AGAMA LAIN JUGA TAHU BENAR KEBENARAN ISLAM ITU SENDIRI SEHINGGAKAN SETIAP TAHUN RAMAI MUALAF2 ISLAM ATAU SAUDARA2 MUSLIM MASUK MEMELUK ISLAM TANPA PAKSAAN MANA2 PIHAK MELAINKAN "KEBENARAN ISLAM"


............
Ada pernah saya tanya anda .. KALAU ORANG2 YANG PERCAYA KEPADA YESUS KRISTUS ADALAH TUHAN DI PANGGIL ORANG2 INI KRISTIAN.. SO APA KAH AGAMA YANG DI BAWA OLEH SI YESUS KRISTUS ANDA...????? tolong jawab ya....!!!



srsaza berkata…
1. Berkaitan bukti Link Website, Puak Kristian SIB (Sidang Injil Borneo) yang KONONNNYA, menurut Auta anda turut sama mengakui ketuhanan Roh Kudus dan menyembah serta percaya pada konsep ketuhanan Palsu Trinity. – Dahulunya perbincangan kita terhenti pada Poin di mana anda berjanji untuk memberikan rujukkan link berkenaan, setelah ia berhasil dibaik-pulih, kerana “ada masalah” berkenaan dengannya, malangnya sehingga sekarang tiada sebarang Link pun yang anda mampu berikan.
2. Soalan “KENAPAKAH SAYA TIDAK BOLEH MENAMBAHKAN PASAL-PASAL BARU DI DALAM KITAB BIBLE, SEDANGKAN CARA SAYA MENDAPATKANNYA JUGA DARIPADA “TUHAN YESUS YANG PAKAI CAHAYA PUTIH”.. SAMA SEPERTI C DOMBA SERIGALA PAULUS… – Anda berkata kerana Nubuat sudah selesai, kemudian saya meminta rujukkan ayat Biblical, anda terus menyepi.
3. KEMUDIAN APAKAH KRITERIA YANG DIGUNA PAKAI OLEH PIHAK GEREJA UNTUK MEMBEZAKAN MANA SATU IDEA ILHAM KETUHANAN, IDEA SENDIRI DAN IDEA SETAN. – Anda tak Bahaskan langsung, Tapi Saya Paham sebabnya.. Samalah seperti bagaimana caranya perkataan “Babi” boleh ditukarkan kepada “Babi Hutan”.. Umat Kristian Sedar tapi sungguh mengherankan tidak seorang pun yang berani Bertanya!!!.
4. Mana pasal di dalam Bible yang pernah Confirm tentang ketuhanan Roh Kudus. – Anda kata, Roh Kudus dinyatakan melayang-layang di dalam Bible, kemudian saya bertanya, bagaimana pula, Poin “Roh Kudus yang terbang Melayang” Boleh membuktikan ketuhanan Roh Kudus?. Sampai ke hari ini, anda Skip.
5. Menurut kata Paderi Perawan Suci Dihamilkan oleh Tuhan, Kemudian saya bertanya.. adakah Tuhan itu adalah “Tuhan Yesus”?. Jawabnya Bukan!!!. yang menghamilkan Perawan Suci Maria adalah Tuhan Bapa. Kalau Begitu Tuhan Bapa dan Tuhan Yesus Bukanlah Entiti yang sama.. Itu membuktikan sebenarnya Kristian Menyembah 3 Tuhan Berbeza (termasuk Roh Kudus), tetapi mereka menipu diri sendiri dengan Berkata Hanya satu Tuhan. – Anda hanya mampu membalas dengan “No Komen”..
Berikut adalah Soalan Bonus..
6. Ketika Yesus Mati di atas Salib, Kepada siapakah Yesus menyerahkan Nyawanya? Siapakah yang telah mencabut nyawanya Yesus? adakah Tuhan Yesus atau Tuhan Bapa?. Jika Tuhan Bapa yang mencabut Nyawa Yesus, adakah itu bermaksud yang Tuhan telah mencabut nyawanya sendiri? berdasarkan Konsep Tuhan Bapa=Tuhan Yesus. Jika Tidak! Kenapakah secara Logiknya itu tidak boleh membuktikan bahawa sebenarnya Kristian mempunyai 3 tuhan berbeza (Bukannya Tritunggal).
7. Dengan bangganya Kristian mengatakan bahawa Tuhan Buddha, Krishna & Vishnu itu bukannya Tuhan, Kerana ia tiada di dalam Bible. Kerana itu jugalah Trinity juga sebenarnya, bukanlah Tuhan Sebenar kerana statusnya juga sama seperti “Tuhan Buddha, Krishna & Vishnu” SAMA-SAMA TIADA DI DALAM BIBLE!.
So Harap Maklum.. Bila masa saya mengulang Soalan?.. Saya cuma memberikan maklumbalas terhadap “Jawapan Keliru” yang anda berikan, terima kasih.
Unknown berkata…
Hai srsaza,
Selamat datang ke blog ini.
Dan, saya juga telah mengaktifkan semula 'word verification' kerana sudah ada "bots" yang menghantar komen tidak berkaitan di sini.

Saya pasti mengisi 'word verification' tidaklah terlalu susah. Lagipun, tandzul khanzul tidak menghadapi masalah dalam hal ini.

Sekali lagi, srsaza, selamat datang dan silakan melawat/membaca topik2 yang ada di dalam blog ini.
Unknown berkata…
Hai tandzul khanzul,
Nampaknya, anda tidak memberikan sebarang argumen. Apa yang anda berikan hanyalah dakwaan, andaian, dan retorik.

Biar saya demonstrasikan maksud saya.

Anda menulis:
"Di situ lah kesilapan anda,,, yang wujud di tidak di wujudkan"

- Apakah kesilapan saya tersebut?
- Apa yang perkara yang 'tidak wujud di wujudkan' tersebut?
- sepatutnya anda memberikan lebih dari itu. Sekadar mengatakan saya telah melakukan kesilapan tidak cukup. Anda perlu menunjukkan
1. apakah kesilapan tersebut, kemudian,
2. memberikan pembetulan terhadap kesilapan tersebut.

Anda menulis:
"tapi ketahui lah kawan bahawa paderi2 tertinggi anda yang lebih mentaati kristian di seluruh dunia amat tahu benar tentang KEBENARAN ISLAM..."

- Anda memberikan dakwaan, namun, anda tidak menjelaskan siapakah "paderi2 tertinggi" tersebut.

Anda menulis:
"Anda rupa2nya lagi silap dalam membuat tafsiran sama ada dalam Injil mahupun Al-Quran itu sendiri"

- Sekali lagi, apakah kesilapan tersebut?

Anda menulis:
"Dalam potongan ayat Suci Al-Quran dalam Surah Yunus (10):94-95 yang anda paparkan dalam artikel (SIAPA YANG MENGUBAH KITAB INJIL) ,, sebenarnya anda tidak dapat mentafsir dengan benar"

- Jika demikian, apakah tafsiran yang sebenar?

Anda menulis:
"seperti juga anda sekalian penganut kristian salah tafsir isi kandungan Kitab Injil sebenar"

- Apakah kesalahan tafsiran tersebut?
- Dan, apa maksud anda dengan Kitab Injil sebenar?

Anda menulis:
"dan apa yang maksud telah di ubah ialah"

- Anda cuba mengatakan Alkitab telah diubah berdasarkan Al-Baqarah 2:79?
- Tahukah anda bahawa ayat tersebut sebenarnya tidak mengatakan Alkitab telah diubah?
- Sebenarnya, anda mendasarkan dakwaan ini berdasarkan ayat di dalam kurungan pada Al-Baqarah 2:79. Sedangkan, ayat di dalam kurungan tersebut tidak terdapat di dalam ayat asal Al-Baqarah 2:79.
- Ia adalah penambahan.

Sebagai bukti, anda boleh membaca sendiri ayat Al-Baqarah 2:79 dalam bahasa asalnya iaitu Arab.
فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ

- Adakah terdapat ayat "lalu mengubah Kalam Allah dengan rekaan-rekaan mereka" di dalam ayat tersebut?
Unknown berkata…
tandzul khanzul,
Anda menulis:
"ANDA JANGAN LAH SESEKALI CUBA HENDAK MAHU JADI ORANG YANG CERDIK PANDAI DALAM MEMBUAT TAFSIRAN MENGENAI KITAB SUCI AL-QURAN."

- Apa kata anda berikan contoh di mana tafsiran yang anda katakan telah saya berikan tersebut, dan mengapa tafsiran tersebut tidak tepat atau salah.

Anda menulis:
"ORANG ISLAM SENDIRI TAHU BENAR KEBENARAN ISLAM ITU..."

- Masalahnya, bagaimana anda tahu bahawa apa yang anda percayai itu benar?
- Saya sendiri menanyakan soalan yang sama terhadap kepercayaan sendiri. Saya tidak menerima kepercayaan saya begitu sahaja.
- Kenyataan anda ini terlalu subjektif.
- Penganut Hindu juga boleh berkata demikian, iaitu, "orang hindu sendiri tahu kebenaran Hindu".

Anda menulis:
"DAN KETAHUI LAH BAHAWA TERLALU RAMAI PENGANUT2 AGAMA LAIN JUGA TAHU BENAR KEBENARAN ISLAM ITU SENDIRI SEHINGGAKAN SETIAP TAHUN RAMAI MUALAF2 ISLAM ATAU SAUDARA2 MUSLIM MASUK MEMELUK ISLAM TANPA PAKSAAN MANA2 PIHAK MELAINKAN "KEBENARAN ISLAM" "

- sekali lagi, anda memberikan dakwaan tanpa bukti.
- Anda berkata "terlalu ramai penganut agama lain tahu kebenaran Islam".
- Persoalannya, bagaimana anda tahu bahawa "ramai penganut agama lain tahu kebenaran Islam" tersebut?
- Katakan saya berkata, "terlalu ramai penganut agama lain tahu kebenaran Kristian". Adakah anda akan menerimanya begitu sahaja jika saya tidak memberikan sebarang bukti/fakta untuk menyokong dakwaan tersebut?

- Satu hal lagi, jumlah penganut yang banyak untuk sesuatu kepercayaan itu tidak membuktikan kepercayaan tersebut benar.
- Tahukah anda 'atheism', iaitu fahaman bahawa 'Tuhan tidak wujud', juga semakin berkembang pada zaman ini. Adakah perkembangan fahaman ini membuktikan bahawa 'atheism' benar?
Unknown berkata…
Srsaza,
Anda menulis:
"1. Berkaitan bukti Link Website, Puak Kristian SIB (Sidang Injil Borneo) yang KONONNNYA, menurut Auta anda turut sama mengakui ketuhanan Roh Kudus dan menyembah serta percaya pada konsep ketuhanan Palsu Trinity. – Dahulunya perbincangan kita terhenti pada Poin di mana anda berjanji untuk memberikan rujukkan link berkenaan, setelah ia berhasil dibaik-pulih, kerana “ada masalah” berkenaan dengannya, malangnya sehingga sekarang tiada sebarang Link pun yang anda mampu berikan."

- Saya sudah menjelaskan hal ini ketika kita berdialog di dalam blog hikmatun dulu.
- Saya tahu SIB percaya kepada Triniti dan keTuhanan Roh Kudus kerana saya sendiri pergi ke gereja SIB. Saya mengenali ramai pastor2 SIB.
- Tidak ada seorang pun pastor SIB yang saya kenal, menolak Triniti atau keTuhanan Roh Kudus. Malah, pengakuan iman SIB, salah satunya adalah percaya kepada Triniti: Bapa, Anak, dan Roh Kudus.
- Terpulang kepada anda untuk percaya atau tidak.

Anda menulis:
"2. Soalan “KENAPAKAH SAYA TIDAK BOLEH MENAMBAHKAN PASAL-PASAL BARU DI DALAM KITAB BIBLE, SEDANGKAN CARA SAYA MENDAPATKANNYA JUGA DARIPADA “TUHAN YESUS YANG PAKAI CAHAYA PUTIH”.. SAMA SEPERTI C DOMBA SERIGALA PAULUS… – Anda berkata kerana Nubuat sudah selesai, kemudian saya meminta rujukkan ayat Biblical, anda terus menyepi."

- Tidak, contoh yang anda berikan dalam menerima pasal-pasal baru di dalam Alkitab tidak sama dengan cara Paulus menulis surat-suratnya.
- Jelas anda salah faham dengan menganggap apa yang ditulis oleh Paulus adalah wahyu terus daripada Tuhan.
- Paulus sebenarnya menulis surat-surat kepada orang-orang Kristian di Roma, Korintus, Galatia dll, serta kepada individu2 seperti Timotius dan Titus.
- Apa yang diterima oleh Paulus bukanlah pasal-pasal di dalam Alkitab, tetapi Injil Keselamatan tentang Yesus Kristus.
- Saya cadangkan anda memahami terlebih dahulu apa itu Alkitab dan mengapa ia dipanggil sebagai Firman Tuhan menurut perspektif Kristian. Post ini mungkin sesuai sebagai permulaan.

Anda menulis:
"3. KEMUDIAN APAKAH KRITERIA YANG DIGUNA PAKAI OLEH PIHAK GEREJA UNTUK MEMBEZAKAN MANA SATU IDEA ILHAM KETUHANAN, IDEA SENDIRI DAN IDEA SETAN. – Anda tak Bahaskan langsung, Tapi Saya Paham sebabnya.. Samalah seperti bagaimana caranya perkataan “Babi” boleh ditukarkan kepada “Babi Hutan”.. Umat Kristian Sedar tapi sungguh mengherankan tidak seorang pun yang berani Bertanya!!!."

- Saya telah pun menjelaskannya sebelum ini.
- Untuk pengetahuan anda, bukan pihak gereja yang menentukan apa yang ada dan tiada di dalam Alkitab.
- Alkitab hari ini diterima berdasarkan apa yang diwarisi daripada Para Rasul seperti Petrus, Matius, Yakobus, Yohanes, Barnabas, Paulus dll.
- Sesuatu itu diketahui sebagai Ilham Tuhan atau tidak adalah berdasarkan konsistensinya dengan apa yang telah diterima sebelum itu.

- Contohnya, di dalam Perjanjian Lama, Tuhan menyatakan diri-Nya sebagai kudus dan tidak akan berdusta.
- Katakan tiba-tiba datang seorang 'nabi' yang mengatakan Tuhan boleh berdusta.
- Maka, secara logiknya, adakah kita akan menerima 'wahyu' baru yang diberikan oleh 'nabi' tersebut?
- Sudah tentu tidak kerana ia bercanggah dengan Firman Tuhan yang sebelumnya.
- demikian juga dengan Alkitab secara keseluruhanya.
Unknown berkata…
Srsaza,
Anda menulis:
"4. Mana pasal di dalam Bible yang pernah Confirm tentang ketuhanan Roh Kudus. – Anda kata, Roh Kudus dinyatakan melayang-layang di dalam Bible, kemudian saya bertanya, bagaimana pula, Poin “Roh Kudus yang terbang Melayang” Boleh membuktikan ketuhanan Roh Kudus?. Sampai ke hari ini, anda Skip."

- Saya tidak mengatakan Roh Kudus itu Tuhan hanya kerana Dia melayang-layang.
- Anda salah faham dengan kenyataan saya.
- Saya jelaskan semula:
1. Roh Kudus adalah Tuhan kerana Dia disamakan dengan Tuhan.
- Di dalam Kisah Para Rasul 5:3-4, Petrus mengatakan mendustai Roh Kudus adalah sama dengan mendustai Allah.

2. Roh Kudus adalah Tuhan kerana Dia mahahadir seperti Tuhan juga mahahadir.
- Roh Kudus dikatakan di dalam Mazmur 139:7-8, berada di mana-mana dan kita tidak dapat bersembunyi daripada-Nya.

Dan banyak lagi rujukan2 lain yang menyatakan keTuhanan Roh Kudus. Saya juga sedang menulis suatu post khusus untuk menjelaskan hal ini. Anda boleh membacanya setelah saya selesai.

Anda menulis:
"5. Menurut kata Paderi Perawan Suci Dihamilkan oleh Tuhan, Kemudian saya bertanya.. adakah Tuhan itu adalah “Tuhan Yesus”?. Jawabnya Bukan!!!. yang menghamilkan Perawan Suci Maria adalah Tuhan Bapa. Kalau Begitu Tuhan Bapa dan Tuhan Yesus Bukanlah Entiti yang sama.. Itu membuktikan sebenarnya Kristian Menyembah 3 Tuhan Berbeza (termasuk Roh Kudus), tetapi mereka menipu diri sendiri dengan Berkata Hanya satu Tuhan. – Anda hanya mampu membalas dengan “No Komen”.."

- Kesilapan yang anda lakukan adalah mengandaikan Kristian menyembah 3 Tuhan yang berbeza.
- Hal ini sudah berkali-kali dijelaskan. Saya jelaskan semula.
1. Tuhan itu Esa.
2. Di dalam keesaan Tuhan wujud 3 Peribadi.
3. Ketiga-tiga Peribadi ini bukanlah 3 Tuhan yang berbeza, tetapi adalah "Peribadi".
4. Maka, dengan kata lain, Peribadi Bapa mengutus Peribadi Anak (iaitu Yesus), masuk ke dalam dunia manusia melalui proses kelahiran manusia.

Anda menulis:
"Ketika Yesus Mati di atas Salib, Kepada siapakah Yesus menyerahkan Nyawanya? Siapakah yang telah mencabut nyawanya Yesus? adakah Tuhan Yesus atau Tuhan Bapa?. Jika Tuhan Bapa yang mencabut Nyawa Yesus, adakah itu bermaksud yang Tuhan telah mencabut nyawanya sendiri? berdasarkan Konsep Tuhan Bapa=Tuhan Yesus. Jika Tidak! Kenapakah secara Logiknya itu tidak boleh membuktikan bahawa sebenarnya Kristian mempunyai 3 tuhan berbeza "

- Persoalan anda ini berdasarkan salah faham anda yang menyangka Tuhan Bapa=Tuhan Yesus.
- Sebenarnya, Tuhan Bapa dan Tuhan Anak (Yesus) adalah dua Peribadi yang berbeza. Saya tegaskan sekali lagi, dua Peribadi yang berbeza, bukan dua Tuhan yang berbeza.
- Maka, ketika Yesus menyerahkan nyawa-Nya, sebenarnya Peribadi-Nya iaitu Anak Peribadi, kembali semula bersama-sama dengan Bapa.
- Bukannya Tuhan mencabut nyawa-Nya sendiri.

Anda menulis:
"7. Dengan bangganya Kristian mengatakan bahawa Tuhan Buddha, Krishna & Vishnu itu bukannya Tuhan, Kerana ia tiada di dalam Bible. Kerana itu jugalah Trinity juga sebenarnya, bukanlah Tuhan Sebenar kerana statusnya juga sama seperti “Tuhan Buddha, Krishna & Vishnu” SAMA-SAMA TIADA DI DALAM BIBLE!."

- Salah faham utama anda di sini adalah anda menganggap Triniti adalah nama Tuhan.
- Triniti adalah doktrin tentang Tuhan, sama seperti Tauhid adalah pemahaman tentang Allah menurut Islam.
- Triniti bukanlah nama Tuhan.
- Kristian juga tidak pernah mengatakan Buddha, Krishna & Vishnu bukan Tuhan hanya kerana nama dewa-dewa ini tiada di dalam Alkitab.
- dengan kata lain, dakwaan ini tidak berkaitan dengan kepercayaan Kristian.
srsaza berkata…
Hai Tiwas berkenaan dengan kononnya Umat Kristian SIB (Sidang Injil Borneo), yang kononnya juga percaya pada konsep ketuhanan Trinity dan Ketuhanan Roh Kudus SAYA TAHU ANDA BERBOHONG KERANA SAYA JUGA KENAL RAMAI PASTOR DAN PENGIKUT PUAK KRISTIAN SIB ITU SENDIRI. Tetapi tepulanglah.. Kebenarannya hanya diketahui oleh sesiapa yang menjadi penganut Kristian SIB, dan sudah semestinya di dalam menghadapi Muslim baik Katolik Mahupun SIB tidak akan mendedahkan pekung di dada, kerana itu akan hanya memudaratkan diri sendiri. Bagaimanapun untuk sekali lagi saya jelaskan KENYATAAN ANDA TIDAK MENGUBAH DAN LANGSUNG TIDAK MEMBUKTIKAN APA-APA PUN Yang sebenarnya Kristian Puak Kristian Sendiri, tidak pernah kenal APA ITU TRINITY dan bila masa Roh Kudus pernah menjadi Tuhan. Satu lagi saya bertanya, jika benar Katolik & SIB mempunyai keimanan yang sama, kenapakah penganut Kristian yang selain Katolik perlu menjalani Upacara Pembaptisan sebelum mereka berkahwin?.. tetapi itu tidak mengherankan kerana sedangkan di dalam Isu Halal atau tidak Kristian itu makan Babi pun Seven Day Adventist (SDA) dan semua puak Kristian tidak bersepakat. Sedangkan Yesus Cuma satu, tidak mungkin Yesus Benarkan kamu memakannya dengan cara tidak membenarkan kamu memakannya. Salah satu di antara Puak Kristian tentulah sesat. Dan lagi mana Rujukkan Link Web Puak Kristian SIB yang kononnya membuktikan mereka percaya pada konsep Trinity dan ketuhanan Roh Kudus?.

Seterusnya anda bilang:
- Jelas anda salah faham dengan menganggap apa yang ditulis oleh Paulus adalah wahyu terus daripada Tuhan.
“Paulus sebenarnya MENULIS SURAT-SURAT kepada orang-orang Kristian di Roma, Korintus, Galatia dll, serta kepada individu2 seperti Timotius dan Titus.
- Apa yang diterima oleh Paulus BUKANLAH PASAL-PASAL DI DALAM AL-KITAB, tetapi Injil Keselamatan TENTANG Yesus Kristus.
PERTAMA SEKALI TERIMA KASIH KERANA ANDA TELAH MEMBANTU, MENGKONFIRM BAHAWA “TULISAN YANG DITERIMA PAULUS BUKANLAH WAHYU YANG DITERIMA TERUS DARI TUHAN” – Itu membuktikan bahawa kesahihannya masih boleh dipertikaikan, dan Title Bible sebagai Firman Tuhan Sebenarnya dah kantoi.. Sekarang Status Bible sebenarnya adalah “BOLEH JADI FIRMAN TUHAN, BOLEH JADI TIDAK, ENTAHLAH RASANYA MUNGKIN IYA, MUNGKIN TIDAK”.. – Boleh anda Jelaskan tidak jika Begitu Daripada siapakah Paulus mendapat Idea tulisannya jika Bukan Secara Terus dari Tuhan?.. Adakah Maksud anda Tulisan Tuhan itu ditapis dan diedit dahulu Oleh Syaitan Matahari, Kemudian Barulah disampaikan kepada Paulus atau bagaimana?.
Paulus Menulis Surat?.. Masih berkaitan dengan Poin di atas.. Soalan saya, jika Tulisan yang diterima Paulus itu bukannya dari Tuhan tapi melalui pihak tengah iaitu “Tapisan editan” pihak ketiga, apakah sebenarnya status Surat Tulisan Paulus.. Adakah Firman Tuhan atau Firman Tuhan Yang Ditokok Tambah?.
Terima kasih juga kerana membantu poin kami bahawa memang “Injil Yesus” sebenar telah lama Hilang, dan apa yang ada sekarang hanyalah.. Tulisan Penulis-penulis yang menceritakan tentang Injil yang telah lama hilang itu.
srsaza berkata…
SETERUSNYA ANDA BILANG:
“Untuk pengetahuan anda, bukan pihak gereja yang menentukan apa yang ada dan tiada di dalam Alkitab.  JIKA BEGITU MENGAPAKAH TULISAN PERKATAAN “BABI” BOLEH BERTUKAR MENJADI “BABI HUTAN.. “ BOLEHKAH ANDA TENTUKAN SEBABNYA, JIKA BUKAN PIHAK GEREJA APAKAH PIHAK MUSLIM YANG TUKAR?
- Alkitab hari ini diterima berdasarkan apa yang diwarisi daripada Para Rasul seperti Petrus, Matius, Yakobus, Yohanes, Barnabas, Paulus dll.
- Sesuatu itu diketahui sebagai Ilham Tuhan atau tidak adalah berdasarkan konsistensinya dengan apa yang telah diterima sebelum itu. Al-Kitab itu berasal dari apa yang diwarisi dari Petrus, Matius Yakobus, Yohanes, Barnabas, Paulus?. Mungkin anda lupa bahawa menurut sejarah PIHAK GEREJA TELAH MENDELETE BANYAK DARIPADA CANON-CANON BIBLICAL YANG SAH SEBELUM SIDANG NICEA 325AD, BIBLE YANG KAMU ADA SEKARANG HANYALAH APA YANG DI “OK” KAN OLEH MAHARAJA CONSTANTINE BERDASARKAN KEPADA GEREJA YANG PERCAYA PADA KETUHANAN MITHRA..
“- Contohnya, di dalam Perjanjian Lama, Tuhan menyatakan diri-Nya sebagai kudus dan tidak akan berdusta.
- Katakan tiba-tiba datang seorang 'nabi' yang mengatakan Tuhan boleh berdusta.
- Maka, secara logiknya, adakah kita akan menerima 'wahyu' baru yang diberikan oleh 'nabi' tersebut?
- Sudah tentu tidak kerana ia bercanggah dengan Firman Tuhan yang sebelumnya.
- demikian juga dengan Alkitab secara keseluruhanya.”. ATAS DASAR ITULAH SEBENARNYA SAYA KATAKAN BAHAWA KITAB PERJANJIAN BARU KAMU ITU MENGARUT.. & Jika BENAR begitu kenapa kamu tak berpegang Kepada Hukum Perjanjian Lama?. Larangan memakan Babi itu terang-terangan ada dinyatakan di dalam Kitab perjanjian lama, tapi paderi kamu bilang OK KERANA YESUS SUDAH MEMBENARKANNYA. DAN JUGA HUKUM BERSUNAT , HUKUM BERSUNAT TIDAK PERNAH MANSUH.. TETAPI DIKANTOIKAN OLEH GEREJA KAMU. OK BEGINILAH UNTUK EMBUKTIKAN KEBENARAN DAKWAAN KAMU BAHAWA KONONNYA KAMU ITU MELAKUKAN SISTEM “TIDAK BERCANGGAH DENGAN KITAB PERJANJIAN LAMA” BAGI MENENTUKAN YANG MANA SATU ILHAM KETUHANAN, DAN YANG MANA SATU ILHAM SENDIRI ATAU ILHAM SYAITAN, BAGAIMANA JIKA SAYA MEMBAWA DUA FIRMAN YANG BERTENTANGAN DARI KITAB PERJANJIAN LAMA DAN BARU, BOLEHKAH KAMU MENENTUKAN YANG MANA SATU YANG BETUL

SETERUSNYA ANDA BILANG:
“- Saya tidak mengatakan Roh Kudus itu Tuhan hanya kerana Dia melayang-layang.
- Anda salah faham dengan kenyataan saya.
- Saya jelaskan semula:
1. Roh Kudus adalah Tuhan kerana Dia disamakan dengan Tuhan.
- Di dalam Kisah Para Rasul 5:3-4, Petrus mengatakan mendustai Roh Kudus adalah sama dengan mendustai Allah. BAGAIMANA JIKA IBLIS ATAU SELAIN ROH KUDUS DISAMAKAN DENGAN TUHAN, ADAKAH KAMU AKAN TURUT SAMA MENYATAKAN DIA TUHAN?...

2. Roh Kudus adalah Tuhan kerana Dia mahahadir seperti Tuhan juga mahahadir.
- Roh Kudus dikatakan di dalam Mazmur 139:7-8, berada di mana-mana dan kita tidak dapat bersembunyi daripada-NyaSAMA SEPERTI POIN “ROH KUDUS MELAYANG-LAYANG” BAGAIMANA PULA POIN KITA TIDAK DAPAT BERSEMBUNYI DARI ROH KUDUS BOLEH MENYATAKAN YANG ROH KUDUS ITU TUHAN?.. KALAU SEKIRANYA KAMU LARI DARI HANTU, LALU KAMU MASUK BERSEMBUNYI DI DALAM BILIK SEKALI TIBA-TIBA “TING” ADA HANTU ITU MENJELMA DI BELAKANG KAMU, ADAKAH ITU MEMBUKTIKAN YANG HANTU ITU TUHAN?.
srsaza berkata…
SETERUSNYA ANDA BILANG:
“- Kesilapan yang anda lakukan adalah mengandaikan Kristian menyembah 3 Tuhan yang berbeza.
- Hal ini sudah berkali-kali dijelaskan. Saya jelaskan semula.
1. Tuhan itu Esa.
2. Di dalam keesaan Tuhan wujud 3 Peribadi.
3. Ketiga-tiga Peribadi ini bukanlah 3 Tuhan yang berbeza, tetapi adalah "Peribadi".
4. Maka, dengan kata lain, Peribadi Bapa mengutus Peribadi Anak (iaitu Yesus), masuk ke dalam dunia manusia melalui proses kelahiran manusia. APA YANG SAYA NYATAKAN ADALAH KRISTIAN MENIPU, DAN MEMBERIKAN LOGIK BUKTI KENAPA SAYA BERKATA DEMIKIAN. BUKTI YANG PERTAMA ADALAH TIDAK ADA SATU FAKTA PUN DI DALAM BIBLE YANG PERNAH BILANG DAN MEMBUKTIKAN KEWUJUDAN TUHAN YANG BERSIFAT 3 DALAM SATU.. MEMANG BENAR YESUS BERKATA “IM & MY FATHER ARE ONE”- TAPI ITU BERMAKSUD KESATUAN DI DALAM TUJUAN ATAU MATLAMAT.. TUHAN MENCIPTAKAN YESUS, KEMUDIAN YESUS LAHIR DAN MENYAMPAIKAN APA YANG DIARAHKAN TUHAN. KEMUDIAN DI MANA LOGIKNYA “PERIBADI TUHAN YANG PERTAMA, LARI MENINGGALKAN PERIBADI TUHAN YANG KEDUA, KERANA TAKUTKAN SIKSAAN PENYALIBAN ASKAR ROMAWI DAN YAHUDI”?. SEHARUSNYA KAMU DAHULUKAN DENGAN BUKTI BIBLICAL TENTANG BAGAIMANA KAMU BOLEH MENDAPAT ILHAM YANG TUHAN ITU BERSIFAT MACAM SYAMPU.

SETERUSNYA ANDA BILANG:
“- Persoalan anda ini berdasarkan salah faham anda yang menyangka Tuhan Bapa=Tuhan Yesus.
- Sebenarnya, Tuhan Bapa dan Tuhan Anak (Yesus) adalah dua Peribadi yang berbeza. Saya tegaskan sekali lagi, dua Peribadi yang berbeza, bukan dua Tuhan yang berbeza.
- Maka, ketika Yesus menyerahkan nyawa-Nya, sebenarnya Peribadi-Nya iaitu Anak Peribadi, kembali semula bersama-sama dengan Bapa.
- Bukannya Tuhan mencabut nyawa-Nya sendiri.” KENYATAAN KAMU TIDAK SEPERTI APA YANG DINYATAKAN YESUS. TAPI SAYA MAHU KAMU JELASKAN.. YESUS ITU ADALAH TUHAN DI DALAM PERRIBADI SEORANG MANUSIA. JIKA BEGITU SILA JELASKAN DENGAN CARA BAGAIMANA YESUS MATI.. ADAKAH YESUS MEMPUNYAI ROH? ADAKAH ROH YESUS ITU ADALAH TUHAN BAPA ITU SENDIRI?.. KETIKA YESUS MATI, ADAKAH YANG MATI ITU PERIBADI YANG PERTAMA ATAU KEDUA?.

SETERUSNYA ANDA BILANG:
“- Salah faham utama anda di sini adalah anda menganggap Triniti adalah nama Tuhan.
- Triniti adalah doktrin tentang Tuhan, sama seperti Tauhid adalah pemahaman tentang Allah menurut Islam.
- Triniti bukanlah nama Tuhan.
- Kristian juga tidak pernah mengatakan Buddha, Krishna & Vishnu bukan Tuhan hanya kerana nama dewa-dewa ini tiada di dalam Alkitab.
- dengan kata lain, dakwaan ini tidak berkaitan dengan kepercayaan Kristian.”
SAYA FAHAM APA ITU TRINITY, SEHARUSNYA ANDA FAHAMI APA YANG SAYA SAMPAIKAN.. BILA MASA SAYA PERNAH BILANG NAMA TUHAN KRISTIAN ADALAH TRINITY?. TOLONG JANGAN SIDE-TRACKING YEE..
Poin anda “Kristian juga tidak pernah mengatakan Buddha, Krishna & Vishnu bukan Tuhan hanya kerana nama dewa-dewa ini tiada di dalam Alkitab.” – Jika begitu atas dasar apa jika ditanya kamu mengatakan yanhjg Buddha dll itu bukan tuhan?.. adakah atas dasar Paderi yang dulu bilang “BABI” TAPI SEKARANG BERTUKAR MENJADI “BABI HUTAN”. KENAPAKAH KRISTIAN TIDAK BOLEH MENYEMBAH BUDDHA, KRISHNA & VISHNU ATAU SEBENARNYA KAMU NOLEH SEMBAH, CUMA PADERI KAMU SAJA YANG TAK TAHU.. BAGAIMANA TAK TAHU? CARANYA SAMA SEPERTI MEREKA TAK TAHU, BAHAWA “BABI” ITU BUKANLAH HANYA BABI TETAPI JUGA “BABI HUTAN”.
Unknown berkata…
Srsaza,
Tentang SIB, terpulang kepada anda jika anda kekal mahu mengatakan SIB tidak percaya kepada Triniti. Yang pasti, saya sudah menjelaskannya kepada anda, cuma anda tidak mahu mengakui bahawa anda tersilap.
Jika anda mahu terus mempertikaikan apa yang dipercayai oleh SIB, silakan.
-----------
Setelah meneliti komen balas anda, nampaknya anda salah faham terhadap perkara-perkara berikut:
1. Triniti
2. Cara Alkitab ditulis dan mengapa Alkitab dianggap sebagai Firman Tuhan.
3. Sifat Yesus ketika Dia lahir sebagai manusia di bumi.
4. Paulus
5. Teori penciplakan kepercayaan pagan (seperti Mithra).

Sebenarnya, kesemua salah faham ini sudah pun saya berikan respon di dalam blog ini.
- Untuk Triniti: Anda boleh lihat di sini.
- Untuk Alkitab: Anda boleh lihat di sini.
- Untuk Sifat Yesus ketika Dia menjadi manusia: Anda boleh lihat di sini.
- Untuk Paulus: Anda boleh lihat di sini.
- Untuk teori penciplakan kepercayaan pagan: Anda boleh lihat di sini.

Apa kata anda telitikan dahulu isi artikel-artikel yang saya cadangkan untuk anda ini.
Unknown berkata…
Srsaza,
Saya ada satu cadangan. Cadangan ini saya berikan untuk kebaikan kita bersama. Jika anda berminat.

Apa kata kita berdialog menggunakan suatu format yang teratur, agar kita tidak memberikan komen yang terlalu panjang sehingga memakan masa kita untuk melakukan aktiviti2 lain di dalam kehidupan kita. Saya pasti anda ingin meluangkan waktu untuk melakukan hal-hal lain selain berdialog dengan saya.

Saya cadangkan format berikut:
1. Kita pilih satu topik untuk diperkatakan, (contohnya: Triniti).
- Kita tetapkan satu topik yang dipersetujui bersama.
- Hanya topik tersebut yang akan diperkatakan, contohnya, jika kita memperkatakan tentang Triniti, hanya itu yang kita perkatakan.

2. Kemudian kita masing-masing memberikan hujah pembukaan. Di dalam hujah pembukaan ini, kita masing-masing memberikan sebab, hujah, bukti, dan fakta untuk menyokong atau menolak topik yang diperkatakan. Contohnya:
- Anda tidak bersetuju kepada Triniti, anda kemudian memberikan hujah pembukaan mengapa anda menolak Triniti.
- Saya pula bersetuju tentang Triniti, maka saya kemudian memberikan hujah pembukaan mengapa saya menerima Triniti.

3. Setelah kita memberikan hujah pembukaan masing-masing, kita kemudian memberikan hujah balas terhadap hujah pembukaan yang telah diberikan. Contohnya:
- Setelah anda membaca hujah pembukaan daripada saya, anda kemudian memberikan hujah balas untuk menunjukkan mengapa hujah pembukaan saya adalah tidak tepat.
- Saya juga demikian, setelah membaca hujah pembukaan daripada anda, saya juga akan memberikan hujah balas terhadap hujah pembukaan anda.

4. Setelah kita selesai memberikan hujah balas masing-masing, kita sekali lagi memberikan hujah balas ke-2, iaitu sebagai respon kepada hujah balas pertama. Contohnya:
- Setelah anda membaca hujah balas pertama

5. Terakhir, kita memberikan hujah penutup masing-masing.
- Hujah penutup ini boleh dilihat sebagai kesimpulan.

Tempoh menulis respon dan panjang respon yang ditulis adalah bebas. Namun, kita saling bergilir-gilir memberikan hujah masing-masing.
Secara ringkasnya, format tersebut adalah seperti berikut:
1. Hujah Pembukaan
2. Hujah Balas pertama. (respon kepada hujah pembukaan)
3. Hujah Balas kedua. (respon kepada hujah balas pertama)
4. Hujah penutup. (Kesimpulan keseluruhan hujah)

Setelah sesi dialog tersebut selesai, saya kemudian akan menjadikannya sebuah post di dalam blog ini, seperti yang telah saya lakukan melalui siri Dialog Kristian Muslim.

Jika ada hal berbangkit, kita akan teruskan di ruangan komen post sesi dialog berformat tersebut.

Jika anda bersetuju, saya akan membuka satu post khusus untuk dialog yang akan kita lakukan. Itu pun jika anda bersetuju dengan cadangan ini. Anda boleh mana-mana topik untuk diperkatakan, asalkan ia hanya satu topik agar kita lebih fokus.

Bagaimana, ada sebarang persoalan yang tidak jelas?
Unknown berkata…
Srsaza,
Sebagai contoh, anda boleh melihat cara dialog berikut iaitu di antara Ahmed Deedat dan Josh McDowell: Was Jesus Crucified?

Cuma, dialog tersebut sedikit berbeza dengan cadangan yang saya berikan. Namun caranya adalah serupa.
srsaza berkata…
Hai Tiwas.
Ok, kita mulakan perbincangan topik kita secara satu-persatu.. dan sepertimana yang anda katakan, sekarang kita fokuskan dahulu di dalam persoalan mengenai TRINITY.
Pertama sekali, Konsep kewujudan Trinity (3 Peribadi tuhan), sama sekali tidak pernah ada di dalam Bible. Trinity hanyalah suatu Jenis bid'ah atau kepercayaan sesat yang sengaja diada-adakan oleh Gereja. Anda mengatakan melalui perbincangan yang lepas bahawa Trinity itu wujud melalui kajian "Al-Kitabiah".. Kerana paderi dan pihak gereja terdahulu keliru dan confius tentang apakah sebenarnya konsep ketuhanan yang diajarkan yesus, kerana itulah mereka terpaksa mengkajinya semula. Ini adalah kerana Ajaran Asli Yesus, telah lama hilang bersama-sama dengan hilangnya 'The Gospel Of Jesus" atau Injil Yesus. Setelah sekian lamanya, barulah keluar beberapa orang penulis-penulis bible yang "mengagak-agak" sama caranya seperti cara "MEMBELI NOMBOR EKOR" dan mereka mengagak-agak apakah nanti nombor ekor bertuah yang mungkin keluar dan mendapat tempat pertama pada keesokkan harinya. Jika tidak mengena (Tidak ngam dengan situasi masyarakat setempat atau bertentangan dengan "Ilham" Ketuhanan Paderi) maka mereka akan meng"adjust"nya dengan cara menambah perkataan atau menukar maksud perkataan.. itulah sebabnya mengapa Bible ada banyak Versi.. Dan kenapa Istilah "Babi" di dalam kitab Imamat boleh bertukar menjadi "Babi Hutan" di dalam Terjemahan Baru..
Dahulu anda berjanji, untuk menunjukkan bukti tentang bagaimana Kajian Biblical membuktikan bahawa Tuhan itu bersifat Trinity. Tapi saya hampa sehingga ke hari ini, Janji tetap janji.. Saya cadangkan supaya kamu dan pihak gereja MENGEMUKAKAN SEMACAM SUATU PENDEDAHAN PUBLIC tentang bagaimana kamu boleh datang dengan idea Trinity berdasarkan Kajian Biblical yang kamu lakukan. JANGAN KATA AH! KAMI KAJI DAN KAMI JUMPA "TRINITY". SAHAJA, TERANGKAN BAGAIMANA KO BULIH JUMPA.
Unknown berkata…
Srsaza,
Baiklah, nampaknya anda setuju. Namun, bukan di sini, saya telah membuka post khusus untuk dialog tersebut di sini.

Topik yang anda pilih adalah Triniti, betul?

Saya jelaskan semula format dialog kita ini.
1. Kita masing-masing memberikan hujah pembukaan tentang topik yang kita persetujui.
2. Kita kemudian memberikan hujah balas pertama kepada hujah pembukaan masing-masing.
3. Kita seterusnya memberikan hujah balas kedua untuk hujah balas pertama masing-masing.
4. Kita kemudian mengakhiri hujah masing-maing dengan hujah penutup.

Ini bererti kita masing-masing akan memberikan empat pusingan hujah secara berselang-seli/bergilir-gilir.

Setelah keempat-empat pusingan hujah tersebut selesai, saya akan menutup ruangan komen pada post dialog kita dan membuka satu "post baru" untuk memaparkan keseluruhan pusingan dialog kita.

Jika ada hal-hal berbangkit, kita boleh memberikan komen di ruangan komen "post baru" tersebut.
srsaza berkata…
Hai Tiwas,
saya tertarik untuk memberikan Komen atau ulasan di dalam setiap artikel yang ada di Blog anda tetapi saya takut.. Anda akan memadamnya dan macam biasalah tentu anda akan menggunakan alasan pornograpi, sensitiviti dan lain-lain. Sekalipun ayat Porno itu adalah ayat yang terkandung di dalam Kitab Bible itu sendiri. aaah.. apa boleh buat, Tuhan juga tidak akan memberi petunjuk pada Orang-orang yang zalim@hipokrit itu nanti akan anda buktikan sendiri apabila nantinya "Roh Kudus" itu datang memberi Ilham kepada Anda untuk memadamkan Komen saya. Tapi saya terpanggil untuk menjawabnya selama mana yang boleh.
Unknown berkata…
Srsaza,
Silakan, saya tidak akan memadam komen anda.
Unknown berkata…
Hii...Tiwas Tawasok...
-1 Apakah kesilapan saya tersebut?
-2 Apa yang perkara yang 'tidak wujud di wujudkan' tersebut?
-3 sepatutnya anda memberikan lebih dari itu. Sekadar mengatakan saya telah melakukan kesilapan tidak cukup. Anda perlu menunjukkan
4. apakah kesilapan tersebut, kemudian,
5. memberikan pembetulan terhadap kesilapan tersebut.
….............
Nampaknya anda sedang berdialog juga ya..
ok...Pembetulannya begini...Sebenarnya Orang2 terdahulu dari anda dimana telah dulu mendapat Isi kandungan sebenar Alkitab itu sendiri daripada Nbi Isa (a.s) telah banyak membuat kesilapan dengan mengubah-ubah Kitab Allah (SWT) dan anda terbawa-bawa dengan kesilapan diorang k.. itu pun kalau anda menjadikan diri anda yang ingin kan benar-benar ingin tahu dan yakin dengan KEESAAN ALLAH (S.W.T) TUHAN YANG SATU DAN KEBENARAN RASULULLAH (S.A.W) MEMBAWA ISLAM.... kalau anda di dalam keadaan yang masih cuba menyakin sesuatu yang tidak benar, selagi itu lah anda tidak akan tahu akan KEESAAN ALLAH (S.W.T) TUHAN YANG SATU DAN KEBENARAN RASULULLAH (S.A.W) MEMBAWA ISLAM.... seperti anda kata kan dengan SRSAZA (Saya sudah menjelaskan hal ini ketika kita berdialog di dalam blog hikmatun dulu.
- Saya tahu SIB percaya kepada Triniti dan keTuhanan Roh Kudus kerana saya sendiri pergi ke gereja SIB. Saya mengenali ramai pastor2 SIB.
- Tidak ada seorang pun pastor SIB yang saya kenal, menolak Triniti atau keTuhanan Roh Kudus. Malah, pengakuan iman SIB, salah satunya adalah percaya kepada Triniti: Bapa, Anak, dan Roh Kudus.)
- Terpulang kepada anda untuk percaya atau tidak.
DEMIKIAN JUGA SAYA KATAKAN DISINI, TERPULANG KEPADA ANDA TENTANG DAKWAAN SAYA SEBELUM INI PERCAYA ATAU TIDAK K.......
…................Tiwas Tiwasok.....
Anda cuba mengatakan Alkitab telah diubah berdasarkan Al-Baqarah 2:79?
- Tahukah anda bahawa ayat tersebut sebenarnya tidak mengatakan Alkitab telah diubah?
- Sebenarnya, anda mendasarkan dakwaan ini berdasarkan ayat di dalam kurungan pada Al-Baqarah 2:79. Sedangkan, ayat di dalam kurungan tersebut tidak terdapat di dalam ayat asal Al-Baqarah 2:79.
- Ia adalah penambahan.

Sebagai bukti, anda boleh membaca sendiri ayat Al-Baqarah 2:79 dalam bahasa asalnya iaitu Arab.
فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ

- Adakah terdapat ayat "lalu mengubah Kalam Allah dengan rekaan-rekaan mereka" di dalam ayat tersebut
….........tandzulkhanzul...
Kecelakaan besar bagi orang-orang yang menulis Kitab Taurat dengan tangan mereka (lalu mengubah Kalam Allah dengan rekaan-rekaan mereka), kemudian mereka berkata: "Ini ialah dari sisi Allah", supaya mereka dengan perbuatan itu dapat membeli keuntungan dunia yang sedikit. Maka kecelakaan besar bagi mereka disebabkan apa yang ditulis oleh tangan mereka, dan kecelakaan besar bagi mereka dari apa yang mereka usahakan itu.
Sebenarnya itu lah KEBESARAN ALLAH (S.W.T)... kerana anda tidak faham dengan maksud ayat dalam kurungan tersebut bagaiman ianya terdapat!!!! Setiap AYAT2 SUCI AL-QURAN MEMANG SUKAR DI TAFSIR KERANA IANYA AYAT2 ALLAH (S.W.T) SEHINGGAKAN ORANG2 ARAB PADA ZAMAN RASULULLAH (SAW) MENCARI TAFSIR (MAKSUD) BAGI AYAT2 AL-QURAN YANG RASULULLAH (SAW) SAMPAIKAN KEPADA MEREKA KERANA AYAT2 AL-QURAN YANG RASULULLAH (SAW) SAMPAIKAN ADALAH FIRMAN ALLAH (SWT) MANAKALA KATA2 RASULULLAH (SAW) YANG DI KELUARKAN DARI HATI DAN PEMAHAMAN BAGINDA (SAW) BAGI MAKSUD AL-QURAN ITU SENDIRI ADALAH SABDA SEPERTIMANA DALAM HADIS2 SAHIH .. ADA PUN AYAT TAFSIRAN YANG TERDAPAT DALAM SETIAP KURUNGAN MEMANG TIDAK TERDAPAT PADA AYAT2 ASAL AL-QURAN TETAPI AYAT TAFSIRAN YANG TERDAPAT DALAM KURUNGAN TERSEBUT ADALAH BERDASARKAN HUKUM BARIS DAN PANJANG AYAT BACAAN TERSEBUT IAITU HUKUM TAJWIDNYA... jadi cukup itulah yang saya katakan di sini sebab bila mana saya terangkan lebih banyak dan lebih mendalam lagi tidak faham juga lah nampaknya....
Unknown berkata…
- Masalahnya, bagaimana anda tahu bahawa apa yang anda percayai itu benar?
- Kenyataan anda ini terlalu subjektif.
- Penganut Hindu juga boleh berkata demikian, iaitu, "orang hindu sendiri tahu kebenaran Hindu".
…........tandzulkhanzul,,,,,
masalahnya saya dan sebilangan besar umat ISLAM terpaksa merahsiakan sesuatu yang patut kami rahsiakan dimana rahsia dalaman iaitu ILMU RAHSIA ALLAH (SWT) KEPADA RASULULLAH (SAW) KEPADA PARA SAHABAT2 SERTA MEREKA YANG BERIMAN DAN BERILMU... ILMU ADALAH SATU PERKATAAN YANG CUKUP BESAR MAKNANYA DAN MAKSUDNYA... ORANG2 YANG MENDAPAT PENDIDIKAN AGAMA TERTINGGI ADALAH SALAH SATU DARIPADA BERILMU PENGETAHUAN DALAM BIDANG PENDIDIKAN AGAMA SEPERTI TAHU TAFSIR KITAB2, HUKUM2 AYAT DALAM AL-QURAN DAN SEBAGAINYA YANG BERKAITAN DENGAN AL-QURAN... TETAPI DARI SUDUT LAIN PULA ILMU MENJURUS KEPADA ILMU TASSAWUF DAN USULUDDIN ADALAH DIMANA MEREKA YANG MENGAMAL ILMU TASSAWUF DAN USULUDDIN INI ADALAH MEREKA2 YANG LUAR BIASA... SEPERTI RAHSIA DALAM AL-QURAN JUGA HANYA MEREKA2 YANG MEMPEROLEHI ILMU TASSAWUF DAN USSULUDDIN SAHJA YANG FAHAM SEBENAR-BENARNYA RAHSIA AL-QURAN DAN MEREKA2 INI LAH YANG DI MAKSUD KAN OLEH ALLAH (SWT) DALAM FIRMANNYA... DAN MEREKA2 INI JUGA LAH YANG TIDAK SAMA SEKALI TERGUGAT ATAU TERPENGARUH DENGAN MANA2 PENDAPAT MELAINKAN PENDAPAT DALM ISLAM KERANA MENDEKAT KAN DIRI KEPADA ALLAH (SWT) DAN MENCONTOHI RASULULLAH (SAW) SERTA PARA RASUL DAN NABI LAIN TERMASUK NABI ISA (a.s) SERTA MEMEGANG KUKUH SYIAR ISLAM TERSEMADI AWAL DAN AKHIR DI DALAM DIRI MEREKA....
penganut Hindu dan Penganut agama lain amat berbeza dan tidak sama dengan ISLAM, kerana orang2 ISLAM bersuci dan berhadas selepas bersama isteri, membuang air besar, membuang air kecil, sebelum bersembahyang, sebelum membaca AL-QURAN, orang meninggal dunia di mandi dan di bersihkan, kebersihan amat ditekan kan dalam kehidupan seharian, dan bersunat (berkhatan), dan banyak lagi lah.... adakah semua amalan ISLAM ini terdapat kepada Penganut2 lain untuk lakukan dan amalkan..??...........
(Tiwas Tiwasoki) Satu hal lagi, jumlah penganut yang banyak untuk sesuatu kepercayaan itu tidak membuktikan kepercayaan tersebut benar.
- Tahukah anda 'atheism', iaitu fahaman bahawa 'Tuhan tidak wujud', juga semakin berkembang pada zaman ini. Adakah perkembangan fahaman ini membuktikan bahawa 'atheism' benar?
…...........
Sedangkan konsep atheism itu sendiri bermaksud 'Tuhan Tidak Wujud'... Sedangkan konsep ISLAM ADALAH BERDASARKAN KHALIMAH SYAHADAT... AWAK TAHU JUGA KAH APA ITU KHALIMAH SYAHADAT?
DAN AWAK TAHU KAH KEBENARAN ISLAM YANG DI BAWA UNTUK DISAMPAIKAN RASULULLAH (SAW) KEPADA MANUSIA YANG MANA AGAMA ISLAM DI WAHYUKAN ALLAH (SWT) ADALAH BENAR BERDASARKAN JUGA KHALIMAH SYAHADAT..... MENGUCAP DUA KHALIMAH SYAHADAT ITU BENAR DAN AMAT PERLU KEPADA MANUSIA … INI BUKAN SATU DAKWAAN SEMATA-MATA TAPI AMAT BENAR SEKALI.. ANDA NAK BUKTI,, CARI LAH SENDIRI, SELAMI LAH DIRI DALAM DIRI ANDA SEDALAM-DALAMNYA DAN BUKA MATA , BUKA HATI, BUKA MINDA,.... Adakah anda pula percaya dengan fahaman 'atheism'???
…......(Tiwas Tiwasok)- Saya sendiri menanyakan soalan yang sama terhadap kepercayaan sendiri. Saya tidak menerima kepercayaan saya begitu sahaja.
KALAU ANDA SUDI INI CADANGAN SAYA...
ANDA CUBA BELAJAR CUKUP2 MENGENAI KRISTIAN DAN CUBALAH ANDA MENELAAH ALKITAB DENGAN SEDALAM-DALAM NYA DAN ANDA SELAMI KEHIDUPAN POSITIF DAN NEGATIF KRISTIAN DAN AMATI SEJARAH KRISTIAN DAN KEHIDUPAN MANUSIA DAN ALAM KEWUJUDAN ALAM SEMESTA..................................................................................KEMUDIAN ANDA CUBA LAH MENDALAMI ISLAM MELALUI KITAB AL-QURAN DAN BANDINGKAN SERTA MEMOHON KEPADA TUHAN YANG SATU UNTUK MENDAPAT KAN KEBENARAN YANG SEBENAR-BENARNYA.... PESAN SAYA MOHON KEPADA TUHAN YANG SATU....

YANG BAIK DATANGNYA DARI TUHAN YANG BURUK DATANGNYA DARI DIRI SAYA SENDIRI.... WALLAH HU'ALAM

'INGAT JUJUR DAN IKHLAS ADALAH KUNCI KEBENARAN'
'TIDAK HARI INI TAPI ESOK LUSA HARI-HARI YANG MENDATANG' INSYA ALLAH ….......
Unknown berkata…
Tandzul khanzul,
Apa kata anda tulis hujah/komen anda dengan struktur yang mudah dibaca. Saya melihat anda tidak ada sebarang argumen. Anda hanya memberikan dakwaan dan andaian.

Tentang ayat di dalam kurungan,
- Terima kasih kerana anda mengakui bahawa ayat di dalam kurungan tersebut tidak ada di dalam Al-Quran.
- Anda mengatakan bahawa ayat di dalam kurungan tersebut adalah berdasarkan hukum Tajwid. Baiklah, soalan untuk anda,
1. Bilakah huraian di dalam kurungan tersebut ditambahkan ke dalam Al-Quran?

Anda juga mengatakan anda "terpaksa merahsiakan sesuatu yang patut anda rahsiakan".
- Bunyi kenyataan anda ini sangat serupa dengan fahaman gnostik.

Anda juga mengatakan hanya mereka yang memperoleh ilmu tassawuf dan ussuluddin sahaja yang memahami Al-Quran.
- Adakah anda sudah memperolehi ilmu tersebut?
- Dan kenyataan anda ini sangat serupa dengan fahaman gnostik, Mormon dan Jehovah Witness, yang kebetulan menurut perspektif Kristian adalah kumpulan bidaah.

Tentang cadangan anda,
- Terima kasih.

Selain itu, jujur saya katakan, tidak banyak yang dapat saya respon kerana saya sukar memahami apa yang anda cuba sampaikan, struktur penulisan anda tidak tersusun. Apa kata anda cuba/belajar memberikan pendapat/huraian/hujah/ anda dengan lebih teratur.
Unknown berkata…
AYAT2 SUCI AL-QURAN YANG TERKANDUNG DI DALAM KITAB SUCI AL-QURAN AMAT SUCI DAN AGUNG SEKALI SEHINGGAKAN ORANG2 ARAB SENDIRI SUSAH UNTUK MENTAFSIRKANNYA... SEBAB IANYA DI TURUNKAN OLEH ALLAH SWT DAN ADALAH BUKTI FIRMAN ALLAH SWT YANG TIDAK BOLEH DI UBAH-UBAH.. DAN JUGA TIDAK PERLU ANDA SUSAH2 UNTUK MEMPERTIKAIKAN MAKSUD AL-QURAN DALAM BAHASA YANG KITA FAHAM,, TAPI CUKUP MENDENGAR BACAAN-BACAAN DENGAN TELITI SUDAH MEMADAI SEHINGGAKAN SEOLAH-OLAH MANUSIA YANG MENGHAYATI BACAAN AL-QURAN SEPERTI MEMAHAMI MAKSUK KANDUNGAN SETIAP PERKATAAN YANG DI BACA KERANA IANYA BUKTI FIRMAN ALLAH SWT....... ADA PUN AYAT2 YANG TERTULIS DI DALAM KURUNGAN TERSEBUT BUKAN LAH DI TAMBAH-TAMBAH... NAMUN ITU LAH MAKSUD BAGI MENGHURAIKAN MAKSUD FIRMAN ALAH SWT DENGAN TERPERINCI.... AGAR MANUSIA LEBIH MEMAHAMI DAN MENGHAYATI.... JELASNYA MANUSIA PERLUKAN PEGANGAN DAN PEDOMAN DALAM MENGHADAPI DAJAL ATAU IBLIS LAKNATTULAH....



..........
sudah saya katakan konsep ISLAM adalah berdasarkan DUA KHALIMAH SYAHADAT... gnostik pula berdasarkan hendak nampak benda yang nyata tapi ALLAH (SWT) memesongkan mata hati mereka kerana sesungguhnya ALLAH (SWT) MAHA MENGETAHUI DAN MAHA MENDENGAR..... sehingga kan mereka tidak sedar KEWUJUDAN ALLAH SWT... sedangkan telah Nyata bukti dimana manusia tidak akan wujud kalau tidak ada penciptaNya ok....



.............
YANG PATUT DI RAHSIA KAN ADALAH RAHSIA MELAINKAN MEREKA2 YANG BER ILMU...

TAPI SATU RAHSIA YANG SECARA RELEVAN NYA IALAH...KEBENARAN TENTANG LA ILLAH HA ILLAWA MUHAMMAD RASULULLAH... BERTANYA LAH KEPADA MANA PADERI YANG TINGGI PENGETAHUANNYA TENTANG BIBLE ATAU MANA2 KITAB PUHAK KRISTIAN PENGGANGI ATAU PELAJARI... NAMUN PADA MASA INI SUKAR ANDA UNTUK KETAHUI KERANA PENAFIAN2 SEMAKIN KUAT DI KALANGAN PADERI2 TERTINGGI... NAMUN APABILA ANDA MENGETAHUINYA NANTI ANDA DALAM BAHAYA.....


............
TENTANG ILMU TASSAWUF TERSEBUT TIDAK PERLU LAH SAYA KATA KAN... TAPI YANG SAYA MUSKYIL DI SINI KENAPA TIDAK JAWAB SAYA TENTANG BERSUCI ADAKAH ANDA BERHADAS SELEPAS BUANG AIR BESAR ATAU BUANG AIR KECIL.. DAN SEKIRANYA ANDA WANITA DAN SUDAH BERKAHWIN ADAKAH ANDA BERHADAS SELEPAS BERSAMA SUAMI TAU SEBALIKNYA.. DAN SEBAGAINYA BERKENAAN BERSUCI SEPERTI DALAM KOSEP ISLAM DAN LELAKI KRISTIAN ADA PERGI BERKHATAN KAH ATAU BERSUNAT???

............JANGAN LUPA CADANGAN SAYA... DAN TIDAK PAYAH SUSAH2 MENGHAYATI BACAAN2 AYAT2 SUCI AL-QURAN SUDAH MEMADAI....K BAII.. SALAM SEJAHTERA KEPADA UMAT MANUSIA SELURUH DUNIA KHUSUSNYA DAN SECARA AMNYA UNTUK ANDA DAN KELUARGA..
Unknown berkata…
OH YA SORI TENTANG YANG SAYA ADA KATA KAN BAHAWAA ANDA AKAN DALAM BAHAYA..

SEBENARNYA MAKSUD SAYA ANDA AKAN DALAM KEADAAN TIDAK SELAMAT SEKIRANYA ANDA DAPAT BUKTI KEBENARAN ISLAM MELALUI ORANG2 KUAT KRISTIAN ATASAN... KERANA APABILA TERBONGKAR NYA PENYELEWENGAN PIHAK ATASAN KRISTIAN KE SELURUH PELOSOK DUNIA TENTANG KEBENARAN ISLAM DAN RASULULLAH SAW DALAM KITAB YANG BENAR NABI ISA (a.s) MAKA TERJADI LAH MALAPETAKA YANG TIDAK DAPAT KITA BAYANG KAN... TAPI HARI QIAMAT ITU PASTI AKAN TERJADI....

SOALAN SAYA 1... TERFIKIR PULA SAYA APAKAH PERJANJIAN LAMA YANG BENAR ATAU PERJANJIAN BARU...?


SOALAN SAYA 2....KALAU ORANG BANI ISRAEL AGAMANYA AGAMA YAHUDI, PENGANUT KRISTIAN PULA APA AGAMA NYA..?

SOALAN SAYA 3....PENGANUT KRISTIAN MENGAMALKAN ATAU MENJADIKAN ALKITAB SEBAGAI PEGANGAN.. ALKITAB ITU APA INJIL KAH ATAU TERMASUK TAURAT KAH ATAU INJIL LAMA AATAU INJIL BARU ATAU APA.? CUBA TERANGKAN..!!!

SOALAN SAYA 4....PENGANUT AGAMA YAHUDI AMAT BENCI DENGAN NABI ISA (a.s) PADA MASA ITU KERANA MEREKA PERCAYA NABI MUSA (a.s) ADALAH UTUSAN TERAKHIR BAGI MEREKA SEHINGGA KAN MEREKA MENYALIB KAN NYA... JADI APA ADA PERSAMAAN KAH KRISTIAN DENGAN PENGANUT AGAMA YAHUDI?
Unknown berkata…
Tandzul khanzul,
Anda menulis,
"AYAT2 SUCI AL-QURAN YANG TERKANDUNG DI DALAM KITAB SUCI AL-QURAN AMAT SUCI DAN AGUNG SEKALI SEHINGGAKAN ORANG2 ARAB SENDIRI SUSAH UNTUK MENTAFSIRKANNYA... SEBAB IANYA DI TURUNKAN OLEH ALLAH SWT DAN ADALAH BUKTI FIRMAN ALLAH SWT YANG TIDAK BOLEH DI UBAH-UBAH"

- Nampaknya kenyataan anda ini bercanggah dengan kenyataan anda berikut:
"TAPI CUKUP MENDENGAR BACAAN-BACAAN DENGAN TELITI SUDAH MEMADAI SEHINGGAKAN SEOLAH-OLAH MANUSIA YANG MENGHAYATI BACAAN AL-QURAN SEPERTI MEMAHAMI MAKSUK KANDUNGAN SETIAP PERKATAAN YANG DI BACA KERANA IANYA BUKTI FIRMAN ALLAH SWT......."

1. Mula-mula, anda katakan ayat2 Al-Quran susah untuk difahami termasuk oleh orang Arab sendiri. Mengapa kita susah untuk memahaminya? Anda katakan: kerana ia diturunkan oleh Allah.
2. Namun, anda kemudian mengatakan dengan hanya mendengar bacaan Al-Quran, kita akan memahami maksud kandungan Al-Quran tersebut. Bagaimana kita dapat memahaminya? Anda katakan: kerana ianya bukti Firman Allah.
3. Dengan kata lain, menurut anda, "Al-Quran susah difahami kerana ia Firman Allah", DAN pada masa yang sama "Al-Quran dapat difahami kerana ia Firman Allah".

- Adakah anda sedar kenyataan anda ini bercanggah. Mula2 anda katakan kita susah memahaminya, kemudian anda mengatakan kita mudah memahaminya. Mana satu yang benar? Susah difahami atau mudah difahami?

Selain itu, tahukah anda penjelasan anda kononnya Al-Quran susah difahami oleh orang2 Arab sendiri sebenarnya bercanggah dengan apa yang terkandung di dalam Al-Quran itu sendiri?
- Surah Al-Nahl ayat 89:
"Dan (ingatkanlah tentang) hari Kami bangkitkan dalam kalangan tiap-tiap umat, seorang saksi terhadap mereka, dari golongan mereka sendiri; dan Kami datangkanmu (wahai Muhammad) untuk menjadi saksi terhadap mereka ini (umatmu); dan Kami turunkan kepadamu Al-Quran menjelaskan tiap-tiap sesuatu dan menjadi hidayah petunjuk, serta membawa rahmat dan berita yang mengembirakan, bagi orang-orang Islam."

- Lihat, dikatakan Al-Quran diturunkan untuk menjelaskan tiap-tiap sesuatu dan menjadi hidayah dan petunjuk.
- Jika orang-orang Arab sendiri (menurut anda) susah memahami apa yang dinyatakan di dalam Al-Quran, bagaimana mereka dapat memahami apa yang dijelaskan oleh Al-Quran tersebut?
- Tidakkah ini menunjukkan Al-Quran gagal "menjelaskan" perkara yang hendak dijelaskan kerana orang2 Arab sendiri (menurut anda) susah memahami apa yang terdapat di dalam Al-Quran?

Anda juga tidak menjawab soalan saya iaitu,
"Bilakah huraian di dalam kurungan tersebut ditambahkan ke dalam Al-Quran?"

Satu hal lagi, adalah tidak masuk akal jika mempercayai sesuatu ungkapan yang tidak kita fahami. Maka, saya melihat kenyataan anda iaitu "kita seperti memahami Al-Quran dengan hanya mendengar bacaannya tanpa memahami maksudnya" sebagai suatu kenyataan yang tidak logik.

Bagaimana kita dapat memahami sesuatu itu jika kita tidak memahami apa yang dikatakan? Walaupun sesuatu itu diungkapkan dengan sebutan dan lengok bahasa yang sangat menarik, JIKA kita tidak memahami bahasa yang digunakan, adakah itu sesuatu yang bermakna?

Katakan saya membaca sebuah ungkapan yang sangat menarik dalam bahasa yang tidak difahami, sehingga orang yang mendengarnya sangat tertawan, namun, saya sebenarnya sedang mengatakan sesuatu yang kesat terhadap orang yang mendengar tersebut, adakah itu menjadikan ungkapan itu bermakna?
Unknown berkata…
Tandzul khanzul,
Anda mengatakan bahawa konsep agama Islam adalah berdasarkan dua kalimah syahadat.

Ini bererti, untuk seseorang itu menjadi Islam, seseorang itu perlu mengucapkan kalimah syahadat tersebut. Kalimah tersebut adalah pengakuan bahawa "Tiada Tuhan selain Allah, dan Nabi Muhammad adalah pesuruh Allah".

Tanpa anda sedari, kenyataan anda ini bercanggah dengan kenyataan awal anda yang mengatakan Islam telah ada sejak zaman Nabi Adam lagi (rujuk komen awal anda). Ia bercanggah kerana
1. Nabi Adam tidak mengucapkan kalimah tersebut.
2. Nabi Muhammad sendiri belum dilahirkan ketika itu.

Tentang gnostik,
- Sebenarnya, gnostik adalah sejenis fahaman dimana hanya mereka yang terpilih sahaja mengetahui suatu 'pengetahuan rahsia' tentang Tuhan dan kehidupan ini.
- Ia sama dengan dakwaan anda bahawa hanya mereka yang tertentu sahaja mengetahui "ilmu rahsia" tentang Allah dan Al-Quran.

Tentang paderi yang kononnya mengetahui tentang kebenaran Islam,
- Itu hanya dakwaan anda. Jika benar, apa kata anda beritahu siapakah 'paderi2' tersebut agar Kristian yang membaca di dalam blog ini dapat bertanya sendiri kepada mereka.

Tentang berhadas,
- Selepas saya membuang air, saya mencuci sehingga bersih.
- Begitu juga dengan hal-hal lain.
- Kristian tidak mempunyai ritual seperti itu (seperti berhadas dll).

- Bagi saya soalan anda tentang berhadas ini tidak relevan dengan Kristianiti. Kristian tidak percaya benda-benda yang anda anggap sebagai 'menajiskan' (contohnya buang air, hubungan suami isteri dll) itu akan membuatkan rohani seseorang itu menjadi 'kotor' sehingga Tuhan tidak suka kepada orang tersebut (contohnya doa menjadi batal, dll). Itu hanyalah fizikal.
Unknown berkata…
Tentang soalan anda,
"SOALAN SAYA 1... TERFIKIR PULA SAYA APAKAH PERJANJIAN LAMA YANG BENAR ATAU PERJANJIAN BARU...?"

- Saya tahu, anda pastinya cuba menunjukkan 'percanggahan' di antara Perjanjian Baru dan Lama, betul?
- Contohnya, anda akan cuba mengatakan Perjanjian Lama mengharamkan makan daging babi, perlu bersunat, dll namun, Perjanjian Baru tidak.
- Sedikit penjelasan ringkas, Perjanjian Lama merujuk kepada janji Tuhan melalui Hukum Taurat tentang pengampunan dosa melalui korban bakaran.
- Perjanjian Baru merujuk kepada janji Tuhan melalui Injil (iaitu Yesus Kristus sendiri) tentang pengampunan dosa melalui pengorbanan Yesus Kristus di kayu salib.
- Perjanjian Lama telah digenapi oleh Yesus Kristus dengan menjadi korban penebusan yang kekal.
- Maka, kita tidak lagi hidup di bawah Perjanjian Lama, tetapi di dalam Perjanjian Baru.
-------------
"SOALAN SAYA 2....KALAU ORANG BANI ISRAEL AGAMANYA AGAMA YAHUDI, PENGANUT KRISTIAN PULA APA AGAMA NYA..?"

- Beberapa kesilapan di dalam soalan anda:
1. Kepercayaan orang Yahudi adalah Taurat.
2. Kepercayaan Kristian pula adalah Injil.
- Soalan anda ini didasarkan dengan salah faham yang menyangka Yesus membawa sebuah 'agama'.
-------------
"SOALAN SAYA 3....PENGANUT KRISTIAN MENGAMALKAN ATAU MENJADIKAN ALKITAB SEBAGAI PEGANGAN.. ALKITAB ITU APA INJIL KAH ATAU TERMASUK TAURAT KAH ATAU INJIL LAMA AATAU INJIL BARU ATAU APA.? CUBA TERANGKAN..!!"

- Saya berikan link ini sebagai jawapan.
--------------
"SOALAN SAYA 4....PENGANUT AGAMA YAHUDI AMAT BENCI DENGAN NABI ISA (a.s) PADA MASA ITU KERANA MEREKA PERCAYA NABI MUSA (a.s) ADALAH UTUSAN TERAKHIR BAGI MEREKA SEHINGGA KAN MEREKA MENYALIB KAN NYA... JADI APA ADA PERSAMAAN KAH KRISTIAN DENGAN PENGANUT AGAMA YAHUDI? "

- Beberapa kesalahan fakta di dalam soalan anda.
1. Orang Yahudi membenci Yesus bukan kerana percaya Nabi Musa adalah utusan terakhir bagi mereka.
- Yesus disalibkan kerana mendakwa diri-Nya adalah Anak Manusia dan Al-Masih yang akan datang serta telah menyamakan diri-Nya dengan Tuhan. (Markus 14:61-64)
- Di dalam peraturan kepercayaan Yahudi, hukuman menyamakan diri dengan Tuhan adalah bunuh.
- Atas sebab itulah Yahudi memohon kepada penguasa Rom untuk membunuh Yesus melalui hukuman salib.
2. Orang Yahudi juga tidak percaya Nabi Musa adalah utusan terakhir, selepas dia, masih ada nabi-nabi bangsa Israel lain yang menyusul seperti Nabi Elia, Nabi Yeremia, Nabi Yesaya dll.
- Maka, soalan anda ini sebenarnya tidak relevan kerana berdasarkan salah faham tentang kepercayaan sebenar Yahudi dan Kristian.
Unknown berkata…
1. Mula-mula, anda katakan ayat2 Al-Quran susah untuk difahami termasuk oleh orang Arab sendiri. Mengapa kita susah untuk memahaminya? Anda katakan: kerana ia diturunkan oleh Allah.
2. Namun, anda kemudian mengatakan dengan hanya mendengar bacaan Al-Quran, kita akan memahami maksud kandungan Al-Quran tersebut. Bagaimana kita dapat memahaminya? Anda katakan: kerana ianya bukti Firman Allah.
3. Dengan kata lain, menurut anda, "Al-Quran susah difahami kerana ia Firman Allah", DAN pada masa yang sama "Al-Quran dapat difahami kerana ia Firman Allah".
…................ Hai Tiwas Tiwasok..
anda memang salah seorang daripada mereka2 yang faham tapi dalam masa yang anda cuba untuk mengelirukan fikiran anda sendiri dengan maksud say yang lebih jelas HIPOKRIT... anda faham benar kah dengan perkataan HIPOKRIT....???
,,Pada perenggan 1 yang ada underline tu... macam ne,, ada pun ayat2 suci Al-Quran susah di fahami bagi mereka2 yang taksub dengan kesesatan dan di butakan mata hati mereka kerana tidak sama sekali hendak menerima kebenaran ISLAM yang ALLAH SWT WAHYUKAN KEPADA RASULULLAH SAW untuk di sampaikan kepada seluruh umat manusia yang selama itu di dalam kesesatan apabila mana datangnya Seorang Rasul atau Nabi ALLAH SWT sebelum RASULULLAH SAW mereka beriman dengan berlandaskan MUKJUZAT2 yang ada pada Rasul dan Nabi tetapi mereka2 ini kembali dalam kesesatan dan kejahilan selepas KEWAFATAN PARA RASUL DAN NABI TERSEBUT... FAHAM KAH?? dan juga Al-Quran juga didatangi kepada RASULULLAH SAW melalui juga WAHYU DRPDA ALLAH SWT untuk khabar yang gembira bagi umat manusia umumnya dan bagi umat ARAB khususnya... TAPI BAGI MEREKA2 YANG REDHA DENGAN KETENTUAN TUHAN YANG MAHA ESA ALLAH SWT... dan TAPI KHABAR YANG BURUK KEPADA MEREKA2 YANG KEKAL DENGAN KEKAFIRAN SERTA KEANGKUHAN MEREKA DALAM MEMPERTAHANKAN KESESATAN YANG MEREKA PERTARUHKAN DI DUNIA YANG SEMENTARA INI....

(T.T)…...Anda juga tidak menjawab soalan saya iaitu,
"Bilakah huraian di dalam kurungan tersebut ditambahkan ke dalam Al-Quran?"
….....(T.K)......
Sudah saya jawab tapi anda tidak mengerti... ada pun perkataan yang di dalam kurungan tersebut adalah hasil daripada hukum2 huruf Ayat2 AL-Quran itu sendiri... kerana sesuatu Ayat tersebut selepas didengari bacaan dengan teliti baru lah di terjemaah maksudnya ke dalam bahasa yang mudah di fahami selepas di terjemah baru pula di tafsirkan maksudnya selepas di tafsir baru lah di fahami maksudnya seterusnya di huraikan dengan lebih terperinci agar manusia dapat memahami dan tidah tersalah fahami.... ok...
…......T.T....Katakan saya membaca sebuah ungkapan yang sangat menarik dalam bahasa yang tidak difahami, sehingga orang yang mendengarnya sangat tertawan, namun, saya sebenarnya sedang mengatakan sesuatu yang kesat terhadap orang yang mendengar tersebut, adakah itu menjadikan ungkapan itu bermakna?
Sebenarnya itu lah kesilapan anda,,, kerana anda mengatakan seperti di atas sebab anda tergolong diantara orang2 yang HIPOKRIT dan SESAT.. !!!! sebabnya sudah tahu perkara benar tapi diteruskan juga perkara yang salah... yang anda mengungkapkan sesuatu ungkapan yang menarik yang membuatkan seseorang tertawan tapi anda menyelitkan sesuatu kata2 yang kesat... salah lah sebab anda sudah sedar dan tahu menyelitkan kata2 kesat di dalam ungkapan anda tapi dalam cara mengungkap yang menarik.. bukan kah itu HIPOKRIT NAMANYA!!!!

DAN DALAM AL-QURAN TIDAK ADA AYAT2 YANG KESAT MALAH MNYEDARKAN , MENGINGATKAN DAN MENGINSAFKAN DAN MENGAJARKAN DAN MENASIHATKAN DAN SECARA KESELURUHANNYA MEMBERI INSPIRASI KEPADA UMAT MANUSIA KHUSUSNYA DAN KEPADA UMAT ISLAM AMNYA DALAM MEMPERIBADIKAN DAN MENDISIPLINKAN HIDUP KITA DALAM MEMBENTUK INSAN YANG DALAM KESERDERHANAAN KERANA ALLAH SUBHANA TAALA (SWT)...
Unknown berkata…
ANDA sebenarnya hanya cuma mencari sebab kononya ada terdapat percanggahan dalam mana sudut kefahaman ISLAM dan juga dalam KITAB SUCI ALLAH SWT AL-QURAN... tapi nampak nya anda sedar kah yang kedaifan anda sebagai manusia adalah amat ketara... kerana apa yang saya ketahui sedikit sebanyak.. ramai umat manusia yang selain ISLAM berpaling tadah daripada PEGANGAN AGAMA MEREKA TERDAHULU SELEPAS MENDAPATI KETIDAKBENAR PEGANGAN AGAMA MEREKA SERTA AMALAN2 NYA SELEPAS MENDAPAT PULA KEBENARAN DALAM ISLAM... OKEY LAH KITA MENGIKUT SEBENTAR MENGENAI KAJIAN AHLI ARKEOLOGI DAN AHLI PARA SEJARAH YANG MANA MENGATAKAN AGAMA ISLAM WUJUD SELEPAS HINDU, BUDHA, KRISTIAN, CONFIUS, DAN LAIN2 AGAMA ATAU ANUTAN MANUSIA DI MUKA BUMI INI... MAKSUDNYA ISLAM TERBELAKANG LAH KAN... OKEY TAPI ALHAMDULILLAH PULA, ISLAM HADIR DIHATI MANUSIA TANPA PAKSAAN JUGA, DITERIMA MASYARAKAT ARAB YANG PADA ZAMAN TERSEBUT KONON2NYA BELUM ADA AGAMA ISLAM PADA ZAMAN PENYEBARAN ISLAM OELH RASULULLAH SAW... TAPI SEHINGGA HARI INI ISLAM BERSINAR DI MATA DUNIA, KERANA KESUCIAN DAN KEBENARAN ISLAM ITU SENDIRI.. MALAH SALAH SATU PENYUMBANG ISLAM ADALAH MEREKA2 YANG TELAH SEDAR DARI PEMBOHONGAN DAN PENYELEWENGAN AGAMA2 LAIN TERMASUK LAH MEREKA2 YANG BERGELAR KRISTIAN BERAMAI2 MEMELUK ISLAM DAN MENYEMAI KBENARAN AGAMA ISLAM DIDALAM KUSUCIAN AL-QURAN...KERANA ALLAH TAALA...

…...SEMASA NABI ADAM (a.s) DI DALAM SYURGA BAGINDA MELIHAT DI ATAS PERKATAAN LA.. ILA HAILLAWA... DAN SELEPAS BAGINDA TERKELUAR DARI SYURGA BERSAMA SITI HAWA BAGINDA MELIHAT PINTU SYURGA TERPAMPANG PERKATAAN LA.. ILA HAILLAWA... MUHAMMAD RASULULLAH.... BELIEVE OR NOT... TERPULANG LAH....
…........... Pasal berhadas anda kristian tidak mempunyai ritual seperti ini sebab nya kristian tidak benar... sebabnya kristian tidak benar NABI ISA (a.s) TIDAK PERNAH TIDAK BERHADAS MALAH BERKHATAN PULA ITU... ini bukan satu bentuk ritual 'kawan', ianya satu persucian bagi membersihkan diri bagi melindungi luar dan dalam tubuh badan kita... begitu juga benda2 yang 'menajiskan'... contoh nya BABI ADALAH MENAJISKAN BAGI UMAT ISLAM KERANA TERBUKTI TERDAPAT KUMAN YANG MEMBAHAYAKAN SERTA MEMUDARATKAN MANUSIA....OKEY... DEMIKIAN JUGA MEMINUM ARAK, TERBUKTI JUGA APABILA MANUSIA YANG MEMINUM ARAK AKAN KETAGIH DAN SETELAH ITU MEROSAKKAN DALAMAN TUBUH MANUSIA... INI SEMUANYA BUKAN LAGI DAKWAAN TETAPI TELAH TERBUKTI TERSEBUT DALAM AL-QURAN.. BEGITU JUGA DENGAN KAJIAN DOKTOR PAKAR...OKEY...
SELEBIHNYA SAYA SERAH KAN KEPADA ALLAH SWT.... INSYA ALLAH DIA MAHA MENGETAHUI DAN MAHA BESAR...
Unknown berkata…
Okey lah tu.. UMAT ISLAM SERAH KAN KEPADA ALLAH SWT SAHAJA.... anda bila ada soalan ada sahaja jawapan tapi anda juga masi tidak sedar dan masi MENGHIPOKRIT KAN DIRI ANDA KONON NYA ANDA BOLEH BERDIALOG DAN MENJAWAB SETIAP PERSOALAN SEDANGKAN SEBENARNYA ANDA HANYA TERPUTAL BELIT DENGAN JAWAPAN DAN SOALAN ANDA SENDIRI... ANDA KATA PERJANJIAN LAMA MERUJUK KEPADA JANJI TUHAN MELALUI HUKUM TAURAT........LEPAS ITU KEPERCAYAAN AGAMA YAHUDI BUKAN ORANG YAHUDI ( ADA PUN YAHUDI ADALAH AGAMA BANI ISRAEL, ADA PUN BANI ISRAEL BANYAK SUKU TAPI DSIMPULKAN SEBAGAI BANI ISRAEL LAH KAWAN..... ) ANDA KATA PULA PERJANJIAN BARU MERUJUK KEPADA JANJI TUHAN MELALUI INJIL.....LEPAS ITU KEPRCAYAAN KRISTIAN ADALAH INJIL....( SEBENARNYA SEBELUM TERCIPTA KRISTIAN SEPERTI YANG ANDA DAKWA BAHAWA “KRISTIAN ADALAH GELARAN BAGI MEREKA YANG PERCAYA KEPADA YESUS KRISTUS TUHAN”..ADALAH BERAGAMA 'NASRANI' DAN DI ANUTI OLEH ORAN2 ROM) JADI ANDA YANG SEBENARNYA TERAMAT TERKELIRU DENGAN AJARAN2 CIPTAAN GELARAN KRISTIAN... DAN JUGA TERPUTAR BELIT FAHAMAN OLEH KEKAFIRAN DAN KESESATAN YAHUDI SERTA KEMURKAAN ALLAH SWT KEPADA BANI ISRAEL YANG MENIDAKKAN KEBENARAN PARA RASUL DAN PARA NABI JUGA KEBENARAN RASULULLAH SAW DALAM MENTAUHID KAN TUHAN KEPADA SATU YANG MAHA ESA ( ESA BERMAKSUD SEPERTI DALAM KALIMAH LA ILLA HAILLAWA...)

...JAWAB SOALAN SAYA APA AGAMA ANDA??
Unknown berkata…
TERPULANG LAH PADA ANDA SENDIRI MEMILIH .... PEMBETULAN (TERPUTAL BELIT- TERPUTAR BELIT)DAN (KEPERCAYAAN AGAMA YAHUDI ADALAH ORANG YAHUDI- KEPERCAYAAN ORANG YAHUD TAURAT)MAAF ADA PEMBETULAN SIKIT YA... TAPI BUAT KAJIAN LAH SEMULA DENGAN TELITI TENTAN KRISTIAN ATAU YAHUDI DAN TENTANG ISLAM DAN TENTANG KITAB2 KRISTIAN ATAU YAHUDI DENGAN KITAB AL-QURAN... CUBA SIASAT BETUL2 TANPA PENGARUH MANA2 INDIVIDU ATAU PU MANA2 PENGARUH AGAMA.. NEUTRAL KAN MINDA ANDA DAN CUBA SIASAT DENGAN LEBIH TELITI..

BANYAK LAGI SAY HENDAK KATA KAN DI SINI TAPI SEDAR TIDAK SEDAR,, TENGOK PERKATAAN INI,, KENAPA PIHAK KRISTIAN ATAU PIHAK YAHUDI MEMPERKUATKAN HUJAH MEREKA TENTANG TAJUK KEHADIRAN RASULULLAH SAW SEBAGAI UTUSAN ALLAH SWT DALAM MEMBAWA AGAMA ISLAM,, SEDANGKAN ISLAM SENDIRI MEMPERCAYAI KERASULAN DAN KENABIAN PARA RASUL DAN PARA NABI TERMASUK NABI MUSA (a.s) DAN NABI ISA (a.s)!!!!
Unknown berkata…
Tandzul khanzul,
Nampaknya, anda mengubah kenyataan asal anda. Sebelum ini anda katakan Al-Quran susah difahami termasuk oleh orang2 Arab sendiri.

Kini, anda mengatakan Al-Quran susah difahami oleh,
mereka2 yang taksub dengan kesesatan dan di butakan mata hati mereka kerana tidak sama sekali hendak menerima kebenaran ISLAM yang ALLAH SWT WAHYUKAN KEPADA RASULULLAH SAW untuk di sampaikan kepada seluruh umat manusia yang selama itu di dalam kesesatan apabila mana datangnya Seorang Rasul atau Nabi ALLAH SWT sebelum RASULULLAH SAW mereka beriman dengan berlandaskan MUKJUZAT2 yang ada pada Rasul dan Nabi tetapi mereka2 ini kembali dalam kesesatan dan kejahilan selepas KEWAFATAN PARA RASUL DAN NABI TERSEBUT...

- Anda juga melihat perkataan “memahami” sebagai seerti dengan “mempercayai”.
- Kerana menurut anda, seseorang itu perlu percaya terlebih dahulu, barulah dia akan memahaminya.
- Bagi saya, itu adalah perkara yang tidak munasabah. Mengapa kita perlu percaya dahulu jika kita tidak memahami apa yang kita percayai?
- Saya melihat, sebab mengapa anda cuba mengatakan “Al-Quran susah difahami kecuali oleh mereka yang mempercayainya” adalah kerana anda cuba mengelak dari permasalahan2 yang wujud di dalam Al-Quran itu sendiri.

- Contohnya, sebelum ini saya ada memberikan beberapa permasalahan, seperti: matahari terbenam di lopak air berlumpur, air mani berasal dari tulang ‘sulbi’ lelaki dan wanita, suami boleh memukul isteri, dll.
- Anda kemudian tidak dapat menjawabnya, maka, anda cuba mengatakan saya tidak memahami ayat-ayat Al-Quran yang memberikan kenyataan tersebut.

- Katakan, anda mempertikaikan ayat-ayat tertentu di dalam Alkitab, kemudian, saya menjawab bahawa anda tidak memahami ayat-ayat Alkitab tersebut kerana anda tidak mempercayai Alkitab “disebabkan taksub dengan kesesatan dan telah dibutakan mata hati”, adakah anda akan menerima penjelasan sedemikian?
- Sama juga dengan apa yang anda lakukan sekarang. Anda mengatakan saya tidak memahami Al-Quran kerana saya tidak mempercayainya kerana “taksub dengan kesesatan dan telah dibutakan mata hati”. Sudah tentu saya juga akan melihat penjelasan anda ini sebagai tidak masuk akal.
--------------------------
Tentang huraian di dalam kurungan,
- Soalan saya sangat mudah dan jelas, namun, anda nampaknya cuba mengelak dari menjawabnya.
- Saya tahu ayat di dalam kurungan tersebut hanyalah tafsiran. Ini juga menunjukkan ia bukanlah sebahagian daripada Al-Quran itu sendiri.
- Bukankah anda percaya bahawa Al-Quran adalah tidak diciptakan, kekal, dan ada di dalam syurga ketika ini? (kecuali anda berfahaman Syiah, kerana Syiah mengatakan bahawa Al-Quran dicipta)
- Maka, ayat tafsiran di dalam kurungan tersebut pada mulanya tidak ada di dalam Al-Quran ketika Al-Quran dikatakan diwahyukan kepada Nabi Muhammad.
- Tafsiran2 tersebut hanya dimasukkan ke dalam Al-Quran selepas kewafatan Nabi Muhammad.
- Dengan kata lain, ia hanyalah tafsiran daripada individu2 yang mana tidak menerima wahyu seperti Nabi Muhammad.
- Malah, fahaman lain (seperti Syiah) mempunyai tafsiran yang berbeza untuk ayat-ayat Al-Quran yang tertentu kerana mereka (Syiah) menerima kumpulan hadis yang berbeza dengan fahaman Islam lain (seperti Sunni).

- Atas sebab itulah saya menanyakan “bila tafsiran di dalam kurungan tersebut ditambahkan ke dalam Al-Quran” kerana ia bukanlah ayat asal Al-Quran.
- Ia hanyalah tafsiran yang berkemungkinan salah dan tidak tepat.

(bersambung..)
Unknown berkata…
(..sambungan)
Tentang ayat yang tidak difahami,
- Nampaknya, anda tidak memahami maksud saya memberikan contoh tersebut.
- Contoh tersebut adalah respon kepada kenyataan anda yang mengatakan:
TAPI CUKUP MENDENGAR BACAAN-BACAAN DENGAN TELITI SUDAH MEMADAI SEHINGGAKAN SEOLAH-OLAH MANUSIA YANG MENGHAYATI BACAAN AL-QURAN SEPERTI MEMAHAMI MAKSUK KANDUNGAN SETIAP PERKATAAN YANG DI BACA KERANA IANYA BUKTI FIRMAN ALLAH SWT

- Anda mengatakan, dengan HANYA mendengar bacaan Al-Quran, sudah memadai sehinggakan kita seperti memahami maksud kandungan Al-Quran, walaupun kita tidak mengerti apa yang dibaca.
- Saya melihat kenyataan anda ini tidak masuk akal.
- Maka, saya pun memberikan contoh “ungkapan yang tidak difahami” tersebut untuk menunjukkan bahawa kenyataan anda di atas adalah tidak logik.
- Namun, anda salah faham pula dengan menyangka saya mengatakan terdapat kata-kata kesat di dalam Al-Quran.
------------------------
Tentang Adam,
- Anda mendakwa Nabi Adam telah melihat ungkapan syahadat di syurga dan pintu syurga.
- Apa kata anda berikan sumber kepada kenyataan ini agar dapat kita selidiki bersama. Adakah kenyataan ini berdasarkan Al-Quran dan Hadis? Atau anda hanya mengulang apa yang anda telah dengar tanpa menyelidiki kesahihannya?
------------------
Anda menulis,
OKEY LAH KITA MENGIKUT SEBENTAR MENGENAI KAJIAN AHLI ARKEOLOGI DAN AHLI PARA SEJARAH YANG MANA MENGATAKAN AGAMA ISLAM WUJUD SELEPAS HINDU, BUDHA, KRISTIAN, CONFIUS, DAN LAIN2 AGAMA ATAU ANUTAN MANUSIA DI MUKA BUMI INI... MAKSUDNYA ISLAM TERBELAKANG LAH KAN...

- Terima kasih kerana anda mengakui bahawa secara fakta (kajian arkeologi dan sejarah), Islam hanya wujud pada abad ke-6 masihi.
--------------------
Tentang Arak pula,
- Tahukah anda pengajaran Alkitabiah yang sebenar tidak mengajarkan untuk minum arak sehingga mabuk?
- Maka, dakwaan anda ini jelas didasarkan dengan salah faham terhadap kepercayaan Kristian yang sebenar.

Tentang Yesus ‘berhadas’ dan ‘berkhatan’,
- Ya, kerana ketika itu Yesus dilahirkan sebagai seorang Yahudi. Namun, Yesus juga tidak mengatakan hal-hal ‘luaran fizikal’ akan menajiskan seseorang.
- Contohnya, kisah di dalam Markus 7:1-23 ini. Apa kata anda membacanya sendiri.

(bersambung..)
Unknown berkata…
(..sambungan)

Tandzul khanzul,
- Anda mengatakan,
anda bila ada soalan ada sahaja jawapan tapi anda juga masi tidak sedar dan masi MENGHIPOKRIT KAN DIRI ANDA KONON NYA ANDA BOLEH BERDIALOG DAN MENJAWAB SETIAP PERSOALAN SEDANGKAN SEBENARNYA ANDA HANYA TERPUTAL BELIT DENGAN JAWAPAN DAN SOALAN ANDA SENDIRI...

- Anda mempertikaikan jawapan saya kerana “bila ada soalan, ada sahaja jawapan” daripada saya? Tapi, bukankah anda sendiri yang menanyakan soalan2 tersebut?
- Jika anda merasakan apa yang saya katakan adalah putar-belit, tunjukkan di mana saya telah memutar-belit.
- Anda hanya menuduh sedemikian tanpa memberikan apa-apa untuk menyokong tuduhan tersebut.

Anda mengatakan,
ADA PUN YAHUDI ADALAH AGAMA BANI ISRAEL, ADA PUN BANI ISRAEL BANYAK SUKU TAPI DSIMPULKAN SEBAGAI BANI ISRAEL LAH KAWAN.....

- Tidak. Yahudi adalah gelaran kepada bangsa Israel secara amnya pada zaman ini.
- Istilah ini timbul daripada perkataan “יְהוּדִי” (disebut Yehude) yang pada mulanya digunakan untuk merujuk kepada suku Yehuda di dalam bangsa Israel.
- Namun, istilah ini kemudian digunapakai untuk merujuk kepada bangsa Israel secara keseluruhannya.
- Maka, “Agama Yahudi” hanyalah istilah yang digunakan untuk menjelaskan kepercayaan yang dianuti oleh orang Yahudi iaitu Hukum Taurat.

Anda mengatakan,
SEBENARNYA SEBELUM TERCIPTA KRISTIAN SEPERTI YANG ANDA DAKWA BAHAWA “KRISTIAN ADALAH GELARAN BAGI MEREKA YANG PERCAYA KEPADA YESUS KRISTUS TUHAN”..ADALAH BERAGAMA 'NASRANI' DAN DI ANUTI OLEH ORAN2 ROM
- Anda salah, kumpulan yang mula-mula percaya kepada Yesus Kristus sebagai Tuhan dan Juruselamat adalah murid2 Yesus sendiri (seperti Yohanes, Petrus, Matius, Yakobus dll).
- Dan, mereka ini adalah orang-orang Yahudi, bukan orang-orang Rom.

- Istilah “Nasrani” pula adalah gelaran yang diberikan kepada mereka yang berasal/tinggal dari sebuah tempat bernama Nazaret.
- Gelaran ini kemudian digunakan oleh pemimpin2 Yahudi yang menentang ajaran Yesus, dimana Yesus dipanggil sebagai “Ναζωραῖος” (disebut nazorios) Kis 24:5.
- Ini kerana Yesus sendiri berasal dari Nazaret (Markus 1:24). Maka, gelaran “Nasrani” ini sebenarnya adalah merujuk kepada “mereka yang percaya kepada Yesus dari Nazaret”.
- Dengan kata lain,
1. “Kristian” adalah gelaran yang diberikan oleh orang bukan Yahudi kepada mereka yang mempercayai Yesus Kristus sebagai Tuhan dan Juruselamat.
2. “Nasrani” adalah gelaran yang diberikan oleh orang Yahudi kepada mereka yang mempercayai Yesus Kristus sebagai Tuhan dan Juruselamat.
------------------
Anda bertanya,
JAWAB SOALAN SAYA APA AGAMA ANDA??

- Saya adalah pengikut Yesus Kristus, juga dipanggil sebagai Kristian.

(bersambung..)
Unknown berkata…
(..Sambungan)

Anda menulis,
TAPI BUAT KAJIAN LAH SEMULA DENGAN TELITI TENTAN KRISTIAN ATAU YAHUDI DAN TENTANG ISLAM DAN TENTANG KITAB2 KRISTIAN ATAU YAHUDI DENGAN KITAB AL-QURAN... CUBA SIASAT BETUL2 TANPA PENGARUH MANA2 INDIVIDU ATAU PU MANA2 PENGARUH AGAMA.. NEUTRAL KAN MINDA ANDA DAN CUBA SIASAT DENGAN LEBIH TELITI.

- Saya juga berharap agar anda juga melakukan apa yang anda nasihatkan ini.
------------------------
Anda menulis,
KENAPA PIHAK KRISTIAN ATAU PIHAK YAHUDI MEMPERKUATKAN HUJAH MEREKA TENTANG TAJUK KEHADIRAN RASULULLAH SAW SEBAGAI UTUSAN ALLAH SWT DALAM MEMBAWA AGAMA ISLAM,, SEDANGKAN ISLAM SENDIRI MEMPERCAYAI KERASULAN DAN KENABIAN PARA RASUL DAN PARA NABI TERMASUK NABI MUSA (a.s) DAN NABI ISA (a.s)!!!!

- Kerana:
1. Apa yang dibawa oleh Nabi Muhammad sangat bertentangan dengan apa yang dipercayai oleh Yahudi dan Kristian.
Contohnya:
- Nama Khas Tuhan di dalam Alkitab adalah YHWH. Nama ini diakui oleh Yahudi dan juga Kristian. Namun, Nabi Muhammad tidak mengajarkan hal ini.
- Yahudi dan Kristian mengakui bahawa Yesus telah disalibkan. Namun, Al-Quran menafikannya.
- Yahudi dan Kristian percaya yang anak Abraham (atau Nabi Ibrahim) yang dipilih Tuhan adalah Ishak, namun Islam mengajarkan yang dipilih adalah Ismael.

Dan banyak lagi.
Unknown berkata…
….Wahai kawan... OKEY LAH.. TERPULANG LAH DENGAN ANDA MENILAI DAN MEMPERTIKAI KAN KEBENARAN NABI MUHAMMAD (SAW) DALAM MEMBAWA AJARAN AGAMA ISLAM DAN KITAB SUCI AL-QURAN YANG DI WAHYUKAN OLEH ALLAH (SWT)...


…........- Malah, fahaman lain (seperti Syiah) mempunyai tafsiran yang berbeza untuk ayat-ayat Al-Quran yang tertentu kerana mereka (Syiah) menerima kumpulan hadis yang berbeza dengan fahaman Islam lain (seperti Sunni.

DEMIKIAN LAH SEPERTI PERKATAAN ANDA DI ATAS YANG ADA DALAM KURUNGAN... SEBENARNYA, AL-QURAN DI TURUN KAN ADALAH BERBARIS-BARIS ATAU BERPOTONG-POTONG MENGIKUT KEJADIAN HARIAN YANG BERLAKU MASA RASULULLAH BERDAKWAH MENGEMBANGKAN AGAMA ISLAM... ADA PUN RASULULLAH (SAW) LAHIR KE DUNIA ADALAH UNTUK MENYAMBUNG SEMULA DAKWAH DAN TUGAS2 PARA RASUL DAN PARA NABI DAN TAKDIR ALLAH (SWT) MENURUNKAN AL-QURAN KEPADA RASULULLAH (SAW) MELALUI WAHYU SEHINGGA LAH LENGKAP SEBAGAI SATU KITAB SUCI YANG BERNAMA AL-QURAN... DAN ALHAMDULILLAH AL-QURAN LENGKAP SEPENUHNYA SEBELUM BAGINDA (SAW) WAFAT... SELEPAS DI BACA DI TERJEMAHKAN SELEPAS ITU DI TAFSIR DAN DALAM MENTAFSIR AL-QURAN BUKAN MUDAH KERANA ITU LAH MUKJIZAT ALLAH (SWT) TURUNKAN KEPADA UMAT MANUSIA..... TENTANG FAHAMAN SYIAH PULA ITU HANYA SEGELINCIR SAHAJA DAN YANG SEGELINCIR ITU MEREKA2 YANG HAMPIR2 TERSESAT DAN YANG SEGELINCIR ITU JUGA ADALAH MEREKA2 YANG MUSUH DALAM SELIMUT BAGI MENSABOTAJ ISLAM DAN AL-QURAN... TAPI APA NYATA GOLONGAN FAHAMAN SYIAH YANG SEBENAR INI JUGA BERLANDASKAN LA ILLA HAILLAWA MUHAMMAD RASULULLAH... DAN BERPEGANG KUAT JUGA DENGAN AL-QURAN NUL QARIM....


- Atas sebab itulah saya menanyakan “bila tafsiran di dalam kurungan tersebut ditambahkan ke dalam Al-Quran” kerana ia bukanlah ayat asal Al-Quran.
- Ia hanyalah tafsiran yang berkemungkinan salah dan tidak tepat.
...bukanlah ayat asal Al-Quran.... memang bukan ayat asal Ayat Al-Quran langsung tidak ada yang dalam kurungan,... tapi itu sebenarnya hanya dalam terjemah nya sahaja bagi memberikan maksud POTONGAN AYAT DENGAN LEBIH TERPERINCI...DAN BEGITU JUGA DALAM TAFSIRNYA .. seperti anda katakan 'suami boleh memukul isteri' sebenarnya itu dalam terjemah nya tapi setiap terjemahnya ada tafsirnya... ADA PUN MEMUKUL ISTERI BUKAN MAKSUD MEMUKUL DENGAN CARA AMAT KERAS TAPI DENGAN SELEMBUT-LEMBUTNYA...

...CONTOHNYA: IBU ADIK AWAK HARUS DI AJAR DENGAN TEGAS DAN MESTI DI ROTAN.. TAPI YANG HARUS NYA ITU ADA SEBAB YANG JELAS DAN MUNASABAH SERTA DI BERI AJARAN YANG TEGAS DAN DI ROTAN JUGA BERDASAR KAN KESALAHAN DAN JUGA KASIH SAYANG IBU-BAPA ITU SENDIRI... BEGITU JUGA SI ISTERI, BERGANTUNG ATAS KESALAHAN NYA DAN BUKTI2 ATAS KESALAHAN ISTERI...FAHAM.... MAYBE ANDA INI SEORANG PEREMPUAN..???

...berkemungkinan...berkemungkinan itu maksudnya tidak pasti... jadi anda sebenarnya juga tidak pasti dengan terjemah serta tafsir Al-Quran itu... jadi biar lah orang-orang yang beriman dan berilmu lebih dalam yang menterjemah serta mentafsir AL-QURAN ITU... LAGI PUN BERKAITAN DENGAN AHLI TAFSIR YANG LAIN,,, DALAM SEPULUH TERJEMAH DAN TAFSIR... MANA YANG MAJORITI AKAN DI AMBIL PAKAI, ITU PUN MASIH DALAM PENELITIAN PENGESAHAN NYA...
Unknown berkata…
(T.T)...Tentang Yesus ‘berhadas’ dan ‘berkhatan’,
- Ya, kerana ketika itu Yesus dilahirkan sebagai seorang Yahudi. Namun, Yesus juga tidak mengatakan hal-hal ‘luaran fizikal’ akan menajiskan seseorang.

…......terima kasih mengakui tentang Nabi Isa (a.s) berhadas dan berkhatan....
Unknown berkata…
Hai tandzul khanzul, anda online?
Unknown berkata…
SAYA ADALAH PENGIKUT YESUS KRISTUS....(T.T)
…....ITU BUKAN JAWAPAN BAGI SOALAN SAYA TENTANG APA AGAMA ANDA!!!! JADI SEKALI LAGI SAYA BERTANYA .. ANDA BER AGAMA APA???
(SAYA PERCAYA ALLAH SWT ADALAH TUHAN YANG ESA DAN SATU...
(SAYA JUGA PERCAYA NABI MUHAMMAD SAW ADALAH UTUSAN TERAKHIR ALLAH SWT
(SAYA JUGA PERCAYA AL-QURAN KITAB SUCI ALLAH SWT
(SAYA JUGA PERCAYA SAYA BERAGAMA ISLAM......

ANDA PULA BERAGAMA APA?????????????
Unknown berkata…
Tandzul khanzul,
Tentang Syiah dan tafsir,
- Saya tidak mempertikaikan kepercayaan asas Syiah yang sama dengan Sunni.
- Tujuan saya menimbulkan perbezaan tersebut adalah untuk menjelaskan bagaimana tafisran di dalam kurungan yang anda sangat pertahankan tersebut sebenarnya bukan sebahagian daripada Al-Quran.
- Juga menunjukkan bahawa tafsiran tersebut sebenarnya di masukkan selepas kewafatan Nabi Muhammad.
- Malah, tafisran2 tersebut berbeza2, mengikut fahaman dan mahzab.

- Atas sebab itulah saya katakan tafsir2 ini mempunyai kemungkinan ‘tidak tepat’ kerana tafsir2 ini berdasarkan fahaman yang berbeza-beza.

Tentang memukul isteri,
- Walau apa pun alasannya, memukul isteri adalah perbuatan yang sangat tidak bermoral dan keji.
- Sangat berbeza dengan Kristianiti di mana suami diperintahkan agar menjaga isteri seperti menjaga dirinya sendiri (Efesus 5:22-33)

Anda mengatakan, memukul isteri adalah:
BERGANTUNG ATAS KESALAHAN NYA DAN BUKTI2 ATAS KESALAHAN ISTERI

- Baiklah, berikan contoh kesalahan-kesalahan tersebut.
- Kemudian kita nilaikan adakah kesalahan-kesalahan tersebut melayakkan si isteri untuk dipukul.

Anda juga mengatakan, memukul isteri adalah:
ADA PUN MEMUKUL ISTERI BUKAN MAKSUD MEMUKUL DENGAN CARA AMAT KERAS TAPI DENGAN SELEMBUT-LEMBUTNYA

- Baiklah, berikan contoh bagaimana memukul isteri selembut-lembutnya.
--------------------
Anda berkata,
terima kasih mengakui tentang Nabi Isa (a.s) berhadas dan berkhatan

- Anda salah faham, cara dan tujuan Yesus disunat dan berhadas adalah jauh berbeza dengan cara dan tujuan yang diajarkan di dalam Islam.
- Tujuan Yesus adalah supaya Dia dapat menggenapi Hukum Taurat sepenuhnya. (Mat 5:17)
- Malah, anda tidak menyebut pun tentang Markus 7:1-23 di mana Yesus menyatakan bukan luaran yang menajiskan kita, tetapi apa yang timbul dari dalam diri kita.
-------------------------
Tentang ‘agama’ saya,
- Sudah saya katakan, saya seorang pengikut Yesus Kristus, juga dipanggil sebagai Kristian.
- Saya percaya bahawa oleh pengorbanan Yesus Kristus di kayu salib, saya telah diselamatkan dari dosa dan maut.
- Saya percaya bahawa dengan beriman kepada Yesus Kristus sebagai Tuhan dan Juruselamat, saya akan beroleh hidup yang kekal dan akan menikmati sepenuhnya kasih karunia dan hadirat Tuhan.

- Anda mahu saya katakan bahawa saya beragama Kristian? Dan kemudian anda mahu saya menunjukkan bukti di dalam Alkitab bahawa Yesus membawa agama Kristian?
- Jika demikian, itu didasarkan dengan salah faham terhadap kepercayaan Kristian yang sebenar.

- Jika anda masih kekal “keliru”, saya berikan link berikut yang menjelaskan “Apakah Kristian?
Unknown berkata…
HAI T.T... Saya sesekali sahaja online ne... sekarang ne online lah T.T...
Unknown berkata…
HAI T.T... Saya sesekali sahaja online ne... sekarang ne online lah T.T...
Unknown berkata…
- Baiklah, berikan contoh kesalahan-kesalahan tersebut...
…...tandzulkhanzul... “memukul Isteri dengan tidak menyakitkan badan nya...” maksudnya and berfikir secara rasional dan waras bukan nya ikut emosi amarah yang menjadi sifat 'Iblis'...dan ada pun marah berperingkat berdasar kan Islam lah... okey setelah anda meniliti kesalahan si Isteri dengan bukti2 yang kukuh serta dengan sekurang-kurangnya dua orang saksi (contoh kesalahan... keluar dengan lelaki berdua-dua dalam keadaan terlalu mesra sehingga kan seperti berkasih-kasihan).., nasihat dahulu dan apabila si Isteri masih berdegil dan melawan cakap suami,, diam kan dia di dalam rumah dan asing kan tempat tidur buat sementara waktu untuk mengelak terus berulang perbuatan si Isteri bagi menjaga Maruah Rumahtangga... kalau si Isteri masih berdegil sehingga kan keluar rumah secara senyap2,, dan mengulangi perkara yang sama.., pukul lah si Isteri dengan tidak menyakitkan badan nya.. adalah berdasar kan kekuatan Iman anda dalam menyelesaikan masalah dengan di pengaruhi fikiran yang waras dan rasional tanpa emosi yang di luar kawalan ,,, tapi kita ini manusia biasa yang tidak lepas dari kekhilafan... sebenarnya itu semua bergantung pada Keimanan kita sendiri tapi bukan pula anda cuba mempertikai kan kandungan terjemaah AYAT AL-QURAN ITU,,, YANG MENTERJEMAH KAN MANUSIA BUKAN ALLAH SWT DAN RASULULLAH SAW.. ITU PUN TERJEMAHNYA SAHAJA TAPI DALAM TAFSIRNYA MANUSIA TERLALU BERBAGAI2 PENDAPAT,,, TAPI SEMUA AYAT2 DALAM KANDUNGAN AL-QURAN TIDAK ADA YANG BERCANGGAH DAN BERSALAHAN KERANA SETIAP AYAT YANG DITURUN DI JAWAB JUGA DI LAM AL-QURAN ITU SENDIRI MAKSUDNYA OLEH ALLAH SWT SENDIRI BAGI MAKSUD MENGHURAIKAN UNTUK KEMUDAH FAHAMAN OELH MANUSIA...
DALAM HUKUM TAURAT PUN ADA JUGA DI GUNA PAKAI OLEH ISLAM CONTOH BERKHATAN DAN BERHADAS... JADI KALAU BEGITU NABI ISA (a.s) BERAGAMA ISLAM JUGA SEBAB SAMA SIFAT BERSUCINYA DENGAN ISLAM... MENGAPA ANDA DENGAN MEMPERTAHAN KAN HIDUP DI BAWAH PERJANJIAN BARU ( INJIL),, TIDAK MENGIKUT SIFAT2 BERSUCI NABI ISA (a.s)???
….TANDZULKHANZUL...ADAPUN NAJIS LUARAN YANG MENAJISKAN KITA TERDAPAT BEBERAPA BAHAGIAN SEPRTI NAJIS BERAT YANG DI AMBIL KIRA SECARA LUARAN:
Najis Mughallazah (Berat)
Najis mughallazah ialah najis berat. Najis ini terdiri daripada anjing dan babi serta benda-benda yang terjadi daripadanya. Cara menyucikan najis mughallazah:
1. Bersihkan bahagian yang terkena najis.
2. Basuh sebanyak tujuh kali. Sekali daripadanya mesti menggunakan tanah bersih yang dicampur dengan air.
3. Gunakan air mutlak untuk membuat basuhan seterusnya (sebanyak enam kali) sehingga hilang bau, warna dan rasa.
Merujuk kepada Keputusan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan 2004-2007 Hukum Melakukan Samak terhadap Najis Mughallazah Menggunakan Sabun Tanah Liat adalah dibolehkan (Muzakarah ke 76 pada 21-23 November 2006) ianya seperti yang tercatat dalam teks keputusan berikut:
"Sabun yang mengandungi unsur tanah liat boleh digunakan untuk melakukan samak najis mughallazah dengan syarat tanah tersebut suci dan peratusan kandungan tanah dalam sabun melebihi daripada bahan-bahan yang lain serta kaedah samak tersebut dilakukan mengikut syarak..

( BABI- TERDAPAT VIRUS YANG TIDAK BOLEH DI ALIHKAN DAN MERBAHAYA KEPADA MANUSIA TETAPI BOLEH DI UBATI DENGAN HANYA BERSUCI MENGGUNAKNA AIT TANAH BERSIH...)


…...TANDZULKHANZUL.... JAWAPAN ANDA TIDAK KUKUH... SEPERTI SOALAN INI... BERAPAKAH UMUR ANDA .?.JAWAB SAHAJA '30TAHUN' ATAU ANDA ANAK KE BERAPA? DUA(2), JAWAB BEGITU SAHAJA MUDAH,, INI ANDA BUKAN MENJAWAB SOALAN SAYA TAPI MENGHURAIKAN PULA.. KALAU DALAM UJIAN PEPERIKSAAN ANDA SUDAH DAPAT MARKAH 0%,, SEBAB INI SOALAN OBJEKTIF SAHAJA...

ANDA BERAGAMA APA..??... C UR...
Unknown berkata…
Tandzul khanzul,
Anda memberikan contoh kesalahan isteri yang membolehkan dia dipukul berikut:
"(contoh kesalahan... keluar dengan lelaki berdua-dua dalam keadaan terlalu mesra sehingga kan seperti berkasih-kasihan).., nasihat dahulu dan apabila si Isteri masih berdegil dan melawan cakap suami,, diam kan dia di dalam rumah dan asing kan tempat tidur buat sementara waktu untuk mengelak terus berulang perbuatan si Isteri bagi menjaga Maruah Rumahtangga... kalau si Isteri masih berdegil sehingga kan keluar rumah secara senyap2,, dan mengulangi perkara yang sama.., pukul lah si Isteri dengan tidak menyakitkan badan nya.. adalah berdasar kan kekuatan Iman anda dalam menyelesaikan masalah dengan di pengaruhi fikiran yang waras dan rasional tanpa emosi yang di luar kawalan "

- Hanya kerana itu, anda boleh memukul isteri? Kemudian, anda katakan dengan tidak menyakiti badannya?
- Bagaimana memukul seseorang dengan tidak menyakiti badannya? Jika tidak sakit, itu bukanlah memukul namanya.

- Namun, apa yang anda berikan ini bercanggah dengan apa yang tercatat di dalam sumber kepercayaan anda sendiri.
- Saya berikan hadis berikut:
"Rifa'a divorced his wife whereupon 'AbdurRahman bin Az-Zubair Al-Qurazi married her. 'Aisha said that the lady (came), wearing a green veil (and complained to her (Aisha) of her husband and showed her a green spot on her skin caused by beating). It was the habit of ladies to support each other, so when Allah's Apostle came, 'Aisha said, "I have not seen any woman suffering as much as the believing women. Look! Her skin is greener than her clothes!" When 'AbdurRahman heard that his wife had gone to the Prophet, he came with his two sons from another wife. She said, "By Allah! I have done no wrong to him but he is impotent and is as useless to me as this," holding and showing the fringe of her garment, 'Abdur-Rahman said, "By Allah, O Allah's Apostle! She has told a lie! I am very strong and can satisfy her but she is disobedient and wants to go back to Rifa'a." Allah's Apostle said, to her, "If that is your intention, then know that it is unlawful for you to remarry Rifa'a unless Abdur-Rahman has had sexual intercourse with you." Then the Prophet saw two boys with 'Abdur-Rahman and asked (him), "Are these your sons?" On that 'AbdurRahman said, "Yes." The Prophet said, "You claim what you claim (i.e.. that he is impotent)? But by Allah, these boys resemble him as a crow resembles a crow,""
(sumber)

- Perhatikan, si isteri telah dipukul oleh si suami sehingga lebam berwarna hijau pada kulitnya.
"and complained to her (Aisha) of her husband and showed her a green spot on her skin caused by beating"
- Malah, Aisha sendiri nampak dan menyebut hal tersebut.
"'Aisha said, "I have not seen any woman suffering as much as the believing women. Look! Her skin is greener than her clothes!""

- Jika memukul isteri adalah memukul dengan tidak menyakitkannya, mengapa di dalam hadis ini diriwayatkan seorang suami telah memukul isterinya sehingga lebam berwarna hijau?
- Lebih menyedihkan, Nabi Muhammad tidak menegur tindakan si suami, sebaliknya memarahi si isteri bahawa dia telah berbohong.
- Jika pun si isteri berbohong, adakah itu melayakkan dia dipukul sehingga lebam kehijauan?
Unknown berkata…
Tandzul khanzul,
Bukan itu sahaja, lihat hadis berikut:
"When it was my turn for Allah's Messenger (may peace be upon him) to spend the night with me, he turned his side, put on his mantle and took off his shoes and placed them near his feet, and spread the corner of his shawl on his bed and then lay down till he thought that I had gone to sleep. He took hold of his mantle slowly and put on the shoes slowly, and opened the door and went out and then closed it lightly. I covered my head, put on my veil and tightened my waist wrapper, and then went out following his steps till he reached Baqi'. He stood there and he stood for a long time. He then lifted his hands three times, and then returned and I also returned. He hastened his steps and I also hastened my steps. He ran and I too ran. He came (to the house) and I also came (to the house). I, however, preceded him and I entered (the house), and as I lay down in the bed, he (the Holy Prophet) entered the (house), and said: Why is it, O 'A'isha, that you are out of breath? I said: There is nothing. He said: Tell me or the Subtle and the Aware would inform me. I said: Messenger of Allah, may my father and mother be ransom for you, and then I told him (the whole story). He said: Was it the darkness (of your shadow) that I saw in front of me? I said: Yes. He struck me on the chest which caused me pain, and then said: Did you think that Allah and His Apostle would deal unjustly with you? She said: Whatsoever the people conceal, Allah will know it."
(sumber)

- Perhatikan, Nabi Muhammad sendiri memukul Aishah sehingga dikatakan Aishah merasa sakit.
- Mengapa? Hanya kerana Aishah mengikut Nabi Muhammad untuk mengetahui apa yang hendak dilakukan oleh Nabi Muhammad.

- Tidakkah riwayat hadis-hadis ini jelas menunjukkan "memukul isteri" bukanlah sekadar "memukul si Isteri dengan tidak menyakitkan badan nya"?
- Malah, hadis2 ini juga tidak mengatakan bahawa si isteri dinasihatkan terlebih dahulu, kemudian, atau diasingkan di dalam rumah.
- Sebaliknya, mereka terus dipukul tanpa menurut langkah-langkah yang anda berikan.

- Jelas bahawa contoh yang anda berikan adalah bercanggah dengan sumber awal kepercayaan anda sendiri.
Unknown berkata…
Tentang berhadas dan agama saya,
- Respon saya adalah sama dengan sebelum ini.
- Saya tidak tahu mengapa anda sangat beriya-iya untuk saya menjawabnya semula sedangkan sudah saya jelaskan.
Unknown berkata…
Hai Tiwas Tiwasok...

....nampak nya anda berbunyi seperti seoran WANITA.... apa pun sumber yang anda dapati itu adalah satu pengajaran bagi KITA SEBAGAI MANUSIA... TAPI PERHATIKAN SEMULA SUMBER TADI..."Rasulullah saw berkata, beliau," Jika itu adalah niat anda, maka ketahuilah bahawa ia adalah menyalahi undang-undang bagi anda untuk berkahwin semula Rifa'a melainkan Abdur-Rahman telah mempunyai hubungan seksual dengan anda. "Kemudian Nabi saw dua kanak-kanak lelaki dengan 'Abdur-Rahman dan bertanya (dia)," Adakah ini anak-anak anda? "Pada bahawa' Abdurrahman berkata," Ya. "Nabi berkata, "Anda mendakwa apa yang anda mendakwa (iaitu bahawa dia adalah mati pucuk)? Tetapi oleh Allah, kanak-kanak lelaki menyerupai beliau sebagai gagak menyerupai seekor gagak, ""
... KATA2 BERGARIS PERTAMA....JIKA ITU NIAT SI ISTERI,, KALAU TIDAK,, ITU TERPULANG PADA ALLAH SWT...
...KATA2 BERGARIS KE-2.... ITU PUN SUDAH NAMPAK BAHAWA SI LELAKI TERSEBUT TIDAK MANDUL,, DAN ADA BUKTI PULA ADA ANAK.... ADAKAH ANDA NAMPAK RASULULLAH TIDAK MENEGUR SI SUAMI?? DAN SUMBER YANG ANDA PEROLEHI TERSEBUT, BOLEH DIKATAN KAN SATU FITNAH UNTUK MEMBURUK-BURUKAN SIFAT PENGADILAN RASULULLAH SAW SEBAGAI UTUSAN ALLAH SWT... ADA PUN, MEMUKUL ISTERI SEHINGGA KAN TIDAK MENYAKIT KAN TUBUH BADAN NYA ADALAH MENGUJI IMAN MANUSIA TERUTAMANYA UMAT ISLAM BAGI MNGAWAL AMARAH YANG TERTINGGI SEBAGAI MANA SIFAT SYAITAN... LAGI PULA, IBLIS TELAH BERJANJI DENGAN ALLAH SWT BAHAWA SEMENJAK TERCIPTA NYA NABI ADAM (a.s) SEHINGGA LAH QIAMAT IBLIS TIDAK HENTI2 MNYESATKAN DAN MENGHASUT MANUSIA KE DALAM KEMURKAAN ALLAH SWT... KESIMPULANNYA... MEMILIH SUAMI BIAR LAH MENILAI DAHULU KEPERIBADIAN NYA LUAR DALAM DALAM DENGAN TELITI DAN DISAMPING ITU BERDOA SERTA BERSERAH KEPADA ALLAH SWT SEPENUHNYA... BUKAN NAMPAK CANTIK PARAS RUPA DAN NAMPAK BAIK DAN MENUNJUKKAN SIFAT BAIK TAPI 'HIPOKRIT' ... DEMIKIAN JUGA SEBALIKNYA BAGI MEMILIH CALON ISTERI....!!!!
Unknown berkata…
HAI (T.T)... SEBENARNYA SEMUA SUMBER YANG ANDA DAPAT KAN ITU FITNAH SEMATA-MATA,, ANDA CUBA MEMPERTIKAIKAN SIFAT2 RASULULLAH SAW DENGAN HADIS2 YANG KONON NYA BENAR, TAPI SEBENARNYA HADIS2 TERSEBUT YANG PIHAK2 TIDAK MENERIMA KEBENARAN RASULULLAH SAW ADALAH SEBUAH HADIS2 YANG TIDAK SAHIH DAN TIDAK LOGIK LANGSUNG... TAHU KAH ANDA... MAHATMA GHANDI SENDIRI MENGATAKAN TENTANG SIFAT MULIA RASULULLAH SAW ADALAH...
1.Mahatma Gandhi (Komentar Mengenai Karakter Muhammad Di Young India)
“Pernah saya bertanya-tanya siapakah tokoh yang paling mempengaruhi manusia.. Saya lebih dari yakin bahwa bukan pedanglah yang memberikan kebesaran pada Islam pada masanya. Tapi ia datang dari kesederhanaan, kebersahajaan, kehati-hatian Muhammad; serta pengabdian luar biasa kepada teman dan pengikutnya, tekadnya, keberaniannya, serta keyakinannya pada Tuhan dan tugasnya. Semua ini (dan bukan pedang) menyingkirkan segala halangan. Ketika saya menutup halaman terakhir volume 2 (biografi Muhammad), saya sedih karena tiada lagi cerita yang tersisa dari hidupnya yang agung.
2.Diven Port menulis ( CENDEKIAWAN INGGERIS), “Dari segi keindahan dan kebaikan watak dan perilaku, Muhammad memiliki keistimewaan yang sangat tinggi. Mereka yang tidak memiliki watak-watak seperti inilah yang memandang beliau sebagai sesuatu yang tak bernilai.
MALAH RAMAI LAGI TOKOH2 YANG LEBIH ARIF PENILAIAN MEREKA BERBANDING SAYA DAN ANDA, PUN MEMANDANG TINGGI RASA HORMAT DAN SIFAR2 MULIA RASULULLAH SAW... INI KAN PULA ANDA ..... SEDAR LAH BAHAWA BETAPA MURNI NYA SIFAT2 BAGINDA SAW SERTA KETINGGIAN AKHLAK BAGINDA SAW....


( YANG PELIK NYA... ANDA SEMUA SEPERTI TIDAK MEMPUNYAI KERJA2 LAIN YANG BERFAEDAH DAN FIKIRAN YANG BAIK2,, HANYA SIBUK MENCARI2 FIKIRAN YANG TIDAK BAIK UNTUK MENDAPATKAN SUMBER BAGI MEMBURUK-BURUK KAN RASULULLAH SAW.. SEDANG KAN UMAT ISLAM SENDIRI YANG TIDAK ADA SAMA SEKALI MEMBURUK-BURUK KAN NABI ISA (a.s), MALAHAN CUBA MEMPERBETULKAN LAGI DI MANA NABI ISA (a.s) ADALAH JUGA UTUSAN ALLAH SWT SEBELUM RASULULLAH SAW....) FIKIR2 KAN KONON...
Unknown berkata…
Tiwas Tiwasok kata....Tentang berhadas dan agama saya,
- Respon saya adalah sama dengan sebelum ini.
- Saya tidak tahu mengapa anda sangat beriya-iya untuk saya menjawabnya semula sedangkan sudah saya jelaskan.

.....tandzulkhanzul kata pula...
... BANGSA ISRAEL MEMPERCAI DAN MENGAMATI SERTA MENJADI PANDUAN MEREKA KEPADA KITAB TAURAT.... DENGAN ITU MEREKA MENGELAR BAHAWA MEREKA ADALAH BERAGAMA YAHUDI.... KERANA MEREKA TIDAK PERCAYA DENGAN KEWUJUDAN NABI ISA (a.s) SEBAGAI UTUSAN ALLAH SWT.. DAN MEREKA TAKUT KEPERCAYAAN MEREKA SELAMA INI TERGUGAT MEREKA MEMOHON KEPADA PIHAK ROM UNTUK BAGINDA DI SALIB KANATAU DI HUKUM BUNUH... SEDANGKAN PIHAK NASRANI MENGAMBIL KESEMPATAN INI UNTUK MENUBUHKAN SATU ASAS BAGI MENGUKUHKAN ANUTAN BERAGAMA MEREKA... DENGAN MENUKA AYAT2 KEBENARAN DALAM INJIL DAN MENAMBAH KAN LAGI AYAT2 YANG BOLEH MEREKA MENYALIB KAN BAGINDA... DAN BAGI MENGABURI PENGANUT2 MEREKA YANG MULAI TAHU KEBENARAN BAGINDA YAHUDI DAN NASRANI BERSEKONGKOL UNTUK MENAMBAH KAN AYAT2 DALAM INJIL BAGI KONO-KONONNYA BAGINDA MINTA DI SALIB KAN BAGI MENHAPUS DOSA2 MANUSIA... SEMUA NYA TIDAK MASUK AKAL KERANA SEHINGGA HARI INI UMAT KRISTIAN SELURUH DUNIA MASIH DALAM KEKELIRUAN TENTANG PENYALIBAN YESUS SEBAGAI TUHAN DAN MASIH MEMPERTIKAIKAN KETUHANAN YESUS... KESIMPULANNYA...

1.BANI ISRAEL HIDUP DI BAWAH HUKUM TAURAT dan BER AGAMA YAHUDI...
2.TAPI ANDA AGAMA APA???? MESTI CARI JAWAPAN NYA... JANGAN TUKAR TOPIK...!!!
ANDA SEDAR KAH... MANUSIA YANG PERCAYA KEWUJUDAN TUHAN ADALAH MANUSIA YANG 'BERAGAMA'.... MANUSIA YANG BERAGAMA PERCAYA ADA 'TUHAN....' KERANA AGAMA ITU TURUNNYA DARI TUHAN DAN TUHAN ITU MENURUNKAN AGAMA.... MANUSIA BERAGAMA MANUSIA YANG MEMPUNYAI PEDOMAN DENGAN PANDUAN KITAB TUHAN... (BUDHA PUN SATU AGAMA SEBAB PERCAYA ADA TUHAN DAN DEWA2.... KECUALI YANG BERTUHANKAN PATUNG2 BARU LAH TIDAK 'BERAGAMA'....

.... KAMI UMAT ISLAM PERCAYA DENGAN AJARAN DAN KITAB INJIL NABI ISA (a.s)... MELAINKAN AYAT2 YANG DIHILANGKAN DAN AYAT2 YANG DITAMBAHKAN.... JADI JAWAB LAH....K BABBAI
Unknown berkata…
SOALAN 1...SAYA "APA KUNCI SYURGA"?

SOALAN 2...APA KHALIMAH NABI ISA (a.s)?

SOALAN 3...APA KHALIMAH NABI MUSA (a.s)?

SOALAN 4... APA KHALIMAH NABI MUHAMMAD (S.A.W)?

SOALAN 5...APA KHALIMAH ISLAM?

Unknown berkata…
Tandzul khanzul,
Anda cuba mengelak dari menjawab isu yang timbul dari kenyataan anda sendiri. Perhatikan dengan teliti:
1. Anda mengatakan cara memukul isteri adalah dengan “pukulan yang tidak menyakitkan badannya”.
2. Saya kemudian memberikan dua riwayat hadis dari Bukhari dan Muslim, yang mana isteri dipukul sehingga lebam kehijauan dan merasa sakit, dan tidak dihalang oleh Nabi Muhammad sendiri.
3. Apa respon anda? Anda mengatakan:
DAN SUMBER YANG ANDA PEROLEHI TERSEBUT, BOLEH DIKATAN KAN SATU FITNAH UNTUK MEMBURUK-BURUKAN SIFAT PENGADILAN RASULULLAH SAW SEBAGAI UTUSAN ALLAH SWT

ANDA CUBA MEMPERTIKAIKAN SIFAT2 RASULULLAH SAW DENGAN HADIS2 YANG KONON NYA BENAR, TAPI SEBENARNYA HADIS2 TERSEBUT YANG PIHAK2 TIDAK MENERIMA KEBENARAN RASULULLAH SAW ADALAH SEBUAH HADIS2 YANG TIDAK SAHIH DAN TIDAK LOGIK LANGSUNG

Nampaknya, anda tidak dapat menafikan riwayat hadis yang saya berikan. Sebaliknya, anda cuba mengatakan bahawa riwayat hadis tersebut tidak sahih.

Tahukah anda, kedua-dua riwayat hadis tersebut adalah daripada kumpulan hadis Bukhari dan Muslim? Adakah anda mengatakan bahawa riwayat kedua-dua kumpulan hadis ini tidak sahih?

Dan saya ulang sekali lagi, apa pun alasan yang diberikan, memukul isteri adalah suatu perbuatan yang tidak bermoral dan keji.

Malah, anda sendiri juga secara tidak langsung sebenarnya mengakui bahawa perbuatan memukul isteri adalah suatu perbuatan yang “buruk”.
Buktinya:
- Anda sendiri tahu memukul isteri/wanita adalah sesuatu yang tidak baik dan “buruk”. Itulah sebabnya anda berusaha membuatkan perbuatan “memukul isteri” tersebut kedengaran tidak menyakitkan.
- Maka, apabila saya memberikan sumber yang menunjukkan bahawa Nabi anda juga melakukan perkara yang anda sendiri akui sebagai buruk (iaitu menyakiti isteri), anda menuduh saya “memburuk-burukkan” Nabi kepercayaan anda.
- Hakikatnya, itu adalah daripada sumber kepercayaan anda sendiri. Saya tidak mereka-reka sumber tersebut. Anda boleh memeriksannya sendiri.
Unknown berkata…
Tandzul khanzul,
Anda menulis:
YANG PELIK NYA... ANDA SEMUA SEPERTI TIDAK MEMPUNYAI KERJA2 LAIN YANG BERFAEDAH DAN FIKIRAN YANG BAIK2,, HANYA SIBUK MENCARI2 FIKIRAN YANG TIDAK BAIK UNTUK MENDAPATKAN SUMBER BAGI MEMBURUK-BURUK KAN RASULULLAH SAW.. SEDANG KAN UMAT ISLAM SENDIRI YANG TIDAK ADA SAMA SEKALI MEMBURUK-BURUK KAN NABI ISA (a.s), MALAHAN CUBA MEMPERBETULKAN LAGI DI MANA NABI ISA (a.s) ADALAH JUGA UTUSAN ALLAH SWT SEBELUM RASULULLAH SAW....) FIKIR2 KAN

- Jika anda membaca post2 di dalam blog ini, tidak ada satu pun post yang memburuk-burukkan Nabi anda.
- Blog ini lebih tertumpu kepada menjelaskan kepercayaan sebenar Kristianiti dan menjawab beberapa dakwaan daripada Muslim terhadap Kristianiti..
- Lagi pun, apa yang ditimbulkan (contohnya: memukul isteri) adalah fakta dan tercatat di dalam sumber kepercayaan anda sendiri. Ia bukanlah memburuk-burukkan Nabi anda, tetapi hanya menyatakan apa yang sudah jelas ada di dalam kepercayaan anda sendiri.

Anda juga memberikan lima soalan kepada saya. Untuk apa? Malah, soalan-soalan tersebut adalah berdasarkan persepsi yang salah terhadap kepercayaan sebenar Kristian.

Contohnya, anda bertanya:
Apa Kunci Syurga?

- Sudah tentu saya akan menjawab kunci syurga adalah Yesus.
6 Kata Yesus kepadanya: "Akulah jalan dan kebenaran dan hidup. Tidak ada seorangpun yang datang kepada Bapa, kalau tidak melalui Aku.” – Yohanes 14:6

- Soalan2 anda yang seterusnya pula tidak berkaitan dengan kepercayaan Kristian. Kristian tidak ada sistem kalimah seperti kalimah di dalam Islam.

Anda juga masih bertanya soalan yang sudah saya jelaskan, iaitu tentang ‘agama’ saya.
- Bukankah sangat jelas kepercayaan saya di dalam blog ini? Saya seorang pengikut Kristus.

Anda juga memberikan beberapa dakwaan berikut, tanpa sebarang bukti:
PIHAK NASRANI MENGAMBIL KESEMPATAN INI UNTUK MENUBUHKAN SATU ASAS BAGI MENGUKUHKAN ANUTAN BERAGAMA MEREKA... DENGAN MENUKA AYAT2 KEBENARAN DALAM INJIL DAN MENAMBAH KAN LAGI AYAT2 YANG BOLEH MEREKA MENYALIB KAN BAGINDA... DAN BAGI MENGABURI PENGANUT2 MEREKA YANG MULAI TAHU KEBENARAN BAGINDA YAHUDI DAN NASRANI BERSEKONGKOL UNTUK MENAMBAH KAN AYAT2 DALAM INJIL BAGI KONO-KONONNYA BAGINDA MINTA DI SALIB KAN BAGI MENHAPUS DOSA2 MANUSIA.

- Apa bukti anda bahawa ‘pihak Nasrani’ telah mengambil kesempatan?
- Apa bukti anda bahawa mereka telah menukar ayat2 di dalam Injil?
- Tidakkah anda sedar anda langsung tidak mempunyai sebarang bukti atau fakta yang mengesahkan ‘teori’ ini?
Unknown berkata…
Jika engkau memaksa meluruskannya, nescaya (patah) dan jika engkau biarkan saja, sentiasa ia akan bengkok. Sebab itu, nasihatilah perempuan itu dengan cara yang sebaik-baiknya.” [1467] Sahih Bukhari dan Sahih Muslim [1411 hingga 1413]..

Dari Muawiyah Al-Qusyairi r.a : Saya mendatangi Rasulullah saw, aku bertanya, ‘Nasihat apa yang akan engkau katakan (yang harus kami lakukan) terhadap isteri-isteri kami?’
Rasulullah saw menjawab, “Berilah mereka makan dari apa-apa yang kalian makan, dan berilah mereka pakaian dari apa yang kalian pakai. Janganlah kalian memukul mereka dan jangan pula mencaci mereka.” [2144] Sahih Abu Daud

92. Dan janganlah kamu seperti seorang perempuan yang menguraikan benangnya yang sudah dipintal dengan kuat....(Terjemah Surah An-Nah (16) : 92)

Dari Aisyah r.ha, ia berkata : Rasulullah saw tidak pernah memukul seorang pun dari pembantu beliau dan tidak juga isteri dan Beliau tidak pernah memukul apa pun dengan tangan Beliau. [1627] Sahih Ibnu Majah..

BAGI MENJAWAB HURAIAN ANDA BERKENAAN HADIS2 YANG ENTAH DARI MAN SUMBER ANDA DAPATI ITU... JADI AMAT BERCANGGAH DENGAN HADIS2 SAHIH YANG SAYA PAPARKAN DI ATAS,, DAN BANYAK LAGI KANDUNGAN2 HADIS SAHIH YANG BERKENAAN SIFAT2 RASULULLAH SAW DLAM MENTADBIR ISTERI2 BAGINDA... TAPI HADIS YANG ANDA PAPARKAN TERSEBUT AMAT BERCANGGAH DAN BEERTI HAIDS YANG ANDA PAPARKAN TERSEBUT ADALAH FITNAH SEMATA-MATA.... LIHAT LAH LAGI HADIS INI:

“Kewajiban istri bagi kalian adalah tidak boleh permadani kalian ditempati oleh seorang pun yang kalian tidak sukai. Jika mereka melakukan demikian, pukullah mereka dengan pukulan yang tidak membekas” (HR. Muslim no. 1218).

KESIMPULANNYA... TIDAK DI WAJIBKAN MEMUKUL ISTERI MELAINKAN ISTERI YANG CURANG YANG MEMPUNYAI HUBUNGAN SULUT DENGAN LELAKI LAIN...ITU PUN JANGAN BERDASARKAN KEWARASAN KITA SEBAGAI MANUSIA...

...benda2 macam ini adalah berdasarkan kepada kerasional pemikiran manusia itu sendiri... apa yang pihak anda cuba pertikaikan dengan hadis berkenaan Rasulullah SAW dengan Siti Aisah itu, terpulang lah pada individu tersebut.. APA YANG SAYA PERCAYA DAN YAKIN DIMANA SAYA SEBAGAI SEORANG SUAMI TIDAK PERNAH SEKALI MEMUKUL ISTERI SAYA,, INI KERANA SAYA MENDAPAT NASIHAT DAN PENGAJARAN DARIPADA WAFAT DATUK SAYA, PAKCIK2 SAYA DAN AYAH SAYA SENDIRI APA YANG DI NASIHATKAN KEPADA SAYA DAN ADIK-BERADIK SAYA ADALAH “JANGAN SESEKALI CUBA TERLINTAS DI HATI ANDA UNTUK CUBA MEMUKUL ISTERI ANDA, APA LAGI MEMUKUL ISTERI,, ALLAH SWT MURKA KEPADA SUAMI YANG PUKUL ISTERI DAN RASULULLAH SAW BENCI KEPADA MEREKA YANG PUKUL ISTERI” ... JADI APA PENGAJARAN DAN NASIHAT YANG SAYA DAN ADIK2 SAYA DAPATI DARIPADA AYAH SAYA TERSEBUT ADALAH SEPERTI JUGA DALAM HADIS2 SAHIH,, SEDANGKAN AYAH DAN DATUK SERTA MOYANG2 SAYA LANGSUNG TIDAK MEMBACA HADIS2 SAHIH INI, TETAPI NASIHAT DAN AJARAN MEREKA TENTANG KEHIDUPAN SUAMI-ISTERI AMAT BERTEPATAN DENGAN HADIS2 SAHIH DAN AL-QURAN...
Unknown berkata…
PENDEK KATA SEBAGAI KESIMPULAN KITA DALAM PIHAK YANG BERLAINAN.... BAGI SAYA NABI ISA (a.s) ADALAH BUKAN YESUS KRISTUS.. KERANA NABI ISA (a.s) ADALAH DI PERCAYAI UMAT ISLAM SEBAGAI RASUL UTUSAN ALLAH SWT... DAN BAGI ANDA YESUS KRISTUS ADALAH TUHAN...

KITAB INJIL YANG ANDA ANUTI ATAU ANDA HIDUP DI BAWAH HUKUM INJIL PERJANJIAN BARU.. ADALA TIDAK SAM DAN BUKAN INJIL YANG SAMA SEPERTI DALAM KEPERCAYAAN ISLAM INJIL ADALAH SATU KITAB DI WAHYUKAN ALLAH SWT KEPADA NABI ISA (a.s).. UNTUK MANUSIA DAN DI AKHIR NYA MENYEBUT DAN MEMBERITAHU AKAN KEDATANGAN SEORANG RASUL SEBAGAI NABI TERAKHIR UNTUK MENYELAMATKAN MANUSIA DARI KEJAHILAN... MANAKALA YESUS KRISTUS PULA MEMBAWA INJIL PERJANJIAN BARU.. MENGHALALKAN YANG HARAM SEPERTI MAKAN BABI...

....SOLAN SAYA LAGI:....
MENGAPA PENGANUT KRISTIEN BOLEH MENGHALALKAN LELAKI KAHWIN DENGAN LEKAKI,..?? KENAPA TIDAK DI LARANG KERAS LELAKI BERTUKAR JANTINA ?? DAN KENAPA LESBIAN JUGA TIDAK DI LARANG KERAS OLEH KRISTIEN, MALAH DI BERI LESEN LAGI ITU??
Unknown berkata…
Tandzul khanzul,
Saya tidak mempertikaikan riwayat hadis2 yang anda berikan, saya tahu riwayat hadis2 ini ada di dalam kumpulan hadis yang anda berikan. Saya telah membacanya.

Tetapi, pada masa yang sama, hadis yang anda katakan sebagai tidak sahih tersebut juga ada di dalam kumpulan hadis sama yang anda berikan. Ia adalah daripada Bukahari dan Muslim. Anda boleh memeriksanya sendiri.

Maka, seperti yang anda simpulkan,
"TAPI HADIS YANG ANDA PAPARKAN TERSEBUT AMAT BERCANGGAH"

Memang ia bercanggah. Dan melalui percanggahan ini, mungkin anda tidak menyedarinya, tetapi anda telah mengakui terdapat hadis tidak sahih, iaitu bercanggah, di dalam kumpulan hadis yang anda gunakan (Muslim & Bukhari).

Persoalannya, bagaimana hadis yang anda katakan tidak sahih atau fitnah serta bercanggah ini ada di dalam Bukhari & Muslim?

Tidakkah anda sedar, hal ini memberikan impak yang sangat besar ke atas keboleh-percayaan kumpulan hadis yang anda gunakan? Kerana terdapat 'riwayat hadis' yang saling bercanggah di dalam kumpulan hadis yang sama.

Tandzul khanzul,
Anda menulis:
"APA YANG SAYA PERCAYA DAN YAKIN DIMANA SAYA SEBAGAI SEORANG SUAMI TIDAK PERNAH SEKALI MEMUKUL ISTERI SAYA"

- Saya tidak mempertikaikan hal ini. Saya kenal ramai Muslim yang tidak memukul isteri mereka.
- Namun, itu tidak bererti "memukul isteri tidak dibenarkan di dalam Islam".
- Hakikatnya, Al-Quran sendiri membenarkan hal tersebut, iaitu memukul isteri. Walaupun tafsiran moden mengatakan cara memukul adalah 'tidak menyakitkan'.
- Jika anda tidak melakukan seperti yang dituliskan di dalam Al-Quran, terpulang dengan anda.
Unknown berkata…
Tandzul khanzul,
Anda menulis:
"MENGAPA PENGANUT KRISTIEN BOLEH MENGHALALKAN LELAKI KAHWIN DENGAN LEKAKI,..?? KENAPA TIDAK DI LARANG KERAS LELAKI BERTUKAR JANTINA ?? DAN KENAPA LESBIAN JUGA TIDAK DI LARANG KERAS OLEH KRISTIEN, MALAH DI BERI LESEN LAGI ITU??"

- Sebenarnya, Kristian tidak pernah menghalalkan perkahwinan sejenis.
- Seorang Kristian yang benar2 menurut pengajaran Alkitabiah tidak akan pernah membenarkan hal tersebut. Hal ini memang dilarang keras.

- Anda juga nampaknya menilai Kristianiti berdasarkan perbuatan orang2 yang mendakwa diri mereka Kristian.
- Sepatutnya, anda menilai Kristianiti berdasarkan apa yang diajarkan di dalam Alkitab.
- Adakah Alkitab membenarkan perkahwinan sejenis atau menukar jantina? Saya pasti anda tahu jawapannya.

- Oleh itu, saya juga tidak menilai kepercayaan anda berdasarkan apa yang dilakukan oleh orang2 Muslim, tetapi saya menilai Islam melalui apa yang diajarkan di dalam kitab kepercayaan anda, termasuk hadis2.

- Bagaimana jika saya juga mengajukan jenis persoalan yang sama seperti soalan anda, kepada anda? Contohnya:
Mengapa ada Muslim yang menghalalkan Nikah Mut'ah? Tidakkah Nikah Mut'ah itu seperti suatu bentuk 'pelacuran' kerana lelaki diperboleh mengahwini seorang wanita untuk tempoh tertentu hanya untuk melakukan perhubungan intim? Dan setelah tempoh tersebut selesai, lelaki boleh menceraikan wanita tersebut.

- Adakah anda akan menerimanya? Sudah tentu tidak, melainkan anda seorang Syiah.
- Seperti soalan yang anda berikan, sudah tentu saya tidak akan menerimanya, melainkan jika saya ini seorang Kristian liberal.
Unknown berkata…
 Bagaimana jika saya juga mengajukan jenis persoalan yang sama seperti soalan anda, kepada anda? Contohnya:
Mengapa ada Muslim yang menghalalkan Nikah Mut'ah? Tidakkah Nikah Mut'ah itu seperti suatu bentuk 'pelacuran' kerana lelaki diperboleh mengahwini seorang wanita untuk tempoh tertentu hanya untuk melakukan perhubungan intim? Dan setelah tempoh tersebut selesai, lelaki boleh menceraikan wanita tersebut.

- Adakah anda akan menerimanya? Sudah tentu tidak, melainkan anda seorang Syiah.
- Seperti soalan yang anda berikan, sudah tentu saya tidak akan menerimanya, melainkan jika saya ini seorang Kristian liberal.

........... hai Tiwas...
...Tentang Nikah Mut'ah.... adalah tidak diterima oleh segelintir Ulama2... namun nampak nya disini anda cuba mengaitkan pula dengan Puak Syiah, sedangkan Pada asalnya pemahaman Puak Syiah adalah berpandangan seperti Sunni juga... tapi memang lah dasar manusia sentiasa membenarkan Syaitan Nirrazim.. mengoda manusia lebih2 lagi umat Islam ... anda cuba membandingkan dengan hal2 hubungan,, tapi tentang Nikah Muta'ah maksud asalnya adalah mengahwini wanita bukan mengahwini kaum sejenis...!!!!!

nampak nya soalan anda berikan langsung tidak ada menampakkan sebarang persamaan tentang perkahwinan sebenar (lelaki dan perempuan) dengan kaum sejenis (lelaki dengan lelaki atau perempuan dengan perempuan)!!!!!

...Tentang hadis2 tu.. terpulanglah pada anda tapi Dalam Al-quran Allah swt berfirman tidak ada satu ayat pun berlawanan dan bercanggah satu sama lain, Demikian juga di dalam Hadist2 Sahih tidak ada perkataan yang berlawanan dan bercanggah,, yang anda nampak ada bercanggah itu adalah tambahan cerita2 dan Hadist2 tidak sahih...

...okey lah Tiwas aapa yang saya komen tentang dialog anda dengan sam anda sudah kalah.. tapi tidak mahu mengalah...

DEMIKIAN JUGA DENGAN SOALAN SAYA SEBELUM INI TENTANG BERAGAMA... MEREKA YANG PERCAYA KEWUJUDAN TUHAN MAKA MEREKA TERSEBUT BERAGAMA DAN ORANG YANG TIDAK PERCAYA WUJUD TUHAN MAKA ORANG TERSEBUT TIDAK BERAGAMA.... DAN ORANG YANG BERAGAMA PERCAYA WUJUD TUHAN DAN ORANG YANG TIDAK BERAGAMA TIDAK PERCAYA WUJUD TUHAN!!!!

JADI ANDA DI PIHAK MANA SEKARANG??? (PERCAYA ADA TUHAN TAPI TIDAK ADA AGAMA)

ORANG PAGAN TIDAK MEMPERCAYAI WUJUD TUHAN HANYA DEWA2 ATAU APA2 BENDA YANG GANJIL2 YANG MEREKA BOLEH LIHAT DENGAN MATA KEPALA MEREKA SENDIRI SAHAJA DAN MEREKA INI TIDAK MEMPUNYAI AGAMA;;;

JADI SAYA ULANGI SOALAN SAYA ANDA DI PIHAK YANG MANA??????
Unknown berkata…
Bagi yang membuat penilaian secara menyeluruh adalah salah bagi yang mengamalkan Nikah Muta'ah..... bagi yang menilai secara tidak menyeluruh ia di benarkan... Hadis2 yang sahih adalah Hadis2 yang telah di tapis dengan teliti oleh para Ulama2 yang Benar... nak tahu mana Ulama2 yang benar,? Ulama2 yang mana mendapat Mukjizat Azllah SWT.. tentang mendapat Mukjizat Allah SWT tidak semua orang tahu melainkan Diri mereka sendiri....


tentan pecanggahan dalam Hadis.., sebenarnya telah bercampur aduk... kerana ia nya Fitnah... nak tahu mengapa ianya Fitnah?.. kerana setiap Hadis di keluarkan benar dan baik pula kandungan nya untuk rujukan manusia... tetapi tiba2 pula terdapat Hadis yang bercanggah... bukan kah yang baik itu bercanggah dengan yang tidak baik...!!! Contohnya: anda seorang pengeluar roti yang baik dari segi Khasiatnya... tiba2 anda juga mengeluarkan roti yang tidak baik dari segi Khasiatnya... bukan kah ini satu percanggahan... jadi anda sebagai pengeluar roti yang terbaik, tapi dalam masa yang sama anda juga pengeluar roti yang terburuk... beerti anda jika benar pengeluar roti yang terbaik, yang terburuk itu adalah satu Fitnah untuk menjatuhkan anda!!!! FIKIR KAN LAH....

DEMIKIAN JUGA DENGAN HADIS2 YANG SAHIH, DI CAMPUR ADUK KAN DENGAN HADIS2 YANG TIDAK SAHIH... MENJADIKAN SATU FITNAH... SEHINGGA KAN MEREKA INI YANG SUKA MENABURKAN FITNAH MENERBITKAN FILEM KONTROVESI KEMURNIAN DAN KEMULIAN SIFAT2 PERIBADI RASULULLAH SAW...... TAPI TAK APA LAH ALLAH SWT MAHA MENGETAHUI DAN MAHA BERKUASA!!!!

TAPI ALHAMDULILLAH... SETIAP MUSLIM HANYA BIMBANG AKAN KERUNTUHAN AKIDAH ISLAM, NAMUN TETAP MEMPERTAHAN KAN SYARIAT ISLAM DENGAN KHALIMAH LA.. ILA HAILLAWA MUHAMMAD RASULULLAH....

YANG PELIK PULA ANDA MENGELAR DIRI ANDA SEBAGAI KRISTIAN KERANA PERCAYA KEPADA YESUS KRISTUS... TAPI MENGAPA ANDA MEMPERSOALKAN KEPERCAYAAN ANDA SENDIRI.... ????

(NABI ISA (a.s) ADALAH RASUL UTUSAN ALLAH SWT.... YANG DI GELAR MEREKA YESUS KRISTUS ADALAH KEPERCAYAAN TUHAN KEPADA KRTISTIAN... MAKNA NYA NAMPAK DUA PERBEZAAN... KERANA NABI ISA (a.s) ADALAH RASUL DAN DI ANGKAT KE LANGIT...... TAPI YESUS KRISTUS ADALAH ANAK TUHAN DAN BAPA TUHAN DAN SEBAGAI MANA KEPERCAYAAN KRISTIAN MATI DI ATAS SALIB.... NABI ISA (a.s) BERSERAH KEPADA TUHAN YANG SATU YANG MAHA ESA ALLAH SWT.... YESUS KRISTUS MENGAKU DIRINYA ANAK TUHAN LEPAS ITU SETARAF BAPA TUHAN KEMUDIAN JADI TUHAN SEPENUHNYA.... SEPERTI JUGA CERITA PENGELUAR ROTI TERBAIK TADI....)
Unknown berkata…
YANG SAYA HAIRAN LAGI... RASULLAH SAW... DI ANGGAP BERKHAYAL BESAR TENTANG KANDUNGAN AL-QURAN DAN PERKARA2 YANG MEREKA SEBENARNYA TAHU TAPI TIDAK TAHU... SEPERTI QIAMAT,, KORBAN..DAN LAIN LAGI,,, SEDANGKAN, PERNAH SAYA TERBACA ADA KRISTIAN MENYAMAKAN PERIBADI TUHAN KEPERCAYAAN MEREKA SEPERTI CONTOH FILEM AVATAR
... SEDANGKAN FILEM AVATAR TERSEBUT ADALAH FILEM FANTASI... FANTASI APA MAKSUD...?? MAKSUDNYA KHAYALAN... BAGAIMAN KRISTIAN BOLEH MENGANDAIKAN ATAU MENUMPAMA KAN KETUHANAN DAN KERPERCAYAAN MEREKAN DENGAN ALAM FANTASI....ATAU.... KHAYALAN....???

ANDA SUKA BERKHAYAL KAH TIWAS TIWASOK???


DAN KESIMPULAN SAYA...........?

ANDA MEMPUNYAI PENGLIHATAN TAPI TIDAK MELIHAT....
ANDA MEMPUNYAI PENDENGARAN TAPI TIDAK MENDENGAR.........
ANDA MEMPUNYAI PERCAKAPAN TAPI TIDAK BERSUARA...
ANDA MEMPUNYAI PERASA TAPI TIDAK MERASA....

ANDA MEPUNYAI PEMIKIRAN TAPI TIDAK BERFIKIR...
ANDA MEMPUNYAI PERASAAN TAPI TIDAK PERASAN....
ANDA MEMPUNYAI PEGANGAN TAPI TIDAK BERPEGANG...
ANDA MEMPUNYAI PERGERAKAN TAPI TIDAK BERGERAK...

ANDA MEMPUNYAI TUHAN TAPI TIDAK BERTUHAN...
ANDA MEMPUNYAI KITAB TAPI TIDAK BERKITAB...
ANDA MEMPUNYAI AGAMA TAPI TIDAK BERAGAMA...
ANDA MEMPUNYAI HUKUM TAPI TIDAK BERHUKUM...

ANDA MEMPUNYAI KEBENARAN TAPI TIDAK MEBENARKAN.....
ANDA MEMPUNYAI KESALAHAN TAPI TIDAK MENYALAHKAN...
DAN ANDA TAHU TAPI TIDAK TAHU?????...........
Unknown berkata…
Tandzul khanzul,
Tujuan saya menggunakan nikah muta'ah sebagai contoh bukanlah untuk membandingkannya dengan perkahwinan sejenis.

Saya menggunakan contoh tersebut untuk menunjukkan soalan anda tentang perkahwinan sejenis tersebut adalah tidak relevan. Saya tidak menyokong perkahwinan sejenis, malah, Alkitab melarangnya. Maka, mengapa anda menimbulkan persoalan perkahwinan sejenis tersebut?

Walaupun ada sebilangan kumpulan yang mendakwa diri mereka Kristian dan menyokong perkahwinan sejenis, itu tidak bererti Kristian menghalalkan perkahwinan sejenis.

Sama dengan nikah Muta'ah, walaupun ada sebilangan Muslim yang menghalalkan nikah muta'ah, itu tidak bererti semua Muslim menghalalkan nikah muta'ah, contohnya, anda tidak bersetuju dengan nikah muta'ah walaupun ada Muslim lain yang bersetuju.

Saya ulang kenyataan saya sebelum ini,
- Sepatutnya, anda menilai Kristianiti berdasarkan apa yang diajarkan di dalam Alkitab.

Tentang dialog saya dan Sam1528,
Saya berdialog bukan untuk menang. Jika anda merasakan saya kalah, itu hak anda. Yang pasti, saya tidak melihat dialog tersebut sebagai sebuah 'pertandingan'.
Unknown berkata…
Tentang agama,
Saya ulang semula kenyataan saya, saya seorang Kristian, iaitu pengikut Kristus.

Tentang hadis,
Nampaknya, anda tidak dapat menjelaskan mengapa percanggahan tersebut wujud. Yang menghairankan, anda seolah2 tidak tahu riwayat2 hadis yang bercanggah tersebut dikumpulkan oleh pengumpul hadis yang sama, iaitu Muhammad ibn Ismail al-Bukhari dan Muslim ibn al-Hajjaj sendiri.

Persoalannya, mengapa mereka memasukkan riwayat2 hadis yang bercanggah tersebut jika ianya adalah fitnah?

Saya tidak mereka-reka riwayat hadis tersebut, ia ada di dalam hadis Bukhari dan Muslim. Anda boleh memeriksanya sendiri.

Tentang mengapa saya mempersoalkan kepercayaan saya sendiri,
- Kerana saya tidak menerima/mempercayai sesuatu itu tanpa usul periksa.
- Saya tidak akan mempercayai sesuatu itu jika saya tidak memahaminya.
- Termasuk kepercayaan saya sendiri. Sebelum ini, saya sering tertanya2, benarkah Kristian itu benar, benarkah Yesus disalibkan, benarkah Yesus itu Tuhan dan banyak lagi persoalan2 lain.
- Melalui persoalan2 ini, saya mula menyelidiki kepercayaan saya sendiri, dan akhirnya, saya menjadi semakin percaya.
- Jika kita tidak memahami apa yang kita percayai, apa bezanya kita dengan mereka yang percaya kepada perkara tahyul? Kerana mereka juga percaya tanpa memahami apa yang mereka percayai.
- Dan, saya sangat bersyukur kerana saya bebas mempersoalkan kepercayaan saya sendiri, malah, Alkitab menggalakkan hal ini.
- Jika anda melihat tajuk blog saya ini, ia sebenarnya berdasarkan ayat Alkitab berikut, 1 Tesalonika 5:21, yang berbunyi: "Ujilah segala sesuatu dan peganglah yang baik."
Unknown berkata…
Tentang Avatar,
Saya pernah menggunakan ilustrasi tersebut. Dan anda salah faham, ia bukanlah menyamakan peribadi Tuhan dengan Avatar, cuma, konsep yang ada di dalam filem tersebut sesuai dijadikan ilustrasi untuk menjelaskan sifat Peribadi Yesus.

Ia adalah perumpamaan. Agak menghairankan anda boleh tersalah faham dalam hal ini.

Tentang kesimpulan anda,
- Terima kasih dengan kesimpulan anda.

Saya memang mempunyai pengelihatan,
kerana Tuhan telah membuka mata saya.
Saya memang mempunyai pendengaran,
kerana Tuhan telah membuka pendengaran saya untuk mendengar suaraNya.
Saya memang mempunyai percakapan,
untuk memuji dan memuliakan Juruselamat manusia.
Saya memang mempunyai rasa,
untuk merasakan kasih karunia yang Tuhan berikan.

Saya memang mempunyai pemikiran,
kerana Tuhan mahu saya mengasihiNya dengan segenap akal budi yang ada.
Saya memang mempunyai perasaan,
kerana kasih Tuhan telah memampukan saya berbelas kasihan.
Saya memang mempunyai pegangan,
iaitu keselamatan yang telah Tuhan berikan melalui Yesus Kristus.
Saya memang mempunyai pergerakan,
kerana Roh Kudus menguatkan saya ketika di dalam kelemahan.

Saya memang mempunyai Tuhan,
yang lebih dahulu mengasihi saya walaupun saya tidak layak dikasihi.
Saya memang mempunyai Kitab,
yang telah turun menjadi manusia untuk menyelamatkan saya.
Saya memang mempunyai agama,
namun agama saya adalah suatu perhubungan yang erat dengan Tuhan.
Saya memang mempunyai hukum,
dan Tuhan telah menggenapi hukum tersebut bagi pihak saya.

Saya memang mempunyai kebenaran,
dan kebenaran itu telah membebaskan saya.
Saya memang mempunyai kesalahan,
namun oleh darah-Nya saya diampunkan.
Saya memang tahu,
kerana Tuhan menyatakan rahsia-Nya.

Tuhan memberkati.
Unknown berkata…
''Tentang hadis,''
''Nampaknya, anda tidak dapat menjelaskan mengapa percanggahan tersebut wujud. Yang menghairankan, anda seolah2 tidak tahu riwayat2 hadis yang bercanggah tersebut dikumpulkan oleh pengumpul hadis yang sama, iaitu Muhammad ibn Ismail al-Bukhari dan Muslim ibn al-Hajjaj sendiri. ''

...Hai Tiwas...
Sudah saya jelaskan, Hadis2 yang anda telah paparkan tersebut dan yang anda jumpai tersebut, adalah Fitnah bagi saya dan mereka yang Memandang tinggi KEMULIAAN RASULULLAH SAW.. Ada pernah saya utara kan sebelum ini di mana, Tokoh2 DUNIA memandang terhadap ketokohan RASULULLAH SAW AMAT BERBEZA DENGAN ANDA DAN PENGANUT KRISTIAN YANG FANATIK DENGAN YESUS KRISTUS DAN DALAM MASA YANG SAMA SUSAH HATI DENGAN PERKEMBANGAN ISLAM DI BAWAH BIMBINGAN RASULULLAH SAW DAN DI BAWAH KEBENARAN ALLAH SWT.. bagaimana anda boleh jumpa Hadis2 yang berunsur Fitnah tersebut,,, Hairan lah saya,, bertentangan benar dengan Pandangan2 TOKOH2 TERKEMUKA DUNIA DENGAN HADIS YANG ANDA PAPARKAN TENTANG SIFAT DAN AKHLAK BAGINDA SAW....

Unknown berkata…
SAYA ULANGI LAGI TOKOH2 YANG BERJAYA DAN TERKENAL MALAH CERDIK PANDAI TENTANG PANDANGAN MEREKA TERHADAP NABI MUHAMMAD SAW...


BACA LAH DAN FAHAM KAN TIWAS TIWASOK...

....''Pada tahun 1946,''
''REVEREND BOSWORTH-SMITH dalam 'Mohammed & Mohammedanism' menulis tentang Rasulullah SAW''
... “Daripada ketua kerajaan dan kepada ketua gereja,
beliaulah 'Caesar' dan 'Pope' dalam satu;
tetapi beliau adalah 'Pope' tanpa dakyah-dakyah politik,
'Caesar' tanpa barisan tentera 'Caesar',
tanpa pengawal peribadi, tanpa mahligai istana, tanpa saraan pendapatan gaji yang tetap.
Kalaulah ada dakwaan di dunia ini yang mengatakan adanya seorang manusia yang benar-benar memerintah di dunia atas kuasa yang datang terus dari langit maka orang itu hanyalah, Mohammad.
Kerana hanya beliaulah seorang yang memiliki kuasa tanpa mekanisme jajahan kuasa dan tanpa pertolongan kerajaan.
Beliau tidak mengendahkan tentang kuasa yang datang dari pengaruhnya.
Kesederhanaan hidupnya mencerminkan caragaya hidupnya mentadbirkan persona dirinya dalam bersama orang ramai dan tidak terjejas langsung akibat kedudukannya sebagai orang yang paling berpengaruh di dunia ini.”



....''K.S.RAMAKRISHNA RAO,''
''Profesor Philosophy dalam bookletnya, "Muhammad, The Prophet of Islam":
....."Keperibadian Muhammad,
hhmm sangat sulit untuk menggambarkannya dengan tepat.
Saya pun hanya mampu menangkap sekilas saja; betapa ia adalah lukisan yang indah.
Anda mampu lihat Muhammad sang Nabi,
Muhammad sang pejuang,
Muhammad sang pengusaha,
Muhammad sang negarawan,
Muhammad sang orator ulung,
Muhammad sang pembaharu,
Muhammad sang pelindung anak yatim-piatu,
Muhammad sang pelindung hamba sahaya,
Muhammad sang pembela hak wanita,
Muhammad sang hakim,
Muhamad sang pemuka agama.
Dalam setiap peranannya tadi, ia adalah seorang pahlawan.
Saat ini, 14 abad kemudian, kehidupan dan ajaran Muhammad tetap selamat,
tiada yang hilang atau berubah sedikit pun.
Ajaran yang menawarkan secercah harapan abadi tentang ubat atas segala penyakit kemanusiaan yang ada dan telah ada sejak masa hidupnya.
Ini bukanlah klaim seorang pengikutnya tapi juga sebuah simpulan tak terelakkan dari sebuah analisis sejarah yang kritis dan tidak bias."


......''THOMAS CARLYLE dalam 'Heroes and Heroworship'':

"(Betapa menakjubkan) seorang manusia sendirian dapat mengubah suku-suku yang saling berperang dan kaum nomad (Badwi) menjadi sebuah bangsa yang paling maju dan paling berperadaban hanya dalam waktu kurang dari dua dekad."
"Kebohongan yang dipropagandakan kaum Barat yang diselimutkan kepada orang ini (Muhammad) hanyalah memalukan diri kita sendiri."
"Sesosok jiwa besar yang tenang, seorang yang mahu tidak mahu dijunjung tinggi.
Dia diciptakan untuk menerangi dunia, begitulah perintah Sang Pencipta Dunia."

........''Seorang sasterawan dunia, LEV TOLSTEWI,''
yang karya sasteranya dianggap sebagai sastera yang paling bernilai tercatat dalam peninggalan kemanusiaan.
Dia mengatakan,
“Cukuplah Muhammad sebagai kebanggaan kerana dia telah membebaskan umat hina yang haus darah dari cakar-cakar syaitan tradisi yang tercela.
Membuka di depan muka mereka jalan yang tinggi dan maju.
Bahawa syariat Muhammad akan menguasai dunia kerana kesesuaiannya dengan akal dan kebijaksanaan.

......''CHARLES FRANCIS POTTER',''
''The Faiths Mens Live By, Kingswood, Surry 1955 hal 81''

"Kitab yang paling banyak dibaca daripada kitab lainnya didunia,
Bibel agama Kristen mungkin saja best seller book didunia,
tetapi hampir 250 juta pengikut Nabi Muhammad membaca atau menghafal bahagian-bahagian yang panjang dari Al Quran lima kali sehari,
setiap hari dari kehidupan mereka, sejak saat mereka dapat berbicara."

Unknown berkata…
sambungan...

......''DE LACY O'LEARY, Islam at the Crossroads, London 1923 hal.8''
"Sejarah membuatnya jelas,
bahawa lagenda tentang orang-orang muslim fanatik yang menyebar keseluruh dunia dan memaksakan Islam dengan ujung pedang terhadap bangsa-bangsa yang ditaklukkan adalah salah satu dongeng mustahil dan paling spektakuler yang pernah diceritakan oleh sejarawan."

BUAT LAH APA YANG ANDA INGIN KAN DAN APA YANG TERBAIK ,UNTUK ANDA DAN SEKALIAN... TAPI SAYA YAKIN DAN PERCAYA YANG AKAN TERUNGKAI JUA SUATU HARI NANTI TENTANG KEESAAN ALLAH SWT DAN KEBENARAN BAGINDA SAW SERTA PARA RASUL DAN PARA NABI YANG DI UTUS KAN ALLAH SWT SEBELUM NABI MUHAMMAD SAW... SERTA KEBENARAN2 DALAM KETERANGAN AYAT2 AL-QURAN SERTA PENYELEWENGAN KANDUNGAN KITAB ALLAH YANG LAIN-LAIN... INSYAALLAH...

''DAYA FIKIR MANUSIA YANG SEBENAR ADALAH ATAS DASAR PIMPINAN ALLAH SWT MELALUI KEBENARAN RASULLAH SAW......''
DAN NABI ISA (a.s) ADALAH RASUL UTUSAN ALLAH SWT SEBELUM NABI MUHAMMAD SAW...
Unknown berkata…
Tandzul khanzul,
Nampaknya, anda tidak lagi memberikan sebarang argumen, hanya sekadar retorik. Apa yang anda cuba buktikan dengan memberikan petikan2 daripada individu2 tersebut?

Saya sebenarnya juga boleh memberikan petikan2 daripada individu2 terkenal yang membuat kenyataan 'positif' tentang Kristianiti, namun, perbuatan begitu membuktikan apa?

Malah, saya juga boleh memberikan petikan2 daripada individu2 terkenal yang mengeluarkan kenyataan 'negatif' tentang kepercayaan anda, namun, itu juga tidak membuktikan apa2.

Mungkin, saya akan berhenti seketika daripada memberikan respon kepada komen2 anda, melainkan anda memberikan komen yang berisi dan bukan sekadar retorik.

Terima kasih, Tuhan memberkati.
Unknown berkata…
..Saya sebenarnya juga boleh memberikan petikan2 daripada individu2 terkenal yang membuat kenyataan 'positif' tentang Kristianiti, namun, perbuatan begitu membuktikan apa?..

Sebenarnya, terpulanglah kepda anda sendiri untuk membuat sebarang penilaian dan sebarang kebenaran.......tapi melalui ungkapan anda di atas, saya cuba menerangkan pada anda bahawa tentang mereka2 yang saya maksud kan tersebut adalah berdasarkan pandangan2 merea terhadap NABI MUHAMMAD SAW, berkenaan akhlak yang mulia sertaa sifat moral BAGINDA SAW yang amat tinggi dan bernilai murni, untuk contoh kepada umat manusia.... maksudnya bercanggah dengan HADIS2 YANG ANDA JUMPA DI DALAM INTERNET... YANG SAYA DAN UMAT ISLAM LAIN KATA KAN HADIS TIDAK SAHIH IAITU DI MANA HADIS2 TEREBUT PARA ULAMA YANG BENAR TIDAK DI DAPAT KESAHIHAN NYA.. YAKNI HADIS2 TERSEBUT (YANG TIDAK SAHIH) ADALAH DI FIKIRKAN POSITIF, WALAU PUN KANDUNGANNYA NEGATIF.. DAN ADALAH SEBAGAI SATU RENUNGAN TENTANG FITNAH KE ATAS RASULULLAH SAW... BUKAN UNTUK MENJADI PEGANGAN HIDUP....

TERIMAH KASIH LAH,, SELAMA INI SAYA RASA ADA JUGA MANFAAT SELAMA KITA BERDIALOG... APA YANG PENTING KITA HIDUP DI DUNIA BERJALAN DENGAN BERHATI-HATI DALAM MENCARI SEBUAH ERTI KEBENARAN TERHADAP TUHAN YANG MAHA ESA... JANGAN SESEKALI CUBA BERLARI KERANA APABILA KITA BERLARI PERKARA2 YANG PENTING NANTI AKAN BERLALU TANPA KITA SEDARI...

ADA MASA, ADA UMUR, KITA DIALOG LAGI....BERSAMBUNG....

....LA ILA HAILLAWA MUHAMMAD RASULULLAH.......
Unknown berkata…
Tandzul khanzul,
Riwayat2 hadis yang saya berikan (di sini dan sini) tersebut memang wujud di dalam kumpulan hadis Bukhari dan Muslim.

Anda kekal tidak dapat memberikan penjelasan mengapa hadis2 tersebut wujud sedangkan menurut anda ia adalah 'fitnah' dan 'bercanggah'. Jika ia adalah 'fitnah' dan 'bercanggah', mengapa pengumpul hadis Bukhari dan Muslim memasukkannya?

Saya sarankan, anda cuba baca sendiri kumpulan hadis Bukhari dan Muslim. Jika anda katakan riwayat hadis yang saya berikan tersebut tidak benar kerana saya mengambilnya daripada internet, anda boleh membaca dari sumber bukan internet, seperti buku2 yang menyenaraikan semua riwayat hadis Bukhari dan Muslim.

Setelah anda membaca dan menyelidiki sendiri sama ada riwayat hadis tersebut ada atau tidak ada di dalam kumpulan hadis Bukhari dan Muslim, barulah anda katakan ia palsu atau tidak.

Jika anda belum menyelidikinya sendiri, tetapi anda sudah mengatakan ia adalah palsu hanya kerana anda tidak suka dengan riwayat hadis tersebut, ini bererti anda tidak bersikap jujur.

Maka, sebelum anda memberikan respon kepada komen saya ini, anda cuba selidiki dahulu. Jangan tergesa-gesa.
Unknown berkata…
SELAMAT TAHUN BARU TIWAS TIWASOK.....

HI...sebenarnya terjemah2 dalam hadis2 dan al-quran adalah positif bagi orang2 yang mendapat nur iman dalam mata hati mereka daripada Allah SWT, TAPI NEGATIF BAGI MEREKA2 YANG MENYIMPAN KEPERCAYAAN DAN KEYAKINAN SELAIN DARIPADA ALLAH SWT DAN PARA RASUL2 DAN NABI2 TERUTAMANYA RASULULLAH SAW.. INSYA ALLAH AKAN TERBUKTI DAN TERNYATA AKAN KEBENARAN ALLAH SWT MENGENAI FIRMAN2NYA DI DALAM AL-QURAN SERTA RASULULLAH SAW DAN MEMBETULKAN SEMULA AYAT2 YANG SEBENARNYA TELAH DI TUKAR DAN DI UBAH2 DALAM KITAB2 TERDAHULU SEBELUM AL-QURAN...

APA PENDAPAT ANDA TENTANG 2012 YANG MANA KONONNYA ADA KIAMAT...??
Unknown berkata…
Hai tandzul khanzul,
Maaf kerana lambat memberikan respon. Selamat tahun baru juga untuk anda.

Tentang kiamat pada 2012, saya tidak mempercayainya. Lagipun, hari ini sudah tahun 2013.
Unknown berkata…
hai tiwas...

alhamdulillah anda berpendapat demikian... nampaknya buat masa ni kta masing2 busy kan..? nanti senang2 kita sembang2 lagi orait..
Tanpa Nama berkata…
umat islam atau kristian marahkah,
kenapa perlu emosi,apa yg kena
diutamakan apabila Allah marah,murka dan tak ampunkan kita
inilah sepatutnya kita jaga dan khuatirkan,kerna syurga,utk yg faham dan taat perintahnya,neraka pula utk yg tersesat kefahamanya keliru mana satu akidah yg lurus. ikuti landasan Allah melalui rasul utusannya,keduanya di sediakannya utk manusia dan jin,mintalah petunjuk andai masih kelru…jgn sekali syirik padanya,syirik maknanya bertuhankan selain Allah.. satu surah al ikhlas dlm al Quran firman Allah mahfumnya..
“Katakan Allah itu esa,hanya Allah tempat meminta,tiada ia beranak dan diperanakan.juga tiada sesuatupun yg setanding denganya”.
Andaikata saya hidup empat zaman al kitab diturunkan,maka saya pasti akan menjadi pengikut ahli kitab,
1,Al kitab zabur saya akan ikut syariat nabi daud or david
2,Taurat musa or moses saya akui ikut ajaran
3,injil nabi Isa or jesus akan aku ikuti ajarannya.
4.zaman nabi Muhammad merupakan rasul terakhir,akhir zaman,hingga kiamat,pasti aku ikut ajarannya,kerna aku hamba Allah yg sejati…apakah kata anda?utk pengetahuan Islam itu Allah yang menamakannya dan redha ianya sebagai agama utk seluruh hambanya samaada golongan manusia dan jin..Allahu alam…andai saya silap sila betulkan dgn bukti,andai saya betul,ingatlah kata pepatah hendak seribu daya tak nak apa dalilnya…ikhlas by fikir umat sabah bukan negeri singkatan nama Saya A bin A.H

Unknown berkata…
Hai tanpa nama (16 Februari 2013 1:14 PTG),

Terima kasih kerana mengambil masa untuk memberikan komen, cuma, bukankah ini adalah komen di dalam blog hikmatun?
sonner berkata…
coba anda lihat surat yg nama matius..yesus berkata dia diutuskn untuk domba2 yg hilang dari kalangan bani israil..coba anda jelaskn ayat ini dgn lbih lanjut
sonner berkata…
bila nabi s.a.w kata tuhan bole berdusta?anda adalah penyembah berhala tegar yg munafik...yesus tidak pernah memansuhkm hukum taurah tp paulu selalu mngabaiknnya..
Unknown berkata…
Sonner,
Anda memetik Matius 15:24? Maka, adakah itu bererti anda mengakui kesahihan Matius? Kerana di dalam Matius 28:18-20, setelah Yesus bangkit dari kematian, Dia berkata,
"18 Yesus mendekati mereka dan berkata: "Kepada-Ku telah diberikan segala kuasa di sorga dan di bumi.
19 Karena itu pergilah, jadikanlah semua bangsa murid-Ku dan baptislah mereka dalam nama Bapa dan Anak dan Roh Kudus,
20 dan ajarlah mereka melakukan segala sesuatu yang telah Kuperintahkan kepadamu. Dan ketahuilah, Aku menyertai kamu senantiasa sampai kepada akhir zaman.""

- Yesus berkata jadikan "semua bangsa", bukan sekadar Israel.
- Kata-kata Yesus pada Matius 15:24 diberikan sebelum Yesus selesai menebus manusia di kayu salib.

Sonner,
- Anda juga mengatakan Yesus tidak pernah memansuhkan Taurat, benar. Yesus menggenapi Taurat. Menggenapi dan memansuhkan membawa maksud yang berbeza.
- Dan, jika Yesus menurut anda tidak memansuhkan Taurat, adakah anda sendiri masih mengikut semua hukum dan peraturan Taurat?
- Anda boleh makan haiwan tidak bersisik seperti udang dan ketam (Imamat 11:10)? Itu dilarang di dalam peraturan/ritual Taurat.
- Anda memakai baju yang mengandungi lebih dari sejenis bahan (Imamat 19:19)? Itu juga dilarang di dalam peraturan/ritual Taurat.
- Maka, atas dasar apa anda tidak mengamalkan semua hukum Taurat?
- Kristian masih boleh berkata atas dasar Yesus menggenapi hukum Taurat.
- Anda pula?
Unknown berkata…
Hai semua. Hebat debat korg ya. Apa2 pun. Kita mesti saling hormat menghormati. Pokok pangkal persoalan, biarlah kita beriman pada apa yang kita percaya asalkan jika kita menzalami org lain atas nama tuhan. Kerana sampai satu masa nanti, Allah akan bertanyakan siapa yang paling beriman kehadapanNya kelak. Salam semua
Unknown berkata…
Hai semua. Hebat debat korg ya. Apa2 pun. Kita mesti saling hormat menghormati. Pokok pangkal persoalan, biarlah kita beriman pada apa yang kita percaya asalkan jika kita menzalami org lain atas nama tuhan. Kerana sampai satu masa nanti, Allah akan bertanyakan siapa yang paling beriman kehadapanNya kelak. Salam semua
Unknown berkata…
aduii thanzul khanzul, sungguh lemah bicara kamu hehe, mo kena byk observed n deep study lg tu, bawa lah kepada topik 'arian controversy' dan topik penganut nazranese yg awal spt 'ebinoite', persoalan kamu sgt terburu2, tidak nmpk intelectual side ne...