Siri ini berdasarkan/terjemahan artikel ini.
Argumen Muslim:
Perjanjian Baru bercanggah dengan Perjanjian Lama, memandangkan di dalam Perjanjian Lama tidak ada disebut tentang Peribadi Tuhan yang lebih dari satu.
Kristian Menjawab:
Sebenarnya, Perjanjian Lama mengesahkan tentang Peribadi Tuhan yang lebih dari satu:
- Tuhan dipanggil menggunakan kata ganti nama bersifat jamak. (contoh: Kejadian 1:26-27, 3:22, 11:7; Yesaya 6:8) Ia tidak boleh dianggap sebagai panggilan kehormatan, panggilan diraja, kerana bahasa Ibrani Alkitabiah tidak mempunyai gaya bahasa seperti ini.
- Ia dengan jelas merujuk kepada lebih dari satu Peribadi di dalam kesatuan Tuhan (contoh: Kejadian 19:24; Amsal 30:4; Yesaya 48:12-16; Zakharia 2:7-11, 3:1-2).
- Perjanjian Lama merujuk Malaikat TUHAN sebagai berbeza dengan Tuhan dan pada masa yang sama juga adalah Tuhan sepenuhnya (contoh: Kejadian 31:10-13-cf.- 28:10-19; Keluaran 3:1-4, 13-14; 23:20-22; Hakim-hakim 2:1-5). [Nota: Alkitab melarang penyembahan malaikat dan malaikat tidak pernah memanggil diri mereka sebagai Tuhan (contoh: Kolose 2:18; Wahyu 19:9-10, 22:8-9). Hal ini menyokong kuat fakta bahawa Malaikat yang khusus ini bukanlah sekadar wakil kepada Tuhan, tetapi penampakkan Kristus sebelum Dia dilahirkan sebagai manusia.]
- Perjanjian Lama menyatakan kerja penciptaan dilakukan oleh Roh Tuhan (contoh: Kejadian 1:2; Ayub 26:13, 33:4; Mazmur 104:30).
- Apabila merujuk kepada kesatuan di dalam Tuhan pada Ulangan 6:4, Musa menggunakan perkataan Ibrani echad: Shema Yisrael, Yahweh Elohenu Yahweh Echad - TUHAN itu Allah kita, TUHAN itu esa. Istilah echad, digunakan untuk menunjukkan kesatuan di dalam Tuhan seperti Kejadian 1:3, 2:24 dan Yeremia 32:38-39. Jika Musa mahu menggambarkan bahawa Tuhan itu Esa dengan hanya satu Peribadi, dia boleh menggunakan istilah Ibrani yachid seperti di dalam Kejadian 22:2. Pada ayat tersebut, Ishak dipanggil sebagai anak Abraham yang tunggal.
Ulasan