Langkau ke kandungan utama

Fakta segera - Mormon

Menurut mereka...
- Alkitab adalah Firman Tuhan selagi ia diterjemahkan dengan betul. Terdapat tiga kitab suci lain selain Alkitab: Kitab Mormon, Doktrin dan Perjanjian, dan Mutiara yang sangat berharga.

- Bumi adalah salah satu dari beberapa planet berpenghuni yang diperintah oleh dewa-dewa dan dewi-dewi, yang mana juga adalah manusia pada suatu ketika dahulu di planet yang lain. Teras kepercayaan Mormon adalah bersifat politeistik.

- Trinity adalah terdiri daripada tiga tuhan yang dilahirkan pada masa dan tempat yang berbeza; Bapa melahirkan Anak dan Roh Kudus melalui seorang isteri tuhan di dalam syurga.

- Manusia adalah spesies yang sama dengan tuhan. Tuhan melahirkan semua manusia di dalam syurga sebagai anaknya bersama dengan isterinya atau isteri-isterinya, yang kemudian dihantar ke bumi untuk melihat potensi mereka untuk ditinggikan sebagai tuhan.

- Keselamatan adalah kebangkitan, namun ditinggikan menjadi tuhan, untuk kehidupan kekal di dalam syurga raya, mesti diperolehi melalui usaha meningkatkan prestasi diri sendiri.

diterjemah dari buku The Kingdom of the Cults, muka surat 192.

Ulasan