Langkau ke kandungan utama

Lynn Anderson: Tentang Iman dan Pengetahuan

Dengar apa yang dituliskan pada Yohanes 7:17, ....Yesus berkata, 'Orang yang mahu melakukan kehendak Allah akan tahu sama ada ajaran-Ku datangnya daripada Allah atau daripada Aku sendiri.' Maka, jika kita mempunyai keinginan untuk percaya, Tuhan akan kemudian mengesahkan bahawa Yesus adalah daripada Tuhan.
   ....Alkitab menjelaskan hal ini apabila dikatakan, 'Meskipun Dia sudah melakukan semua mukjizat itu di hadapan mereka, mereka tidak percaya kepada-Nya' (Yohanes 12:37). Dan dua ayat kemudian, dikatakan, 'Itulah sebabnya mereka tidak dapat percaya' (Yohanes 12:39).
   Dengan kata lain, mereka mengambil keputusan untuk menidakkan mesej dari mukjizat-mukjizat tersebut, iaitu bukti yang menunjukkan Yesus adalah Tuhan, kerana mereka tidak mahu membayar harganya, iaitu seluruh sistem keagamaan mereka musnah kerananya, ....Dan mereka telah membuat keputusan untuk tidak percaya sekian lama sehinggakan mereka turut menghilangkan kemampuan mereka untuk percaya. Oleh itu, pada dasarnya, iman adalah pilihan kepada kehendak yang kita mahukan, namun kemampuan kita untuk membuat pilihan ini diberikan oleh kerana kasih karunia Tuhan. Kita dikuatkan untuk terus-menerus melakukannya oleh kerana Roh-Nya.

Dipetik dan diterjemahakn dari buku The Case for Faith (edisi two books in one), m/s 521.

Ulasan