Langkau ke kandungan utama

Fakta segera - Bilakah keempat-empat kitab Injil ditulis?

Bilakah kitab-kitab Injil di dalam Perjanjian Baru berkemungkinan ditulis? Berikut adalah tarikh yang kebanyakan pengkaji--termasuk pengkaji bukan Kristian--berikan ke atas kitab-kitab Injil ini:

- Injil Matius: Sekitar tahun 75 dan 85, namun ramai pengkaji percaya Injil ini di dalam bahasa Aramaik lebih dahulu tersebar iaitu sekitar tahun 60 atau lebih awal lagi.

- Injil Markus: Sekitar tahun 65 dan 70.

- Injil Lukas: Sekitar tahun 65 dan 85.

- Injil Yohanes: Sekitar tahun 75 dan 95.

* semua tahun adalah Selepas Masihi.


dipetik dan diterjemahkan dari buku Misquoting Truth, m/s 85.

Ulasan

Zharif Alimin berkata…
kena letak supporting lebih sikit. letakkan SIAPA pengkaji bukan kristian tu. lepas tu letakkan link full biodata orang tu.
tiwas berkata…
hai,
Sebenarnya, petikan ini diambil dari sebuah buku yang merupakan respon bertulis terhadap buku "Misquoting Jesus", ditulis oleh seorang pengkaji bukan Kristian bernama Bart Ehrman.

Maka pengkaji bukan Kristian yang dimaksudkan di atas adalah Bart Ehrman.

Namun, bukan beliau sahaja yang bersetuju dengan tarikh-tarikh tersebut. Anda boleh merujuk di sini untuk melihat senarai tarikh yang diberikan oleh pengkaji liberal dan konservatif terhadap Perjanjian Baru.
alex berkata…
Debater islam buat ulasan bahawa kata2 Yesus kepada para murid2Nya pada malam perjamuan terakhir ada yg belum tergenapkan bagi membalas petikan nabi yang harus ditolak jika kata-kata itu tidak terjadi.