Langkau ke kandungan utama

Menjawab "Wanita Dalam Islam dan Wanita Dalam Tradisi Judaeo-Kristian: Mitos dan Kenyataan" - Index

Perhatian! Mungkin ada di antara anda yang tidak senang dengan respon ini. Jika anda merasakan anda tidak sanggup menghadapi perkara negatif tentang kepercayaan anda, serta tidak terbuka kepada pandangan yang berbeza dengan fahaman anda, jangan teruskan.

Baru-baru ini saya terjumpa sebuah blog yang memperkatakan tentang wanita di dalam Islam dan Kristianiti. Isi kandungan blog tersebut merupakan terjemahan kepada esei yang ditulis oleh Dr. Sherif Abdel-Azeem Mohammed. Esei tersebut ditulis pada tahun 1995. Kini, ia boleh dibaca secara online pada beberapa buah laman web.

Namun, blog yang saya temui ini dibuat khusus untuk terjemahan Bahasa Melayu buku tersebut. Maka, adalah baik jika jawapan kepada dakwaan esei ini juga diterjemahkan, kerana esei ini sebenarnya sudah lama diberikan jawapan yang sepatutnya. Terpulang kepada pembaca untuk menilai argumen kedua-dua pihak dalam hal ini.

[Update: Saya telah memberitahu tentang kewujudan respon ini di dalam ruangan komen blog tersebut, namun, masih belum ada respon yang diberikan.
Update: Komen saya telah dipaparkan oleh pemilik blog tersebut.]

Berikut adalah isi kandungan untuk respon terhadap esei ini. Saya memilih respon ini kerana ia dibuat secara menyeluruh.

RESPON: Wanita Dalam Islam dan Wanita Dalam Tradisi Judaeo-Kristian: Mitos dan Kenyataan
Oleh: Sharon Morad, Beth Grove, dan Jay Smith
  1. Pengenalan
  2. Kesalahan Hawa? 
  3. Warisan Hawa
  4. Anak-anak perempuan yang memalukan? 
  5. Pendidikan perempuan? 
  6. Perempuan tidak bersih, tidak suci? 
  7. Memberi kesaksian. 
  8. Zina. 
  9. Nazar/sumpah.
  10. Harta isteri.
  11. Perceraian.
  12. Ibu.
  13. Harta pusaka perempuan.
  14. Nasib balu.
  15. Poligami.
  16. Hijab.
  17. Epilog.

Ulasan